Vi er på riktig spor
Tale/innlegg | Dato: 28.01.2025 | Samferdselsdepartementet
Svarinnlegg av samferdselsminister Nygård om vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen på jernbanen, publisert på NRK Ytring 27. januar 2025
Aldri før har flere tatt toget i Norge enn i 2024. Prognoser fra Jernbanedirektoratet viser 83 millioner togreiser i fjor. Det er 5 millioner flere enn i 2023. På drøyt ti år har tallet økt med 30 prosent. Folk liker å ta tog. Vi ønsker selvsagt at enda flere reisende skal velge toget i årene som kommer.
Med unntak for pandemiårene, da rutetilbudet ble redusert, har det blitt flere forsinkelser og innstillinger. Det er selvsagt ikke bra. Folk skal kunne stole på toget.
Målet er at ni av ti tog skal være i rute. I fjor endte den på 86,1 prosent, ned fra 87,6 prosent. Vi skal heller ikke glemme at det aldri har vært kjørt flere tog. I fjor var tallet 460 000 avganger, mot 400 000 for to år siden.
Christin W. Krohn og Silvia. J Olsen på Transportøkonomisk institutt skriver på NRK Ytring 23. januar at en for stor del av jernbanebevilgningene på statsbudsjettet i mange år har gått til å bygge nye anlegg på bekostning av å ta vare på infrastrukturen vi allerede har.
Jeg er helt enig med dem i dette. Fagmyndigheter i jernbanesektoren har i mange år påpekt behovet for å prioritere vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen høyere. Denne regjeringen gjør noe med det.
Både i Nasjonal transportplan for perioden 2025–2036 og i jernbanebudsjettet for 2025 er det økt satsing på å ta bedre vare på infrastrukturen. I årets statsbudsjett har bevilgningen til drift og vedlikehold økt med 26 prosent fra i fjor. For fornying av infrastrukturen er økningen på 38 prosent.
Krohn og Olsen etterlyser forskning om hvor på jernbanen vi bør sette inn vedlikeholdstiltakene, slik at de gir best effekt.
Mer forskning er jeg positiv til, men våre underliggende virksomheter har allerede i dag et godt kunnskapsgrunnlag om hvor innsatsen bør rettes.
I Nasjonal transportplan la regjeringen til grunn at vedlikehold og fornyelse skal prioriteres i områder der det er mye togtrafikk som sliter ned infrastrukturen, og der konsekvensene av feil er størst, for både reisende og gods.
På bakgrunn av dette har Bane Nor utarbeidet fornyelsesplaner med klare prioriteringer – og en særlig innsatspakke for området rundt Oslo. Bane Nor kartlegger jevnlig status på infrastrukturen, og ny teknologi øker datakvaliteten gjennom for eksempel sensorteknologi.
Jernbanen er et komplekst system, med mange avhengigheter. Det er mer enn kvaliteten på infrastrukturen som avgjør om togene følger ruteplanen. I Norge har vi mange gamle tog, særlig på lokaltogstrekningene i Oslo-området og på langdistansestrekningene mellom de store byene.
Gamle tog er oftere årsak til forsinkelser og innstillinger i togtrafikken enn nye. Vi har bestilt nye lokal-, region- og fjerntog. Etter hvert som nye tog settes inn i trafikken, vil passasjerene få et bedre tilbud, med plass til flere reisende om bord. Og – ikke minst: Med nye tog blir det færre feil.
Det er ikke gjort i en håndvending å nå punktlighetsmålet, men vi vet hva som skal til. Det er derfor viktig å videreføre prioriteringen av vedlikehold og fornyelse av jernbanen vi allerede har.
Vi er på riktig spor.