Statsbudsjettet 2023: Møre og Romsdal
Dato: 06.10.2022
Innhold:
Samferdsel
Vei
- E39 Lønset–Hjelset i Molde kommune
Regjeringen prioriterer midler til å videreføre anleggsarbeidet på prosjektet. Prosjektet omfatter bygging av tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt på en 9,3 km lang strekning på E39 øst for Molde. Veien bygges i ny trasé. Dagens vei blir lokalvei. Prosjektet omfatter også å etablere en sammenhengende løsning for gående og syklende på strekningen. Anleggsarbeidene startet i 2021. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2024. - E136 Breivika–Lerstad i Ålesund kommune
Regjeringen prioriterer midler til prosjektet E136 Breivika–Lerstad, som inngår i Bypakke Ålesund. Målet med bypakken i Ålesund er at flere skal sykle, gå og reise kollektivt, og at andelen bilreiser skal reduseres. E136 Breivika–Lerstad er det største prosjektet i Bypakke Ålesund. Prosjektet omfatter bygging av en 3 km ny firefelts vei i tunnel fra Breivika til Lerstad. I tillegg skal det bygges et nytt toplanskryss. Prosjektet skal redusere miljøbelastningen og barrierevirkningen for bydelen Lerstad der eksisterende fylkesvei går, og for bydelen Åse, som får redusert trafikkbelastning når E136 legges utenom bydelen. Prosjektet skal fremme miljøvennlig transport ved å frigjøre kapasitet i veinettet for buss og ved å legge til rette for gående og syklende. Det vil gi bedre fremkommelighet, redusert reisetid og lavere ulykkeskostnader, og den nye veien vil ha en standard som er tilpasset fremtidig kjørehastighet og transportvekst. Anleggsarbeidene startet opp i 2022, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2026. - E136 Dombås–Vestnes i Ålesund, Vestnes, Rauma, Lesja og Dovre kommuner i Møre og Romsdal og Innlandet fylkeskommuner
Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023. E136-strekningen er på om lag 150 km fra Dombås sentrum til den møter E39 på Vestnes. Deler av strekningen har dårlig standard med krappe svinger, mange kryss og avkjørsler. Det er i tillegg identifisert 11 skredpunkter på strekningen. Det er utfordringer med fremkommeligheten på vinterstid på grunn av kraftig stigning flere steder. Planarbeid knyttet til å identifisere problemer og planlegge for punktvis utbedring på strekningen er i gang. Det planlegges å sette i gang tiltak i 2023. - Diverse utbedringstiltak:
Det prioriteres i hovedsak midler til trafikksikkerhetstiltak, utbedringstiltak og tiltak for gående og syklende. Det planlegges å bruke midler til blant annet:- utbedring av en rekke ferjekaier på E39 i Sunnmøre
- videreføring av arbeidene med utbedringsstrekningen Oppdal–Sunndalsøra på riksvei 70 i Oppdal og Sunndal kommuner i Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommuner.
- ferdigstilling av arbeider med forundersøkelser for E39 over Sulafjorden i Hareid og Sula kommuner.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Regjeringen foreslår å sette av midler til å kunne innføre gratis ferjer til øyer og samfunn uten veiforbindelse til fastlandet fra og med 16. august 2023. Tiltaket skal gjelde ferjesamband som ikke var omfattet av tiltaket i 2022. Regjeringen vil med dette innfri målet i Hurdalsplattformen om gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet, og å gjøre alle ferjesamband som årlig har under 100 000 passasjer, gratis.
Byområder og kollektivtransport
- Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
Regjeringen foreslår å videreføre en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2023 settes det av 30 millioner kroner. Det vil være aktuelt å tildele midler til to til tre byer som en engangsutbetaling. Samferdselsdepartementet vil vurdere nærmere hvilke byer som er aktuelle. Tildeling forutsetter blant annet at Stortinget har behandlet en bypakke for den aktuelle byen.
Gjeninnføring av statlig ansvar for fiskerihavner
Regjeringen vil gjeninnføre statlig ansvar for fiskerihavnene. Dette skal skje i dialog med fylkeskommunen.
Høyskoler
Høgskolen i Molde, vitenskapelig høyskole i logistikk
Regjeringen foreslår 338,3 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskolen i Molde.
Høgskulen i Volda
Regjeringen foreslår 435,1 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskulen i Volda.
Høyskolesenteret i Kristiansund
Regjeringen foreslår 8,5 millioner kroner i tilskudd til Høyskolesenteret i Kristiansund.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 74,2 millioner kroner til Møre og Romsdal fylkeskommune.
Kommunane i Møre og Romsdal: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
Frå 2022 til 2023 er det på landsbasis ein nominell vekst i dei frie inntektene til kommunane på 3,5 prosent, rekna frå anslag på rekneskap for 2022. Det er anslått at kommunane i Møre og Romsdal samla sett vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 3,6 prosent.
I Møre og Romsdal har 16 av 26 kommunar ein vekst som er høgare enn eller lik veksten på landsbasis. Størst vekst har Ulstein kommune med 5,4 prosent, mens Aure kommune har lågast vekst med 1,6 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2022.
Møre og Romsdal fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
Den nominelle veksten i dei frie inntektene til fylkeskommunane er anslått til 4,3 prosent på landsbasis frå 2022 til 2023. Det er anslått at Møre og Romsdal fylkeskommune vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 5,3 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2022.
Netto drifts- | Netto | Utgiftskorr. | Anslag på | Vekst frå anslag | ||
resultat i % av | lånegjeld | frie | frie | på rekneskap 2022 - 2023 | ||
Kommune | driftsinntektene | 2021* | inntekter | inntekter | Nominelle | Prosent |
2021* | 2021** | 2023 | kroner | |||
(kr. per innb.) | (i % av landsgj.) | (1000 kr) | (1000 kr) | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
1505 Kristiansund | 2,2 | 116 729 | 95 | 1 533 881 | 48 241 | 3,2 |
1506 Molde | 2,6 | 138 734 | 98 | 2 142 900 | 85 589 | 4,2 |
1507 Ålesund | 0,4 | 94 024 | 99 | 4 275 139 | 131 480 | 3,2 |
1511 Vanylven | 1,4 | 73 311 | 100 | 235 255 | 7 242 | 3,2 |
1514 Sande | 1,9 | 102 328 | 102 | 187 639 | 6 017 | 3,3 |
1515 Herøy | 0,0 | 103 238 | 96 | 578 079 | 21 082 | 3,8 |
1516 Ulstein | 0,8 | 168 782 | 98 | 578 650 | 29 399 | 5,4 |
1517 Hareid | 0,8 | 136 751 | 95 | 355 594 | 16 252 | 4,8 |
1520 Ørsta | 1,1 | 111 617 | 94 | 728 159 | 31 180 | 4,5 |
1525 Stranda | -0,1 | 160 458 | 98 | 312 872 | 10 168 | 3,4 |
1528 Sykkylven | 1,6 | 73 990 | 96 | 480 104 | 16 460 | 3,6 |
1531 Sula | 4,0 | 104 356 | 95 | 644 469 | 22 153 | 3,6 |
1532 Giske | 4,5 | 117 026 | 96 | 574 736 | 23 736 | 4,3 |
1535 Vestnes | -1,8 | 98 793 | 97 | 467 566 | 16 448 | 3,6 |
1539 Rauma | 0,0 | 114 625 | 96 | 499 062 | 16 719 | 3,5 |
1547 Aukra | 12,4 | 159 802 | 96 | 254 672 | 13 000 | 5,4 |
1554 Averøy | -0,6 | 89 965 | 95 | 384 422 | 14 529 | 3,9 |
1557 Gjemnes | -2,3 | 81 329 | 99 | 195 828 | 5 597 | 2,9 |
1560 Tingvoll | 1,3 | 112 114 | 97 | 231 597 | 6 215 | 2,8 |
1563 Sunndal | 3,8 | 73 793 | 98 | 501 456 | 25 203 | 5,3 |
1566 Surnadal | 2,3 | 103 121 | 97 | 410 510 | 12 165 | 3,1 |
1573 Smøla | 2,5 | 142 699 | 100 | 173 217 | 8 053 | 4,9 |
1576 Aure | 2,6 | 97 150 | 112 | 284 585 | 4 430 | 1,6 |
1577 Volda | 1,7 | 139 205 | 100 | 737 579 | 27 640 | 3,9 |
1578 Fjord | -1,8 | 148 916 | 113 | 224 977 | 9 131 | 4,2 |
1579 Hustadvika | 4,3 | 96 744 | 98 | 918 239 | 34 804 | 3,9 |
Til fordeling gjennom året | 15 566 | |||||
Møre og Romsdal | 1,8 | 111 319 | 98 | 17 926 756 | 624 149 | 3,6 |
Møre og Romsdal fylkeskommune | 6,2 | 29 325 | 101 | 5 582 004 | 282 625 | 5,3 |
*Konserntall, dvs. tala for netto lånegjeld omfattar også kommunale og fylkeskommunale føretak (KF/FKF) og interkommunale selskap (IKS). | ||||||
** Ekskl. eigedomsskatt og konsesjonskraftinntekter | ||||||
.= data ikkje levert |
Kolonne 1: Netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene 2021
Kolonne 2: Netto lånegjeld 2021 i kroner per innbyggjar
Kolonne 3: Utgiftskorrigerte frie inntekter 2020 i prosent av landsgjennomsnittet
Kolonne 4: Anslag på frie inntekter 2023 (1 000 kroner)
Kolonne 5: Nominell vekst frå anslag på rekneskap 2022 til 2023 (1 000 kroner)
Kolonne 6: Nominell vekst frå anslag på rekneskap 2022 til 2023 (prosent)