Statsbudsjettet 2025

Styrka satsing på nullutslepp for ferjer og hurtigbåtar

Regjeringa foreslår å løyve 50 millionar kroner for å kompensere fylkeskommunane for meirkostnadar ved å følgje ferjekravet i neste års statsbudsjett. Tilskotsordninga Hurtigbåtprogrammet vert tilført nye 200 millionar kroner.

– For å nå klimamåla vi har satt oss, må vi redusere utsleppa frå transportsektoren. Regjeringa kombinerer krav og støtteordningar i si satsing på grøn skipsfart. Derfor innfører regjeringa krav til nullutslepp for ferjer frå 1. januar 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– Skipsfarten skal til null. Men det kostar å kutte utslepp. Derfor meiner vi det er nødvendig å støtte finansieringa av utsleppsfrie ferjer og hurtigbåtar. Vi håper kombinasjonen av krav og støtteordningar bidrar til både direkte utsleppskutt og økte private investeringar i nullutsleppsteknologi for skipsfarten, seier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.

Fylkeskommunane får kompensasjon når dei anskaffar nullutsleppsferjer

Kravet til nullutsleppsferjer vil gjelde i offentlege anbod for ferjer og ferjeteneste som blir kunngjort frå 1. januar 2025. Kompensasjonen for meirkostnadane vil gå over fylkeskommunanes rammetilskot og vil bli justert årleg for å reflektere utviklinga i meirkostnadene.

Både staten og mange fylkeskommunar har allereie erstatta gamle dieselferjer med nullutsleppsalternativ. Utviklinga for hurtigbåtane er også lovande. Men utsleppa må framleis ned. Målet med å innføre krav er lågare utslepp og meir energivenleg sjøtransport.

Det blir nokre unntak frå krav om nullutslepp for ferjer. Det gjeld der det blir brukt biogass, for vedtekne ferjeavløysingsprosjekt, der ein ikkje kan sikre tilgang til straum, og der kravet ikkje er teknisk eller økonomisk mogleg å gjennomføre. Det sistnemnde blir vurdert som ein tiltakskostnad som er over 6000 kroner per tonn redusert CO2. I desse tilfella bør hybride løysingar tas i bruk så langt som mogleg.

Hurtigbåtprogrammet blir styrka med 200 millionar kroner

For å bidra til raskare innfasing av nullutsleppsteknologi for hurtigbåtar, foreslår regjeringa å styrke den økonomiske ramma for Miljødirektoratets fullmakt til å støtte fylkeskommunale hurtigbåtprosjekt gjennom Hurtigbåtprogrammet.

Hurtigbåtprogrammet er ein søknadsbasert tilskotsordning for fylkeskommunale prosjekt som skal bidra til lågare utslepp frå hurtigbåtar. Forslaget inneberer at Miljødirektoratet får fullmakt til å vedta støtte til fylkeskommunale hurtigbåtprosjekt med 240 millionar kroner i 2025. Dette inneberer ein auke på 200 millionar kroner frå 2024-budsjettet.