Utvalg foreslår forenklinger i rammeplanene for lærerutdanningene
Nyhet | Dato: 27.03.2023 | Kunnskapsdepartementet
Det hurtigarbeidende utvalget som skal foreslå forenklinger i rammeplanene for lærerutdanningene, har levert sine anbefalinger til Kunnskapsdepartementet.
Rammeplanutvalget fikk forelagt UHRs forslag til forenklinger i rammeplanene. Hovedoppgaven var å vurdere disse og selv komme med endringsforslag. Utvalget foreslår å redusere detaljeringsgraden i rammeplanene, blant annet i beskrivelsen av progresjon i praksis, og i føringer knyttet til FOU-oppgaven i utdanningene. Utvalget foreslår også mindre harmoniseringer på tvers av utdanningene. Utvalget har innenfor rammen av oppdraget ikke hatt mulighet til grundige utredninger. Der konsekvensene av mulige forenklinger er uklare, foreslår utvalget at disse blir utredet nærmere.
Om rammeplanutvalgets oppdrag
7. februar i år nedsatte Kunnskapsdepartementet et bredt sammensatt utvalg som skulle se på hvordan eksisterende rammeplaner kan forenkles. I denne runden skal det ikke gjøres større, substansielle endringer. Utvalget, som har vært ledet av universitetslektor Kari-Anne Sæther ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, hadde sitt første møte på Gardermoen 14. februar, og har nå levert sine forslag til forenklinger av rammeplanene til Kunnskapsdepartementet.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe takker utvalgsleder Kari-Anne Sæther og utvalget for et godt arbeid i løpet av svært kort tid, og ser frem til å se nærmere på endringsforslagene.
Videre prosess
Forslag til forenklinger i rammeplanene vil bli sendt på høring våren 2023, og endringene forventes fastsatt før høsten. Endringer skal ikke innebære nye krav, men lette på dagens føringer. Derfor skal det være mulig for lærerutdanningsinstitusjonene å implementere dem fortløpende.
Kunnskapsdepartementet er i gang med en langsiktig prosess om hvordan lærerutdanningene kan styres mer overordnet. Utvalgets arbeid utgjør første fase i den langsiktige prosessen. Det er opprettet en nettside for overordnet styring av lærerutdanningene (STYLU). Derfra kan alle følge arbeidet og gi innspill.
Kunnskapsdepartementet har kalt utvalgets arbeid for fase 1. Departementet vurderer i neste omgang å igangsette et arbeid for å utrede hva det vil si å styre lærerutdanningene mer overordnet.