Avdeling for utvikling, administrasjon og intern sikkerhet

Avdeling for utvikling, administrasjon og intern sikkerhet har ansvar for drift og utvikling i Forsvarsdepartementet. Avdelingen skal være en pådriver for at departementet til enhver tid har riktig kompetanse. Avdelingen skal drive god internstyring og bidra til god og enhetlig ledelse i departementet.

Gjennom effektiv systemunderstøttelse og med koordinering av departementets interne arbeidsprosesser og arbeidsformer, skal avdelingen bidra til at departementet som helhet når sine mål. Avdelingen ivaretar kontorstøtte til administrativ og politisk ledelse, drift av bygningsmassen, arkiv og dokumentasjon, IKT, intern forebyggende sikkerhet og beredskap, intern økonomiforvaltning, lønn og personaladministrasjon.

Avdelingen har følgende seksjoner:

  • Sekretariat for politisk og administrativ ledelse

    Sekretariatet for politisk og administrativ ledelse består av staben til departementsråden og forværelset til politisk og administrativ ledelse. Sekretariatet har ansvar for å understøtte politisk og administrativ ledelse i deres daglige virke, herunder bl.a. forvalte ledelsens kalendere, formidle oppdrag på vegne av ledelsen og bidra til tidsriktige prosesser og kvalitativt gode leveranser til politisk ledelse.

  • Protokoll

    Protokoll skal levere protokoll- og besøkstjenester til ledelsen i Forsvarsdepartementet og Forsvarsstaben/Forsvaret. Protokoll støtter også ved større konferanser, ved besøk fra utdanningsinstitusjoner og andre større grupper fra inn- og utland. Protokoll er også ansvarlig for å ivareta de utenlandske forsvarsattachéene akkreditert til Norge.

  • HR og utvikling

    HR og utvikling har ansvaret for strategisk HR og personalforvaltning internt i departementet og for utenlandspersonell som er faglig underlagt Forsvarsdepartementet. Seksjonen har ansvaret for strategisk kompetansestyring og utviklingstiltak, intern virksomhetsstyring og organisasjonsutvikling.

  • Utvikling og informasjonsforvaltning

    Enheten skal videreutvikle, forbedre og effektivisere arbeidet i Forsvarsdepartementet når det gjelder dokument-, saksforvaltning og arkivfunksjon, interne saks- og dokumentbehandlingsrutiner og prosesser, digitale løsninger og systemer som understøtter Forsvarsdepartementets saksbehandling og arbeidsprosesser.

  • Intern virksomhetsstyring

  • Intern sikkerhet og beredskap

    Seksjonen har ansvar for forebyggende sikkerhetsarbeid, krisehåndtering og beredskap internt i Forsvarsdepartementet.

  • Økonomi og administrasjon

    Seksjon for økonomi og administrasjon har ansvar for intern økonomiforvaltning, drift av Forsvarets ledelsesbygg, post- og budtjeneste, helpdesk for offentlige anskaffelser til Forsvarsdepartementet og dokumentsenteret.