Regjeringen vil ruste fellesskolen for framtiden

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun ønsker en bredere diskusjon om skolens rolle og oppgaver. Regjeringen har derfor satt ned et nytt utvalg som skal se på hvordan skolen bør utvikles, slik at den også i framtiden på best mulig måte kan forberede barn i Norge til å kunne delta i utdanning, arbeid og i samfunnsliv.

Kunnskapsministeren mener det er et behov for en større gjennomgang av skolens rolle i samfunnet vårt. For svarer egentlig dagens fellesskole ut samfunnets framtidige behov på en god nok måte? Er skolen, slik den er organisert i dag, godt nok rustet til å møte store samfunnsendringer og bruker vi ressursene våre i skolen godt nok - i en tid hvor helse, forsvar og eldreomsorg vil kreve mer og mer av statsbudsjettet?

En skole der barn og unge lærer sammen, på tvers av alt som skiller oss kan bli skolens utfordring, hvis den ikke er rustet for å forberede alle elevene for fremtiden.

– Fellesskolen blir bare viktigere og viktigere når livene vi lever har blitt mer forskjellige. Jeg vil si at skolen er vår siste virkelig brede fellesarena, der barn og unge møtes på tvers av bakgrunn. Dette er Norges største konkurransefortrinn i dag, og det vil regjeringen ta vare på for fremtiden. Da må vi utfordre sannheter og våge å tenke nytt. Det skal dette utvalget kunne gjøre, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

Regjeringen har i dag oppnevnt et offentlig utvalg som skal utrede fellesskolens rolle i framtidens samfunn. Utvalget er et av tiltakene i Meld. St. 34 (2023-2024) En mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn. Utvalget skal komme med sin innstilling innen 1. juni 2026.

Ønsker å løfte diskusjonen om norsk skole

Regjeringen mener at det er nødvendig med en bred samfunnsdebatt om skolens rolle.

– Skoledebatten handler ofte om at vi i sektoren diskuterer enkeltfag og enkelttiltak. Den diskusjonen skal få fortsette. Dette utvalget skal løfte blikket og diskutere hva samfunnet forventer av skolen og hvordan vi skal løse utfordringene skolen har i et langsiktig perspektiv. Jeg er derfor veldig glad for at regjeringen har satt ned et bredt sammensatt og dyktig utvalg som har med seg viktige perspektiver fra ulike deler av samfunnet, men samtidig med mye kunnskap om skolen, sier Nordtun.

Utvalget skal ledes av Bjørn Haugstad, som er direktør for organisasjon og infrastruktur ved NTNU. Medlemmene i utvalget arbeider i og har erfaring fra skolen, næringslivet, politiet, oppvekstsektoren, kulturlivet, frivilligheten, politisk virke og akademia.  

Vil snu den negative trenden

Kunnskapsministeren peker på at Norge de de siste årene har sett mange piler som peker i feil retning i skolen. Regjeringen er tydelig på at utviklingen skal snus og at elevene skal lære mer og bedre og ha det bra på skolen.

– Samfunnet vårt endrer seg raskt, det påvirker også skolen, hva elevene trenger å lære og hvilke utviklingstrekk skolen er en motkraft til. Jeg håper utvalget kan gi oss nye idéer som kan bidra til å gjøre skolen i Norge enda bedre i årene foran oss, sier Nordtun.

Om utvalget og mandatet

Utvalget skal ledes av Bjørn Haugstad som er direktør for organisasjon og infrastruktur ved NTNU. De skal legge fram sin innstilling innen 1. juni 2026.

I tillegg til leder, består utvalget av følgende medlemmer:

Martin Eckhoff Andresen, førsteamanuensis ved økonomisk institutt UiO

Kjerstin Askholt, politimester i Agder politidistrikt

Henning Fjørtoft, professor i norsk fagdidaktikk ved NTNU

Audun Brandt Lågøyr, Konserndirektør kommunikasjon i Skanska Norge

Omar Mekki, daglig leder i Guttas Campus

Aslak Sira Myhre, nasjonalbibliotekar ved Nasjonalbiblioteket

Ida Marie Pinnerød, stabssjef Nord Universitet

Kamal Saaliti, miljølærer på Apalløkka skole

Hilde Schjerven, virksomhetsdirektør for oppvekst i Færder kommune

Astrid Strandbu, professor i pedagogikk ved UiT

Lene Tanggaard, professor ved institutt for kommunikasjon og psykologi, Aalborg universitet

Les utvalgets mandat her.