Svar på skriftlig spørsmål om jordbruksforhandlingene
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Landbruks- og matdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 01.06.2021
Mottaker: Stortinget
Deres referanse:
Spm nr 2264
Vår referanse:
21/768-
Landbruks- og matminister Olaug Bollestad har svart på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) om harmen i bondeopprøret.
Svar på spm. nr. 2264 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Arne Nævra
Jeg viser til spørsmål nr. 2264 fra representanten Arne Nævra:
"Slik mange tolker harmen i bondeopprøret, dreier mye seg om kriteriene for inntektsfastsettelsen. I statens tilbud så forutsetter lønnsvekst for bonden en effektivisering på 2,9 prosent, samtidig som kapitalkostnader ikke regnes inn som fratrekk. Vil statsråden ta initiativ til en ny gjennomgang av hvorvidt faktiske kapitalkostnader og faktiske kostnader til jord- og kvoteleie skal regnes inn i bondens inntektsfratrekk, og at eventuell gevinst av effektivisering som bonden utfører må tilfalle bonden?"
Prognoser for utviklingen i jordbruket fra 2021 til 2022 på inntekts- og kostnadssiden er gitt i tabell 11 i jordbrukets krav og tabell 6.1 i statens tilbud og i Prop. 200 S (2020-2021). Det ligger ingen normerte krav til effektivitet i denne tilnærmingen. Disse prognosene genererer et behov for ramme. Derfra er det et spørsmål hvordan rammen finansieres og fordeles.
Pandemien ga økt og endret etterspørsel etter mat, delvis lavere kostnader og problemer med tilgang på utenlandsk arbeidskraft i 2020 og 2021, spesielt i grøntsektoren. På grunnlag av foreløpige tall for arbeidsforbruk fra SSBs landbruksundersøkelse i 2020 økte arbeidsforbruket i jordbruket for første gang på flere tiår. Økningen ble registrert i grøntsektoren og utgjorde over 1.000 ekstra årsverk. Det gjør at inntektsveksten for jordbruket per årsverk i 2020 og 2021 ble svakere enn den ville ha blitt med normal tilgang på arbeidskraft. I 2022 har både Budsjettnemnda og krav og tilbud lagt til grunn at markedene normaliseres, og at arbeidsforbruket per dekar i grøntsektoren er tilbake på normalt nivå. Det er ikke et effektivitetskrav, men en prognose for hva som sannsynligvis vil skje.
Tilsvarende gjelder for anslaget om at produksjonen i jordbruket blir redusert tilsvarende 240 mill. kroner fordi markedene normaliseres, grensehandelen åpner osv. I rammeoppsettet gjør det at disse tapte 240 millionene må kompenseres med budsjettstøtte eller prisøkning. Det er naturligvis ikke noe krav om at hver enkelt bonde må redusere produksjonen sin. På samme måte er det i tabellen anslått en vekst i driftskostnadene på 200 mill. kroner og vekst i kapitalkostnadene på 570 mill. kroner, som blir kompensert gjennom tilbudet, før det blir snakk om tilrettelegging for netto inntektsvekst.
Veldig mye av reduksjonen i arbeidsforbruket i 2022 på 2,9 pst., sammenlignet med det ekstraordinært høye arbeidsforbruket i 2021, kommer i grøntsektoren. Det gjør også at endringen fra 2021 til 2022 for grøntsektoren blir veldig forskjellig fra øvrige produksjoner, og det gir en utfordring i fordelingen, hvor proposisjonen prioriterer korn og planteproduksjoner til mat. Av de 28 referansebrukene er det bare 2 som berøres av den spesielle situasjonen med tilgang på arbeidskraft i 2020 og 2021. For øvrige produksjoner er Budsjettnemndas prognose en reduksjon i arbeidsforbruket på 1,1 pst., som også må ses i sammenheng med anslaget på reduksjon i produksjonen.
I samfunnet som helhet er produktivitetsvekst over tid grunnlaget for realinntektsvekst og økt velferd. Sammenhengen mellom lønnsvekst, produktivitetsvekst og konkurranseevne i privat sektor er kjernen i frontfagsmodellen for lønnsoppgjørene. Inntektsmålet innebærer en kobling mellom inntektsutviklingen i jordbruket med lønnsveksten, og bygger dermed på den samme logikken. Produktivitetsveksten i jordbruket er nå svakere enn på veldig lenge. Alt dette tar rammeoppsettet i krav og tilbud og Prop. 200 S hensyn til. Produktivitetsvekst handler ikke om å løpe fortere, men å utnytte knappe ressurser bedre. Det er resultat av bedre sorter, bedre dyremateriale, bedre fôring og dyrkingsteknikker og ny kapital som sparer arbeid. Denne kapitalen er i Totalkalkylen gitt en avkastning lik prisstigningen. Avgangen av bruk har ikke vært lavere i moderne tid enn det den har vært de siste årene.
Totalkalkylen er et sektorregnskap som skal beregne hva jordbruk kaster av seg ved bruk av jordbrukets produksjonsressurser. Jordkapitalen regnes å tilhøre sektoren, og gjeld på bortforpaktede bruk inngår i jordbrukets gjeld og rentekostnadene er trukket fra i resultatmålet, som for øvrig skal gi avkastning til arbeid og egenkapitalen. Kostnader til jord- og kvoteleie er ikke utelatt, men er regnskapsteknisk ført på en annen måte enn på enkeltbruksnivå (jf. referansebrukene). Og den beregningsmåten har stått seg godt i flere tiår.
I lys av de spørsmål som er reist, og delvis også av Jordbrukets forhandlingsutvalg, foreslår regjeringen i Prop. 200 S å sette ned et utvalg. Mandatet til utvalget skal være å drøfte og klargjøre prinsipper og metoder, samt muligheter og begrensninger, for måling av inntekter for jordbruket som sektor og for bønder som private næringsdrivende, samt grunnlag og forutsetninger for sammenligning av næringsinntekter med lønn for arbeidstakere.
Med hilsen
Olaug Vervik Bollestad