Ekstern gjennomgang av Politiets sikkerhetstjeneste
Utvalg som leverte sin rapport 3. desember 2012
Styre/råd/utvalg | Justis- og beredskapsdepartementet
Mandat
Det nedsettes en evalueringsgruppe som skal:
- vurdere om PSTs interne organisering - både ved DSE og det enkelte politidistrikt -, arbeidsprosesser og interne prioriteringer er hensiktsmessige i forhold til tillagte oppgaver
- vurdere om PSTs ansatte besitter rett faglig kompetanse og om det er en hensiktsmessig vekting mellom de ulike fagmiljø
- vurdere om PSTs utnyttelse av egne ressurser er optimal
- så langt som mulig foreta en sammenlikning mellom PST og en annen nordisk sikkerhetstjeneste vurdert opp mot nasjonalt trusselbilde, oppgaver, oppgaveløsning og økonomiske rammer de fem siste år
- på denne bakgrunn samlet vurdere om PST har tilstrekkelige ressurser sett i forhold til den aktuelle trusselsituasjon.
PSTs legale grunnlag skal ikke gjennomgås.
Den eksterne gjennomgangen skal foretas med de begrensinger som er nødvendig for å beskytte PSTs kilder, kapasiteter og samarbeidspartnere. Gruppen må selv velge hensiktsmessige metoder for å kunne gjennomføre evalueringen. PST skal bistå med grunnlagsmateriale og annen informasjon etter behov.
Gruppen skal avgi en ugradert rapport innen 01.12.2012, og gi anbefalinger om forbedringstiltak i prioritert rekkefølge.