Avdeling for styring og organisasjon

Avdeling for styring og organisasjon ivaretar stabsfunksjoner for politisk ledelse og departementsråd, utvikler styringssystemer og fastsetter overordnede retningslinjer for en effektiv og samordnet ledelse av departementet. Avdelingen tar seg av administrative fellessaker og ser til at virksomheten foregår innenfor gjeldende regler og retningslinjer på det administrative området. Avdelingen skal være en pådriver for å ta i bruk administrative fellesfunksjoner.

Avdelingen har følgende seksjoner:

  • Seksjon for organisasjon- og sikkerhet

    Seksjonen er HR-ansvarlig for departementet og utfører oppgaver innen rekruttering, profilering, kompetanse- og organisasjonsutvikling, samt personalarbeid som lønnspolitikk, lønnsforhandlinger, partssamarbeid, HMS og leder- og medarbeiderstøtte. Seksjonen samordner r-notater, departementsforeleggelser og høringer, og følger opp språklova og departementets virksomhetsplan. Videre koordinerer seksjonen bestillinger og innkjøp av IKT-utstyr bygningers drift. Seksjonen koordinerer også det forebyggende sikkerhets- og beredskapsarbeidet i departementet og har også ansvar for personvernarbeidet.

  • Seksjon for økonomi og styring

    Seksjonen har en sentral rolle i å sikre effektiv og ansvarlig økonomistyring i departementet. Seksjonen samordner departementets arbeid med statsbudsjett og statsregnskap, følger opp regelverk knyttet til økonomistyring i staten, og koordinerer etatsstyringen av DFDs underliggende virksomheter. I tillegg arbeider seksjonen med oppfølging av riksrevisjonssaker, internkontroll og internstyring, regnskap, budsjett, tilskudd og anskaffelser.

  • Dokumentasjons-seksjonen

    Dokumentasjonsseksjonen har ansvar for driftsoppgaver som dokumentfangst, journalføring, kvalitetskontroll, brukerstøtte, offentlig journal, innsynsbehandling og gradert arkiv.I tillegg kommer rådgivning, opplæring og utvikling av dokumentforvaltningsområdet – med mål om å effektivisere, standardisere og automatisere driftsoppgavene der det er mulig.Seksjonen er i en pilot som innebærer ansvar for dokumentforvaltningen i to departementer (Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet).

  • Statsrådsenheten

    Enheten koordinerer og tilrettelegger det praktiske og administrative arbeidet for politisk ledelse og departementsråd, for eksempel ved arrangementer, møter og reiser. Enheten koordinerer også saker til regjeringskonferanser, saker i statsråd, statsråden sin deltakelse i Stortinget og rapporteringer til Statsministerens kontor og Stortinget.