Vi er i gang med å ta bedre vare på veiene våre

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarer i dette debattinnlegget på et innlegg av Maskinentreprenørenes Forbund (MEF). Innlegget er publisert i flere medier i dagene 4.-6. november 2024. Blant annet i Romsdals Budstikke, Oppland Arbeiderblad, Tidens Krav, Hamar Arbeiderblad, Sunnmørsposten, Hadeland, Namdalsavisa og Gudbrandsdølen Dagningen.

Godt vedlikehold er avgjørende for å ha et godt, sikkert og fungerende veinett og for at veiene skal kunne brukes trygt i mange år.

Det er vi enige om, Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) og jeg. Det er også riktig, som regionalsjef Øyvind Bergset i MEF skriver, at vedlikehold over lengre tid ikke har blitt prioritert høyt nok, slik at vedlikeholdsetterslepet har blitt stadig større. Det er derfor positivt at han melder om en bransje som er klare til å komme i gang for å løse utfordringene.

Jeg kan berolige Bergset med at vi er i gang. Regjeringen la i vår frem Nasjonal transportplan 2025-2036. En av de viktigste prioriteringene i planen er å ta bedre vare på infrastrukturen vi allerede har ved å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse. Dette har vi fulgt opp i forslag til statsbudsjett for 2025. Og den forbindelse er det nødvendig å tilbakevise et par påstander fra Bergset.

I regjeringens budsjettforslag for 2025 er det lagt opp til å øke midlene til fylkesveiene med 480 millioner kroner sammenliknet med i år. Bergset påstår at med tilsvarende opptrapping i årene som kommer vil det ta 208 år å ta igjen etterslepet. Men dette gir et helt feil bilde, for da er ikke hele summen som blir overført fra staten til fylkeskommunene i de årlige statsbudsjettene tatt med.

I all hovedsak blir fylkesvei finansiert gjennom fylkeskommunenes frie inntekter over Kommunal- og distriktsdepartementets budsjett. I 2023 var de samlede frie inntektene for fylkeskommunene på om lag 88,1 milliarder kroner. I samme år brukte fylkeskommunene nærmere 24,4 milliarder kroner på drift, vedlikehold og investering på fylkesveinettet. Det er krevende tider for kommunesektoren, og regjeringen har derfor nå også foreslått å øke midlene til fylkeskommunene med 700 millioner kroner både i år og neste år. Den økte satsingen vil sette fylkeskommunene bedre i stand til å ta vare på fylkesveiene.

Bergset hevder også at regjeringen har foreslått 450 millioner kroner for lite til å kunne opprettholde riksveistandarden i 2025 på samme nivå som i år. Dette blir heller ikke riktig, fordi Bergset har sett bort fra midler som er satt av til mindre investeringstiltak på dagens riksveier. Med investeringstiltakene i regjeringens forslag til statsbudsjett, er det anslått at vedlikeholdsetterslepet på riksveinettet som forvaltes av Statens vegvesen reduseres med om lag 1,1 milliarder kroner i 2025.

Regjeringens politikk har vært å ta bedre vare på det vi har. Med årets forslag til statsbudsjett tar vi bedre vare på infrastrukturen vår.