Svar på spm. 778 fra stortingsrepresentant Kari Elisabeth Kaski
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 24.01.2019
Mottaker: Stortingets presidentskap
Vår referanse: 19/334 ANT
Redusert maksimal eiendomsskattesats
Jeg viser til brev 22. januar 2019 fra Stortingets president vedlagt følgende spørsmål fra stortingsrepresentant Kari Elisabeth Kaski:
Hvilke kommuner må sette ned eiendomsskatten om forslaget fra den nylig inngåtte regjeringserklæringen om å senke maksimalsats i kommunal eiendomsskatt fra 5 til 4 promille blir vedtatt, og hvor mye vil hver enkelte av disse kommunene få redusert sine inntekter?
Begrunnelse:
I regjeringserklæringen, undertegnet av Høyre, Frp, Venstre og Krf, står det at regjeringen vil redusere maksimal eiendomskattesats fra 5 til 4 promille for boliger og fritidsboliger. Dette er en inngripen i den lokale handlefriheten til kommunene, og vil gå ut over velferdstjenestene i de berørte kommunene. Det er derfor interessant med en oversikt over hvor store konsekvenser en slik endring vil få.
Svar:
Det fremgår av Granavolden-plattformen at regjeringen vil redusere maksimal eiendomsskattesats fra 5 til 4 promille for boliger og fritidsboliger. Regjeringen vil komme tilbake til oppfølgingen av punkter i Granavolden-plattformen i forbindelse med de årlige budsjettene.
Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2019 flere endringer i eigedomsskattelova med betydning for skattleggingen av bolig og fritidsbolig. I tillegg til å redusere maksimal eiendomsskattesats for bolig- og fritidseiendom fra 7 til 5 promille med virkning fra og med 2020, vedtok Stortinget at eiendomsskattegrunnlaget ikke skal kunne overstige 70 prosent av markedsverdien.
I Granavolden-plattformen fremgår det at regjeringen vil fortsette å redusere eiendomsskattesatsen og skattegrunnlaget. Denne politikken må ses i lys av at norske kommuner de siste årene har hatt en sterk inntektsvekst og kan vise til solide resultater. De bør derfor ha et godt økonomisk fundament til både å styrke viktige velferdstjenester og til å redusere eiendomsskatten. Jeg minner også om at eiendomsskatten fra hus og hytter utgjør bare 1,6 prosent av de frie inntektene til kommunene[1].
Samtidig har norske kommuner et stort potensiale for å få mer velferd for skattebetalernes penger. Effektivisering i kommunesektoren kan gi store gevinster. Senter for økonomisk forskning (SØF) har vist at kommunene økte effektiviteten med rundt 0,3 prosent i året mellom 2008 og 2017, innenfor områdene barnehage, grunnskole og pleie og omsorg. Avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen henter ut gevinsten av produktivitetsforbedringer i statlig virksomhet, tilsvarende 0,5 pst. årlig. En tilsvarende produktivitetsforbedring i kommunesektoren tilsvarer 1,2 milliarder kroner i 2019 for kommune-Norge samlet. Dette er penger som kan brukes til bedre skoler, mer omsorg og lavere eiendomsskatt.
SØFs analyser viser et effektiviseringspotensial for barnehage, grunnskole og pleie og omsorg sett under ett på rundt 12 prosent i 2017 dersom alle blir like effektive som de mest effektive, sammenlignbare kommunene i disse sektorene. Jeg mener dette er en god illustrasjon på mulighetene for effektivisering i kommunesektoren som kan bidra til å styrke viktige velferdstjenester samtidig som innbyggerne får lavere eiendomsskatt.
Statistisk sentralbyrås eiendomsskattestatistikk viser at 106 kommuner skrev ut eiendomsskatt på bolig og fritidseiendom med en sats på over 4 promille i 2018. Disse kommunene må sette ned satsen til maksimalt 4 promille dersom Stortinget vedtar en slik endring. Tabell 1 lister opp de 106 kommunene som må sette ned satsen sammenlignet med 2018-satsene (67 av disse kommunene må uansett sette ned satsen fra 7 til maksimalt 5 promille fra 2020). Hva som blir den økonomiske virkningen for enkeltkommuner vil avhenge av hvordan kommunene tilpasser seg regelverket gitt en slik satsreduksjon. Kommunene kan blant annet justere bunnfradrag og/eller retaksere eiendommene, slik at eiendomsskattegrunnlaget endres. Finansdepartementet vil komme tilbake med en vurdering av økonomiske konsekvenser når et forslag om redusert maksimalsats blir fremmet for Stortinget.
Tabell 1 Oversikt over kommuner som berøres av en eventuell reduksjon i maksimal eiendomsskattesats for bolig- og fritidseiendom fra 5 til 4 promille. Sammenlignet med satsene for 2018
0101 Halden |
0105 Sarpsborg |
0106 Fredrikstad |
0128 Rakkestad |
0403 Hamar |
0415 Løten |
0418 Nord-Odal |
0419 Sør-Odal |
0420 Eidskog |
0423 Grue |
0428 Trysil |
0429 Åmot |
0436 Tolga |
0437 Tynset |
0438 Alvdal |
0439 Folldal |
0441 Os |
0502 Gjøvik |
0515 Vågå |
0517 Sel |
0519 Sør-Fron |
0522 Gausdal |
0529 Vestre Toten |
0542 Nord-Aurdal |
0543 Vestre Slidre |
0805 Porsgrunn |
0807 Notodden |
0815 Kragerø |
0817 Drangedal |
0819 Nome |
0822 Sauherad |
0827 Hjartdal |
0901 Risør |
0906 Arendal |
0911 Gjerstad |
1001 Kristiansand |
1014 Vennesla |
1114 Bjerkreim |
1141 Finnøy |
1211 Etne |
1251 Vaksdal |
1413 Hyllestad |
1416 Høyanger |
1417 Vik |
1424 Årdal |
1429 Fjaler |
1431 Jølster |
1433 Naustdal |
1505 Kristiansund |
1539 Rauma |
1554 Averøy |
1557 Gjemnes |
1560 Tingvoll |
1566 Surnadal |
1567 Rindal |
1601 Trondheim |
1632 Roan |
1640 Røros |
1644 Holtålen |
1711 Meråker |
1724 Verran |
1725 Namdalseid |
1736 Snåase - Snåsa |
1738 Lierne |
1742 Grong |
1748 Fosnes |
1749 Flatanger |
1804 Bodø |
1805 Narvik |
1812 Sømna |
1813 Brønnøy |
1818 Herøy |
1820 Alstahaug |
1822 Leirfjord |
1824 Vefsn |
1826 Hattfjelldal |
1827 Dønna |
1828 Nesna |
1838 Gildeskål |
1848 Steigen |
1849 Hamarøy - Hábmer |
1850 Divtasvuodna - Tysfjord |
1859 Flakstad |
1860 Vestvågøy |
1865 Vågan |
1866 Hadsel |
1870 Sortland - Suortá |
1871 Andøy |
1874 Moskenes |
1911 Kvæfjord |
1923 Salangen |
1924 Målselv |
1928 Torsken |
1929 Berg |
1933 Balsfjord |
1936 Karlsøy |
1938 Lyngen |
1941 Skjervøy |
1942 Nordreisa |
2002 Vardø |
2003 Vadsø |
2017 Kvalsund |
2020 Porsanger - Porsángu - Porsanki |
2022 Lebesby |
2023 Gamvik |
2030 Sør-Varanger |
Kilder: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.
Med hilsen
Siv Jensen
[1] Gjennomsnitt for årene 2013-2017.