Tale ved åpning av delprosjektet Kanebogen – Margrethe Jørgensens vei i Harstadpakken

Samferdselsministerens tale ved åpning av delprosjektet Kanebogen – Margrethe Jørgensens vei i Harstadpakken 12. november 2024.

En gruppe personer deltar ved klipping av snor, i form av et bånd dekorert med flaggets farger.
Foto: TLM/SD

Sjekkes mot fremføringen

Tusen takk for invitasjonen hit i dag, og gratulerer med dagen!

Åpninger av prosjekter er alltid en glede å være med på. Gode og trygge hverdagsveier for alle trafikanter er viktige her og nå – og når prosjekter som dette åpner, handler det også om framtiden. Jeg er derfor veldig glad for at så mange barn, framtidens trafikanter, er med på denne åpningsfesten. 

Jeg kommer nå rett fra en befaring på Hålogalandsvegen. Det er et gigantisk prosjekt, som betyr svært mye for folk og næringsliv. 

Litt tidligere i dag var jeg med på en markering ved Flyplasskrysset ved Evenes. Neste skritt der er å velge en entreprenør. Det blir bra å få en bedre løsning på plass, ikke minst for myke trafikanter.

Harstadpakken har selvsagt mindre dimensjoner enn Hålogalandsvegen – men begge prosjektene representerer aktivitet og framtidstro i en region som har mye å tilby. Effekten av det som kommer, vil styrke grunnlaget for bolyst og verdiskaping i regionen.

Harstadpakken består av ulike prosjekter, men hovedmålet er det samme:

En by som er god å leve og arbeide i, med gode muligheter for alle til å komme seg fram dit de skal – og aller helst uten å måtte bruke bil.

Harstad sentrum skal ha et transportsystem som bidrar til et godt bomiljø og som gjør det trivelig å gå, sykle og oppholde seg i sentrum.

Innfartsåren fra sør skal binde sammen bebyggelse og virksomheter på langs og tvers, på en god måte for alle trafikantgrupper.

Det første målet ble nådd da Harstadåstunnelen var på plass.

Med åpningen av Kanebogen–Margrethe Jørgensens vei i dag, er vi også i ferd med å realisere målet om en velfungerende innfartsåre fra sør.

Harstadpakken er viktig både for folk og næringsliv. Nå kommer trafikk-løsninger for utvikling og vekst for næringsområder på plass – det vet jeg har vært etterspurt.

Byen får også et framtidsretta system av gang- og sykkelveier, med seks nye rundkjøringer, en avlastningstunnel utenom sentrum og bedre tilrettelegging for kollektivtrafikken.

Harstadpakken er et samarbeidsprosjekt mellom Harstad kommune, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen. Dette samarbeidet gir oss løsninger på statlig, fylkeskommunal og kommunal vei som legger til rette for gange, sykling og gode kollektivløsninger. 

Tiltakene bidrar til økt trafikksikkerhet i Harstad, og tiltakene spiller på lag med de krav vi stiller til framtidens byer.

Jeg vil takke de som på ulike måter har jobbet for å få ferdig prosjektet. Dere fortjener all heder dere mottar i dag. 

Under byggingen har trafikkavvikling har vært påvirket. Jeg vil takke lokalbefolkningen for romslighet rundt byggeprosessen.

Prosjektet er ferdig rett i underkant av et år før tiden – både entreprenøren Anlegg Øst og Statens vegvesen fortjener ros for det. Det har også vært mange underentreprenører, en takk også til dem.

Prosjektet som nå kommer på plass, bidrar til trygghet for alle trafikanter og til å redusere biltrafikken i sentrum. God tilrettelegging for gående og syklende og et godt kollektivtilbud – det er både god bypolitikk og god samferdselspolitikk.

Takk for meg og gratulerer med dagen!