Regjeringen vil snu utviklingen med økt skolefravær

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

Stadig flere elever har høyt skolefravær. Utviklingen bekymrer kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap), som vurderer flere tiltak for å snu utviklingen og få ned fraværet.

Fraværet i skolen har økt etter pandemien, og det har over flere år blitt flere elever med høyt fravær.

– Barn og unge må være på skolen for å lære, men også for å ivareta deres sosiale utvikling. Jeg er bekymret over den store økningen i fravær vi har sett etter pandemien og konsekvensene det kan få for faglig og sosial læring,  tilhørighet og muligheter videre i livet. Jeg er også bekymret for at flere barn og unge ikke opplever å være en del av fellesskapet, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

I dag mottar kunnskapsministeren forslag fra Utdanningsdirektoratet om hvordan fraværet i skolen kan reduseres. Anbefalingene er siste del av utredningsoppdraget om fravær som kunnskapsministeren ga direktoratet i 2022.

– Vi må ha en tydelig forventning til at barna og ungdommene våre skal være på skolen, også når ting er vanskelige. Samtidig er det viktig at vi klarer å hjelpe de elevene som ikke klarer å komme på skolen. Mange skoler og lærere gjør et godt arbeid, men utviklingen må snus, og da må vi gjøre mer for å følge opp elevene, sier kunnskapsminister Nordtun.

I rapporten anbefaler Udir blant annet tydeligere nasjonale råd for nærværsarbeid og et nytt nasjonalt fraværsregister for barne- og ungdomsskolen. Det finnes i dag ingen nasjonal statistikk over fravær på 1.-9. trinn, kun for 10.trinn og videregående skole.

– Det er klart vi må ha bedre oversikt over fraværet også i barne- og ungdomsskolen, det kan jeg slå fast nå. Så skal vi sette oss grundig inn i alle anbefalingene vi har fått i dag, sier kunnskapsministeren.

Etter pandemien har det blitt rapportert om flere elever med høyt fravær. Undersøkelser viser også at motivasjonen til elevene har gått ned, mens antallet elever som opplever å bli utsatt for mobbing har økt.

– Fravær er ett av symptomene på at vi må gjøre skolen bedre for flere. Vi jobber nå langs flere spor for å snu de negative trendene vi har sett særlig på mellomtrinnet og i ungdomsskolen, sier Nordtun.

Regjeringen er i gang med en stortingsmelding om 5.-10. trinn, der et av hovedgrepene vil være å gjøre skolen mer praktisk og variert. Det skal bidra til at flere elever opplever motivasjon og mestring på skolen. I budsjettet for 2024 er det foreslått 120 millioner kroner i tilskudd og en rentekompensasjonsordning som kan brukes på rom og utstyr for mer praktisk læring i skolen. I den nye opplæringsloven som trer i kraft neste høst er skolenes plikt til å følge opp elevenes fravær også lovfestet og tydeliggjort.

Vurderer endringer i fraværsreglene i videregående

Regjeringen ser også behov for å gjøre justeringer i fraværsreglene i videregående skole. En av grunnene er at fastlegene bruker mye tid på å attestere elevenes skolefravær.

– La det ikke være noen tvil: Vi skal fortsatt ha fraværsregler på videregående, for elevene skal forberedes til videre studier og til arbeidslivet. Nå skal jeg sette meg grundig inn i forslagene. Vi skal også raskt invitere organisasjonene i skolen for å diskutere veien videre, sier Nordtun.

Forslag om endringer i fraværsreglene vil bli sendt på høring senere i høst.

Les Utdanningsdirektoratets utredninger og anbefalinger på deres nettsider. 

Fakta om oppdraget

Utdanningsdirektoratet fikk i 2022 et tredelt oppdrag fra Kunnskapsdepartementet:

  • Skaffe kunnskap om fravær i skolen, og anbefale tiltak for å redusere fraværet
  • Vurdere behovet for bedre nasjonal statistikk om fravær i skolen, herunder et nasjonalt fraværsregister.
  • Vurdere endringer i fraværsreglene i videregående skole