Strammer inn regelverket for fremmede fartøyer i norsk territorialfarvann

Regjeringen har vedtatt ny anløpsforskrift som skal styrke kontrollen med fremmede fartøyer under seilas og anløp til norsk territorialfarvann. – Den nye anløpsforskriften vil bidra til å styrke norske myndigheters situasjonsforståelse og mulighet til å føre kontroll med fremmede fartøyer, som kan utgjøre en potensiell trussel mot norsk maritim sikkerhet, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).

Den nye anløpsforskriften inngår i et større arbeid på tvers av regjeringen for å styrke den maritime sikkerheten og beredskapen. Forskriften beskriver hvilke regler som gjelder for fremmede fartøy som ankommer sjøterritoriet og indre farvann

Den sikkerhetspolitiske situasjonen er endret siden gjeldende anløpsforskrift fra 2018 trådte i kraft. Vi har også sett en kontinuerlig teknologisk utvikling og økning i bruk av ubemannede og autonome fartøy, sier forsvarsministeren.

Regjeringen har vedtatt ny anløpsforskrift som skal styrke kontrollen med fremmede fartøyer under seilas og anløp til norsk territorialfarvann.
Regjeringen har vedtatt ny anløpsforskrift som skal styrke kontrollen med fremmede fartøyer under seilas og anløp til norsk territorialfarvann. Foto: Helene Synes / Forsvaret

Vedtaket medfører en oppdatering og modernisering av eksisterende regelverk. Endringene i ny forskrift innebærer blant annet at størrelseskravet for fartøy omfattet av melde- og rapporteringsplikten etter forskriften reduseres fra dagens 24 meter til 15 meter. Ubemannede og autonome fartøy blir også omfattet av forskriften.

Med den nye forskriften gjeninnføres det sanksjonsmuligheter for brudd på regelverket. Dette bortfalt ved revisjonen av regelverket i 2018. Regjeringen mottok positiv støtte til revisjonsarbeidet under den alminnelige høringen. Flere av høringsinstansen påpekte blant annet at innføringen av sanksjonshjemler for brudd på forskriften vil kunne bidra til å styrke etterlevelsen av regelverket. 

Jeg er glad for støtten fra høringsinstansene knyttet til regjeringens syn om at brudd på anløpsbestemmelsene bør kunne straffes. Samtidig er det viktig at vi forebygger brudd ved å sikre Forsvaret hjemmel til å visitere ethvert fremmed fartøy og en adgang til å avvise fremmede fartøyer, sier forsvarsministeren.

Fartøyer som plikter å inngi anløpsmeldinger skal fortrinnsvis gjøre dette gjennom felles nasjonal portal utviklet av Kystverket, SafeSeaNet Norway. Alternativt sendes anløpsmeldingen direkte til Forsvaret ved Forsvarets operative hovedkvarter.

Ny anløpsforskrift trer i kraft 1. januar 2025.