Arbeidsgiverrådet i staten
Styre/råd/utvalg | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Arbeidsgiverrådet i staten er et kollektivt organ som skal gi råd til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og fremme virksomhetenes interesser i utviklingen og gjennomføringen av arbeidsgiverpolitikken i staten.
Rådet ble opprettet 21. mars 2017.
Arbeidsgiverrådets består av virksomhetsledere. Rådet skal gjennom sin sammensetning gjenspeile mangfoldet i statlige virksomheter, og opptre i egenskap av å være representanter for de statlige arbeidsgiverne.
Arbeidsgiverrådet har 15 representanter, herunder en leder og en nestleder. Rådets medlemmer oppnevnes av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet for en 3-årsperiode.
Formålet med Arbeidsgiverrådet er å styrke virksomhetenes rolle og ansvar i utviklingen og gjennomføringen av den statlige arbeidsgiverpolitikken, samt å sørge for at den sentrale arbeidsgiverfunksjonen får bedre informasjon og økt kunnskap om virksomhetene.
Arbeidsgiverrådet skal:
- bidra aktivt i utviklingen av den statlige arbeidsgiverpolitikken blant annet
- i sentrale forhandlinger om lønns- og arbeidsvilkår,
- i utforming av regelverk,
- i prioriteringen av ulike arbeidspolitiske tiltak og satsinger,
- øke kunnskapsgrunnlaget hos den sentrale arbeidsgiverfunksjonen,
- drøfte viktige problemstillinger ved utøvelse av arbeidsgiverrollen i staten og gi samordnede tilbakemeldinger,
- gi tilbakemeldinger på rollene til sentral statlig arbeidsgiverfunksjon, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring og de lokale arbeidsgiverne i staten,
- fremme virksomhetenes interesser på eget initiativ overfor Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er sekretariat for Arbeidsgiverrådet.
Om Arbeidsgiverrådet i staten
Opprettet: 2017
Type: Råd
Kontakt
Se nettside hos Statens arbeidsgiverportal
Hovedpunkt i mandatet/ Arbeidsområde:
Arbeidsgiverrådet i staten er et kollektivt organ som skal gi råd til Digitaliserings- og forvaltningssdepartementet og fremme virksomhetenes interesser i utviklingen og gjennomføringen av arbeidsgiverpolitikken i staten. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring er sekretariat for Arbeidsgiverrådet. Rådet ble opprettet 21. mars 2017. Rådets medlemmer oppnevnes av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet for en 3-årsperiode. Arbeidsgiverrådets består av virksomhetsledere. Rådet skal gjennom sin sammensetning gjenspeile mangfoldet i statlige virksomheter, og opptre i egenskap av å være representanter for de statlige arbeidsgiverne.
Full mandattekst Arbeidsgiverrådet i staten
Aktive medlemmer (pr. 01.01.2024)
- Seunn Smith-Tønnessen (leder)
- Øystein Børmer (nestleder)
- Anneline Vingsgård (medlem)
- Anne Marie Glosli (medlem)
- Bjørn Guldvog (medlem)
- Tomas Berg (medlem)
- Christine Wilberg (medlem)
- Gina Lund (medlem)
- Hanna Geiran (medlem)
- Jan Olav Baarøy (medlem)
- Kjetil Lund (medlem)
- Knut Sletta (medlem)
- Mari Velsand (medlem)
- Thorbjørn Thoresen (medlem)
- Trond Rønningen (medlem)
- Thomas Laurendz Bornø (medlem)
- Arne Benjaminsen (varamedlem)
- Atle Hamar (varamedlem)
- Bård Vegard Solhjell (varamedlem)
- Eirik Kristoffersen (varamedlem)
- Therese Hanvold (varamedlem)
- Ingunn Midttun Godal (varamedlem)
- Kathrine Myhre (varamedlem)
- Kristin Cordt-Hansen (varamedlem)
- Lars Kobberstad (varamedlem)
- Marianne Jakobsen (varamedlem)
- Nina Schanke Funnemark (varamedlem)
- Roar Skålin (varamedlem)
- Torgeir Stordal (varamedlem)
- Jan Hjelle (varamedlem)
- Line Coll (varamedlem)