Vil gjøre det tryggere å kjøpe bruktbil

Regjeringen vil etablere et sentralt skaderegister for bil. Registeret vil gjøre det enklere for den som skal kjøpe en bil å se skadehistorikk og tidligere reparasjoner.

– Bil er noe av det dyreste folk kjøper, da er det viktig at man kjenner hele skadehistorikken til bilen. Kjøretøy med skjulte og dårlig reparerte skader kan utgjøre en stor fare for deg og alle andre i trafikken. Nå vil vi gjøre det litt enklere for deg å være trygg når du skal kjøpe bil, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet sender Statens vegvesen nå ut et forslag til lov- og forskriftsendringer på høring. De foreslår endringer i vegtrafikkloven, finansforetaksloven og en helt ny forskrift.

– Bransjen har over tid sett et behov for et slikt register, og derfor er det viktig å få dette på plass. Det vil bidra til en mer seriøs verkstedbransje. Dette skaderegisteret er også et av tiltakene i regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. Vi har gjennomført mange av tiltakene i planen allerede, og jeg er glad for at vi nå også har kommet enda et skritt videre med dette, sier Nygård.

Nærmere om forslaget

Statens vegvesen foreslår å tilgjengeliggjøre opplysningene (via innlogging) på sine nettsider, med en begrensning på antall søk per dag.

De fleste av skadetilfellene på biler i Norge, går gjennom et forsikringsoppgjør. Derfor skal skaderegisteret bygge på opplysninger fra forsikringsselskapene. Registeret vil imidlertid ikke inneholde opplysninger om skader der reparasjonen dekkes av andre enn forsikringsselskapene, men dette utgjør uansett en svært liten andel.

Statens vegvesen legger frem tre alternative forslag til hvilke opplysninger registeret kan inneholde. Dette kan være opplysninger om innløste kjøretøy, kjøretøy med en skadetakst over 50.000 og kjøretøy som har hatt over 15 reparasjonstimer. Innløsning betyr at et forsikringsselskap overtar eierskapet til et kjøretøy som følge av skader på bilen. Dette skjer der kostnadene for å reparere kjøretøyet overstiger markedsverdien.

Statens vegvesen skal være ansvarlig for registeret.

Høringsfristen er 1. mars, og vi håper på mange gode innspill.