Regjeringen vil snu utviklingen med økt skolefravær

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

Stadig flere elever har høyt skolefravær. Utviklingen bekymrer kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap), som vurderer flere tiltak for å snu utviklingen og få ned fraværet.

Fraværet i skolen har økt etter pandemien, og det har over flere år blitt flere elever med høyt fravær.

– Barn og unge må være på skolen for å lære, men også for å ivareta deres sosiale utvikling. Jeg er bekymret over den store økningen i fravær vi har sett etter pandemien og konsekvensene det kan få for faglig og sosial læring,  tilhørighet og muligheter videre i livet. Jeg er også bekymret for at flere barn og unge ikke opplever å være en del av fellesskapet, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

I dag mottar kunnskapsministeren forslag fra Utdanningsdirektoratet om hvordan fraværet i skolen kan reduseres. Anbefalingene er siste del av utredningsoppdraget om fravær som kunnskapsministeren ga direktoratet i 2022.

– Vi må ha en tydelig forventning til at barna og ungdommene våre skal være på skolen, også når ting er vanskelige. Samtidig er det viktig at vi klarer å hjelpe de elevene som ikke klarer å komme på skolen. Mange skoler og lærere gjør et godt arbeid, men utviklingen må snus, og da må vi gjøre mer for å følge opp elevene, sier kunnskapsminister Nordtun.

I rapporten anbefaler Udir blant annet tydeligere nasjonale råd for nærværsarbeid og et nytt nasjonalt fraværsregister for barne- og ungdomsskolen. Det finnes i dag ingen nasjonal statistikk over fravær på 1.-9. trinn, kun for 10.trinn og videregående skole.

– Det er klart vi må ha bedre oversikt over fraværet også i barne- og ungdomsskolen, det kan jeg slå fast nå. Så skal vi sette oss grundig inn i alle anbefalingene vi har fått i dag, sier kunnskapsministeren.

Etter pandemien har det blitt rapportert om flere elever med høyt fravær. Undersøkelser viser også at motivasjonen til elevene har gått ned, mens antallet elever som opplever å bli utsatt for mobbing har økt.

– Fravær er ett av symptomene på at vi må gjøre skolen bedre for flere. Vi jobber nå langs flere spor for å snu de negative trendene vi har sett særlig på mellomtrinnet og i ungdomsskolen, sier Nordtun.

Regjeringen er i gang med en stortingsmelding om 5.-10. trinn, der et av hovedgrepene vil være å gjøre skolen mer praktisk og variert. Det skal bidra til at flere elever opplever motivasjon og mestring på skolen. I budsjettet for 2024 er det foreslått 120 millioner kroner i tilskudd og en rentekompensasjonsordning som kan brukes på rom og utstyr for mer praktisk læring i skolen. I den nye opplæringsloven som trer i kraft neste høst er skolenes plikt til å følge opp elevenes fravær også lovfestet og tydeliggjort.

Vurderer endringer i fraværsreglene i videregående

Regjeringen ser også behov for å gjøre justeringer i fraværsreglene i videregående skole. En av grunnene er at fastlegene bruker mye tid på å attestere elevenes skolefravær.

– La det ikke være noen tvil: Vi skal fortsatt ha fraværsregler på videregående, for elevene skal forberedes til videre studier og til arbeidslivet. Nå skal jeg sette meg grundig inn i forslagene. Vi skal også raskt invitere organisasjonene i skolen for å diskutere veien videre, sier Nordtun.

Forslag om endringer i fraværsreglene vil bli sendt på høring senere i høst.

Les Utdanningsdirektoratets utredninger og anbefalinger på deres nettsider. 

Fakta om oppdraget

Utdanningsdirektoratet fikk i 2022 et tredelt oppdrag fra Kunnskapsdepartementet:

  • Skaffe kunnskap om fravær i skolen, og anbefale tiltak for å redusere fraværet
  • Vurdere behovet for bedre nasjonal statistikk om fravær i skolen, herunder et nasjonalt fraværsregister.
  • Vurdere endringer i fraværsreglene i videregående skole
Tilbakemeldingsskjema

Fant du det du lette etter?

Tusen takk for ditt svar!

Det er ikke deg, det er oss.

Det oppsto en uventet feil med serveren. Prøv igjen senere.