Svar på spm 1384 fra stortingsrepresentant Nicholas Wilkinson
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 24.04.2020
Om egne rutiner for regjeringsadvokat Fredrik Sejersted for saker som omhandler NBIM
Jeg viser til brev 22. april 2020 fra Stortingets president, vedlagt følgende spørsmål fra stortingsrepresentant Nicholas Wilkinson til skriftlig besvarelse:
Vil det opprettes egne rutiner for regjeringsadvokat Fredrik Sejersted for saker som omhandler NBIM?
Begrunnelse:
Viser til siste tiders oppslag om at regjeringsadvokaten har deltatt på seminar arrangert av Nicolai Tangen, hvor regjeringsadvokaten har mottatt en rekke fordeler gratis fra Tangen. Dette kan rokke ved regjeringsadvokatens uavhengighet i saker som omhandler NBIM.
Svar:
Det er fastsatt en rekke regelverk som skal sikre tilliten til at offentlige myndigheter treffer avgjørelser uten å ta utenforliggende eller usaklige hensyn. Blant disse er habilitetsbestemmelsene i forvaltningsloven, som skal bidra til å redusere risiko for at offentlige beslutninger er påvirket av personlige forhold, for eksempel relasjoner til parter i en sak. Bestemmelsene skal sikre både riktig og objektiv håndtering av den enkelte sak og ivareta den generelle tilliten til offentlig virksomhet.
Habilitetsbestemmelsene i forvaltningsloven gjelder for ansatte i regjeringsadvokatembetet i deres behandling av saker som omfattes av loven. Forvaltningsloven § 6 annet ledd slår fast at en tjenestemann er inhabil når det foreligger «særegne forhold» som er «egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet». Dette vil for eksempel omfatte en situasjon hvor det er et nært vennskap mellom tjenestemannen og en part i saken. Også de etiske retningslinjene for statstjenesten er relevante ved at de inneholder krav om faglig uavhengighet og objektivitet.
I tillegg er regjeringsadvokatembetet, herunder regjeringsadvokat Fredrik Sejersted, underlagt reglene for god advokatskikk, vedtatt av Advokatforeningens representantskap. Dette regelsettet inneholder utførlige bestemmelser som skal sikre uavhengighet og hindre interessekonflikter. Det er særlig pekt på at det er påkrevet at advokaten ikke lar seg påvirke av egne personlige interesser.
De nevnte bestemmelsene inneholder ikke noe forbud mot å ha nære personlige relasjoner, men de oppstiller bestemmelser som må følges dersom en advokat får befatning med enkeltsaker som direkte eller indirekte involverer personlig bekjente.
Min vurdering er at disse regelverkene er tilstrekkelige for at tilliten til regjeringsadvokatembetet, og da særlig regjeringsadvokat Fredrik Sejersted som leder av embetet, vil kunne ivaretas i saker som omhandler Norges Bank og dens enhet for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland (NBIM). Regjeringen legger derfor ikke opp til å utarbeide egne rutiner for regjeringsadvokat Fredrik Sejersted for saker som omhandler NBIM.
Med hilsen
Jan Tore Sanner