Tale ved åpning av Nasjonal sykkelkonferanse 2024

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpnet 4. september 2024 Nasjonal sykkelkonferanse i Stavanger. Konferansen var arrangert av Syklistforeningen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, varaordfører i Stavanger Henrik Halleland og generalsekretær i Syklistforeningen Eline Oftedal på scenen under Sykkelkonferansen 2024.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og generalsekretær i Syklistforeningen Eline Oftedal delte ut plakett til Norges beste sykkelby 2024. Varaordfører Henrik Halleland tok i mot på vegne av vinnerbyen Stavanger. Foto: SD/TLM

Sjekkes mot framføring

Kjære alle sammen,

Tusen takk for invitasjonen til å åpne Syklistforeningens konferanse her i Stavanger – en by som virkelig har omfavnet sykling som en del av hverdagen.

Det er ingen tilfeldighet at konferansen er lagt hit; Stavanger ble jo kåret til Norges beste sykkelby for to år siden.

Senere i dag vil vi få vite hvem som nå får den prestisjefylte tittelen. Jeg håper konkurransen om å være Norges beste sykkelby blir stadig hardere, for vi trenger flere som tråkker på sykkelpedalene – ikke på gassen.

Nord-Jæren har allerede mye å tilby syklister, og det er stort potensial for enda mer sykling her.

Nye strekninger av Sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes åpnes stadig, og når hele veien er ferdig, vil det gjøre denne populære regionen enda bedre – og grønnere.

Sykling gir glede, frihet og helse, men det er også et viktig tema i bypolitikken. Våre byområder vokser, og med veksten følger ofte utfordringer i trafikken.

Hvis veksten i transport hadde skjedd med flere biler, ville det ført til mer luftforurensning, dårligere framkommelighet og forsinkelser, både på veiene og i kollektivsystemet.

For å utvikle attraktive, klimavennlige byer med god mobilitet, har staten og lokale myndigheter blitt enige om å nå nullvekstmålet.

Dette målet innebærer at all vekst i persontransport skal skje med kollektivtransport, gange og sykling.

Byvekstavtaler er statens viktigste verktøy for å nå dette målet, og her på Nord-Jæren spiller Bymiljøpakken en sentral rolle.

Målet vårt er klart: å gjøre det enklere å velge bort bilen til fordel for å gå, bruke kollektivtransport – og å sykle. Dette vil gi bedre framkommelighet for alle trafikanter, enten de går, sykler, tar bussen eller må bruke bilen.

På denne konferansen deler vi en felles ambisjon om å få flere til å sykle. Jeg er sikker på at vi vil få høre mange gode forslag til hvordan sykkel kan bli et naturlig valg i hverdagen for flere.

Regjeringens sykkelpolitikk er kjent for mange av dere:

I den nye Nasjonal transportplan presenterer vi en samlet strategi for å få flere til å gå, sykle og ta kollektivtransport. Og vi viderefører det langsiktige målet om 20 prosent sykkelandel i byområdene og 8 prosent på landsbasis.

Byvekstavtalene, belønningsavtalene og tilskudd til klima- og miljøvennlig transport er viktige verktøy. Potensialet for økt sykling er størst i byene – det er der vi må lykkes.

Vi må utvikle byene slik at folk bor i gang- og sykkelavstand fra det de trenger i hverdagen. Det må være enkelt og attraktivt å velge sykkelen framfor bilen, og dette krever samordning av bolig-, areal- og transportplanleggingen.

Videre utbygging av sykkelinfrastruktur, helårsdrift av gang- og sykkelveier, og restriktive tiltak mot biltrafikk er viktige tiltak for å øke sykkelandelen fremover.

For å få mer sykkelvei for pengene og redusere inngrep i naturen, er det viktig å utvikle egnede normaler for gang- og sykkelveier.

Sikkerhet er avgjørende for at flere skal velge sykkelen. Det er en alvorlig ulykkessituasjon for syklister i storbyene. Med økt sykling blir risikoen kanskje ikke større – men mer synlig.

I byvekstavtalene sier vi at nullvekstmålet skal nås uten at det fører til flere drepte og hardt skadde syklister og fotgjengere. Derfor vil regjeringen gi trafikksikkerhet en tydeligere plass i byvekstavtalene, blant annet ved å innføre en ny indikator for trafikksikkerhet. Ved å følge ulykkesutviklingen, blir det enklere å vurdere behovet for tiltak.

Vi skal også huske at flere av tiltakene som gjennomføres for å nå nullvekstmålet, også bidrar til økt trafikksikkerhet for syklister og gående. Sammenhengende gang- og sykkelveinett og bedre utforming av kryss er to eksempler.

Gode vaner bygges tidlig, og sykkel gir barn mobilitet og frihet, samtidig som det legger grunnlag for god helse. Regjeringen prioriterer derfor tryggere skoleveier høyt. I den nye transportplanen har vi satt av 40 millioner kroner årlig til dette formålet.

Men til tross for en betydelig satsing på sykkelinfrastruktur i byvekstavtalene de siste årene har sykkelandelene ligget stort sett uendret.

Det er vi ikke fornøyd med. Og vi er glade for at Syklistforeningen og andre aktører følger utviklingen nøye og stiller krav til oss.

Det er mange som på ulik måte må bidra til å legge til rette for at flere velger å sykle.

Helhetlige vurderinger av samspillet i transportnettet er viktig. Statens vegvesen har en særlig rolle i så måte.

Videre mener jeg det er helt avgjørende at kommune, fylke og stat samarbeider om løsningene. Det betyr en fortsatt sterk satsing på byvekstavtalene.

I Nasjonal transportplan har regjeringen prioritert 88 milliarder kroner til byområdene de neste 12 årene. Det gir rom for å reforhandle og forlenge inngåtte byvekstavtaler.

Vi har i dag fem byvekstavtaler. Rett før sommeren ble det fremforhandlet forslag til nye byvekstavtaler for Kristiansandsregionen og Nedre Glomma.

På sikt er det aktuelt å inngå avtaler med Buskerudbyen og Grenland. Dette gir rom for en fortsatt sterk satsing på å få flere til å sykle.

Takk for oppmerksomheten, og jeg håper dere får en flott konferanse – og en fantastisk sykkelparade i morgen!

Takk for meg!