Statsbudsjettet 2023: Nordland
Dato: 06.10.2022
Innhold:
- Samferdsel
- Brønnøysundregistrene – «Brukervennlige registertjenester»
- Farvannsprosjekter
- Fiskebøl – testsenter for bekjempelse av akutt forurensning
- Forsvar
- Gjeninnføring av statlig ansvar for fiskerihavner
- Hovedredningssentralen i Bodø
- Jordbruksavtalen: Bærekraftig matproduksjon og verdiskaping i Nord-Norge
- Politi
- Nord universitet
- Ny redningshelikopterbase
- Regionale utviklingsmidler
- Romtilsyn
- Telesikkerhet og beredskap
- Vesterålen havobservatorium
- Kommunane i Nordland: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
- Nordland fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
Samferdsel
Vei
- E6 Sørelva–Borkamo, Saltdal kommune
Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023. Strekningen er på om lag 20 km og det er lagt opp til byggestart i 2023. Dagens vei er til hinder for et sammenhengende og effektivt stamveinett i regionen. I hovedsak dreier dette seg særlig om smal og svingete vei med mange ulykker og med vanskelige kjøreforhold om vinteren. Veien planlegges som en tofelts vei med fartsgrense 90 km/t og forsterket midtoppmerking. - E6 Helgeland sør, Grane og Vefsn kommuner
Prosjektet består av to delprosjekter – en veiutviklingskontrakt og Kapskarmo–Brattåsen–Lien. Anleggsarbeidene innenfor veiutviklingskontrakten startet i 2017 og 47,7 km av strekningen ble åpnet for trafikk i 2020. Kapskarmo–Brattåsen–Lien omfatter omlegging av E6 i ny trasé vest for tettstedene Trofors og Grane over en strekning på 22 km, med blant annet en tunnel og to bruer for kryssing av Vefsna og Svenningdalselva. I tillegg inngår ombygging av lokalt veinett. Delstrekningen Kapskarmo–Brattåsen–Svenningelv ble åpnet for trafikk i 2019. Gjenstående delstrekning Svenningelv–Lien startet opp i 2021, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2025. - E6/rv. 827 Bognes–Skarberget og Drag–Kjøpsvik i Hamarøy og Narvik kommuner
Regjeringen foreslår å videreføre arbeidet med å utbedre ferjekaiene. Prosjektet legger til rette for elektrifisering av ferjesambandene E6 Bognes–Skarberget og rv. 827 Drag–Kjøpsvik over Tysfjorden. Arbeidene omfatter økt kapasitet i kraftforsyningen til ferjeleiene, samt ombygging av ferjeleiene ved Bognes, Skarberget og Drag for å ta imot større ferjer, utvide antall oppstillingsplasser og legge til rette for universell utforming. Prosjektet omfatter også bygging av ny ferjekai ved Kjøpsvik, da dagens ferjekai er i dårlig stand. Anleggsarbeidene startet opp i 2021, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2023. - E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt i Tjeldsund, Kvæfjord, Harstad, Evenes, Sortland og Lødingen kommuner i Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommuner
Regjeringen foreslår å bevilge om lag 3 milliarder kroner til OPS-prosjekter (offentlig-privat samarbeid). I 2023 vil disse midlene blant annet bli brukt til forberedende arbeider på dette prosjektet, og det legges opp til anleggsstart i løpet av året. Prosjektet omfatter bygging av til sammen 82 km vei. I tillegg til strekningen Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt på E10 omfatter prosjektet en kort strekning av riksvei 83 fra E10 i retning Harstad og utbedring av dagens E10 mellom Fiskfjord og Kåringen. Prosjektet er forutsatt gjennomført som et offentlig-privat samarbeid (OPS), der OPS-selskapet finansierer, bygger, drifter og vedlikeholder veien gjennom årlige utbetalinger. Anskaffelsesprosessen for OPS-kontrakten startet opp i 2021, og det er lagt opp til at kontrakt blir inngått sommeren 2023. Dette vil legge til rette for at anleggsarbeidene kan starte opp i løpet av 2023. - Diverse utbedringstiltak:
Det prioriteres i hovedsak midler til trafikksikkerhetstiltak, utbedringstiltak og tiltak for gående og syklende. Det planlegges å bruke midler til blant annet oppstart av nye utbedringsstrekninger. Statens vegvesen har opplyst at utbedringsstrekningen Sandvika–Sagelva på rv. 80 i Fauske og Bodø kommuner kan være aktuell, men dette vurderer etaten gjennom året.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Regjeringen foreslår å sette av midler til å kunne innføre gratis ferjer til øyer og samfunn uten veiforbindelse til fastlandet fra og med 16. august 2023. Tiltaket skal gjelde ferjesamband som ikke var omfattet av tiltaket i 2022. Regjeringen vil med dette innfri målet i Hurdalsplattformen om gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet, og å gjøre alle ferjesamband som årlig har under 100 000 passasjer, gratis.
Jernbane
- Nordlandsbanen: Nytt signalsystem i Bodø, Fauske, Saltdal, Rana, Hemnes, Vefsn og Grane kommuner
Regjeringen prioriterer å videreføre utbyggingen av nytt signalsystem (ERTMS) på jernbanenettet. Det totale anslaget til hele jernbanenettet i 2023 er på 2,3 milliarder kroner. Nytt signalsystem på Nordlandsbanen skulle vært tatt i bruk høsten 2022, men er utsatt. Dette skyldes at det på grunn av mangel på deler ikke har vært mulig å bygge om togene slik at de kan kjøre på det nye signalanlegget. - Kombitransport Oslo–Narvik, Narvik kommune
Regjeringen prioriterer økt kapasitet for kombitransport mellom Narvik og Oslo. Midlene skal brukes til tiltak ved Narvik stasjon og Narvik godsterminal Fagernes. Arbeidene på terminalen ble startet opp i 2021, og på stasjonen i 2022. Det totale anslaget til tiltakene i 2023 er på om lag 200 millioner kroner.
Luftfart
- Ny lufthavn Mo i Rana
Regjeringen foreslår å bevilge 653 millioner kroner til Avinor til bygging av ny lufthavn ved Mo i Rana. En ny lufthavn ved Mo i Rana vil gi en mer hensiktsmessig innflyging og muligheter for å lande og lette med større fly. Dette kan legge grunnlaget for et utvidet reisetilbud og destinasjonsutvikling i regionen. Forberedende arbeider skal etter planen starte høsten 2022. Kontrakt for samspillsentreprise (totalentreprisen) ble tildelt i august 2022. - Flytting av Bodø lufthavn
Regjeringen foreslår å bevilge 1 007 millioner kroner til flytting av Bodø lufthavn. 450 millioner kroner foreslås til å dekke Avinors planleggingsaktiviteter. Dette omfatter påløpte planleggingskostnader i perioden 2019–2022 og planleggingsaktiviteter i 2023. 577 millioner kroner settes av som tilskudd til Avinor til kjøp av dagens flyplasstomt fra Forsvarsbygg. Bevilgningen tilsvares av en inntekt på samme beløp på Forsvarsdepartementets budsjett.
Byområder og kollektivtransport
- Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
Regjeringen foreslår å videreføre en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2023 settes det av 30 millioner kroner. Det vil være aktuelt å tildele midler til 2–3 byer som en engangsutbetaling. Samferdselsdepartementet vil vurdere nærmere hvilke byer som er aktuelle. Tildeling forutsetter blant annet at Stortinget har behandlet en bypakke for den aktuelle byen.
Brønnøysundregistrene – «Brukervennlige registertjenester»
Regjeringen foreslår en bevilgning på 30 millioner kroner til oppstart av prosjektet Brukervennlige registertjenester.
Prosjektet skal utvikle innrapporterings- og tilgjengeliggjøringstjenester til og fra Brønnøysundregistrenes nye registerplattform. Dette skal bidra til bedre informasjonssikkerhet i Brønnøysundregistrene, og til enklere løsninger for brukerne.
Farvannsprosjekter
Kystverket vil videreføre arbeidet med farvannsprosjektet Bognes–Tjeldsundet–Harstad i kommunene Narvik, Lødingen, Tjeldsund og Harstad. Prosjektet er planlagt ferdigstilt i 2026.
Kystverket vil videreføre arbeidet med farvannsprosjektet Svolvær–Raftsundet i kommunene Vågan og Hadsel. Prosjektet er planlagt ferdigstilt i 2024.
Fiskebøl – testsenter for bekjempelse av akutt forurensning
Regjeringen foreslår å videreføre 25 millioner kroner til arbeid med etablering av testsenter på Fiskebøl for bekjempelse av akutt forurensning. Senteret skal blant annet bestå av et innendørs klimaregulert basseng, fire utendørs strandbasseng og fasiliteter for dispergering og brenning av olje. Det tas sikte på å igangsette prosjektet i 2024.
Forsvar
Regjeringen planlegger å bruke i underkant av 1,1 milliard kroner til forsvarssektorens eiendomsprosjekter og bygg- og anleggsprosjekter i Nordland i 2023. I tillegg planlegger Regjeringen å bruke om lag 2,2 milliarder kroner til materiellprosjekter.
Ved Stortingets behandlingen av Innst. 388 S (2011–2012) til Prop. 73 S (2011–2012) og Innst. 62 S (2016–2017) til Prop. 151 S (2015–2016) ble det vedtatt å etablere en framskutt base for et mindre antall kampfly og hovedbase for maritime patruljefly på Evenes flystasjon. En betydelig andel av midlene i 2023 benyttes i prosjektet for etablering av fasiliteter for maritime patruljefly, noe som ble vedtatt ved Stortingets behandling av Innst. 346 S (2018–2019) til Prop. 60 S (2018–2019) i juni 2019. Videre er det planlagt oppgraderinger av sambandsstasjonen Novik samt anskaffelse av nye kystvaktfartøyer, som vil operere ut fra Sortland.
Regjeringen foreslår å styrke Forsvarets spesialstyrker med totalt 32 årsverk i 2023. Personelløkningen skal i hovedsak prioriteres til oppbygging av nasjonalt spesialoperasjonssenter på Reitan.
Gjeninnføring av statlig ansvar for fiskerihavner
Regjeringen vil gjeninnføre statlig ansvar for fiskerihavnene. Dette skal skje i dialog med fylkeskommunen.
Hovedredningssentralen i Bodø
Regjeringen foreslår å øke grunnbemanningen ved Hovedredningssentralen (HRS) i Bodø. Regjeringen foreslår dermed å øke bevilgningen for HRS i Bodø og på Sola med 14 millioner kroner i 2023, dette gjelder samlet for begge stedene.
Jordbruksavtalen: Bærekraftig matproduksjon og verdiskaping i Nord-Norge
I jordbruksavtalen inngått i 2022 er det satt av 17 millioner kroner til en omfattende satsing på bærekraftig matproduksjon og verdiskaping i Nord-Norge. Målet for satsingen er å styrke sårbare produsentmiljø i Finnmark, Troms og Nordland, motvirke bruksnedgang, øke arealbruken og heve kompetansen til landbruksnæringen og verdikjeden for mat, samt utnytte regionale fortrinn og muligheter innenfor arktisk landbruk.
Troms og Finnmark fylkeskommune vil få ansvaret for å følge opp satsingen i samarbeid med de regionale partnerskapene. Minimum 5 millioner kroner av midlene skal settes av til forskning og annen kunnskapsutvikling i regi av Norsk institutt for bioøkonomi.
Politi
Politiutdanningen ved Politihøgskolen
Regjeringen foreslår å bevilge 27,1 millioner kroner til en videreføring av 100 nye studieplasser på politiutdanningen ved PHS, som ble opprettet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2022. De nye studieplassene ble opprettet og fordelt ved PHS’ studiesteder i Bodø, Stavern og Oslo. Forslaget bidrar til å sikre tilgang på politiutdannede også i fremtiden.
Faste stillinger i politiet og PST
Regjeringen foreslår å bevilge totalt 120,5 millioner kroner til faste stillinger i politiet og PST for å styrke arbeidet med å avdekke sammensatte trusler, etterretning og fremmede staters aktivitet i Norge, særlig i de tre nordligste fylkene, Nordland, Troms og Finnmark. Forslaget er en varig videreføring av tiltak som ble iverksatt i møte med krigen i Ukraina våren 2022.
Nord universitet
Regjeringen foreslår samlet sett en rammebevilgning på 1,7 milliarder kroner til Nord universitet.
Til byggeprosjektet Blått bygg ved universitetet forslås 238 millioner kroner. Regjeringen vil også øke bevilgningen til prosjektet for utstyr og inventar med 20,6 millioner kroner.
Regjeringen viderefører satsingen på Nesna. 61,8 millioner kroner er lagt inn i rammebevilgningen til Nord universitet og 4,1 millioner kroner er tilskudd til studentsamskipnaden Studentinords veldferdstilbud for studenter på Nesna.
Ny redningshelikopterbase
Bodø Lufthavn skal flyttes og det må som følge av dette bygges en ny redningshelikopterbase. Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 33 millioner kroner til oppstart av dette arbeidet.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 116,4 millioner kroner til Nordland fylkeskommune.
Romtilsyn
En nasjonal tilsynsmyndighet for romaktiviteter (romtilsyn), Romtilsynet, legges til Luftfartstilsynet i Bodø med faglig bistand fra Norsk Romsenter. Regjeringen foreslår å bevilge 14,5 millioner kroner til etablering av tilsynet, hvor det bevilges 12,5 millioner kroner til Luftfartstilsynet samt at Norsk Romsenter setter av 2 millioner kroner innenfor Romsenterets bevilgning.
Telesikkerhet og beredskap
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til telesikkerhet og beredskap med 15 millioner kroner for å gjennomføre tiltak for å styrke beredskapen i telenettene. Totalt skal 25 millioner kroner gi effekt på beredskapen i nettene i Nordland.
Vesterålen havobservatorium
Regjeringen foreslår å bevilge nødvendige midler til reetablering av kabel i tråd med vedtak i Revidert nasjonalbudsjett for 2022. 20 millioner kroner av kostnaden i 2023 dekkes inn gjennom en ettårig reduksjon på Havforskningsinstituttets budsjett.
Kommunane i Nordland: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
Frå 2022 til 2023 er det på landsbasis ein nominell vekst i dei frie inntektene til kommunane på 3,5 prosent, rekna frå anslag på rekneskap for 2022. Det er anslått at kommunane i Nordland samla sett vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 3,6 prosent.
I Nordland har 19 av 41 kommunar ein vekst som er høgare enn eller lik veksten på landsbasis. Størst vekst har Beiarn kommune med 6,3 prosent, mens Lurøy kommune har lågast vekst med 1,9 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2022.
Nordland fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
Den nominelle veksten i dei frie inntektene til fylkeskommunane er anslått til 4,3 prosent på landsbasis frå 2022 til 2023. Det er anslått at Nordland fylkeskommune vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 3,7 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2022.
Netto drifts- | Netto | Utgiftskorr. | Anslag på | Vekst frå anslag | ||
resultat i % av | lånegjeld | frie | frie | på rekneskap 2022 - 2023 | ||
Kommune | driftsinntektene | 2021* | inntekter | inntekter | Nominelle | Prosent |
2021* | 2021** | 2023 | kroner | |||
(kr. per innb.) | (i % av landsgj.) | (1000 kr) | (1000 kr) | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
1804 Bodø | 1,0 | 107 925 | 100 | 3 376 615 | 134 911 | 4,2 |
1806 Narvik | 1,0 | 118 777 | 101 | 1 494 923 | 47 053 | 3,2 |
1811 Bindal | 5,6 | 139 690 | 105 | 129 956 | 5 270 | 4,2 |
1812 Sømna | 6,9 | 65 138 | 103 | 163 867 | 4 016 | 2,5 |
1813 Brønnøy | 2,6 | 108 383 | 98 | 549 526 | 15 141 | 2,8 |
1815 Vega | 2,6 | 153 946 | 106 | 107 603 | 2 695 | 2,6 |
1816 Vevelstad | 3,7 | 100 087 | 121 | 58 446 | 2 242 | 4,0 |
1818 Herøy | 7,4 | 138 425 | 103 | 153 591 | 8 170 | 5,6 |
1820 Alstahaug | 5,9 | 138 276 | 98 | 504 907 | 20 605 | 4,3 |
1822 Leirfjord | 0,7 | 78 703 | 101 | 193 000 | 6 897 | 3,7 |
1824 Vefsn | 2,7 | 94 176 | 98 | 905 683 | 27 540 | 3,1 |
1825 Grane | 6,3 | 95 916 | 103 | 130 425 | 6 054 | 4,9 |
1826 Hattfjelldal | 3,8 | 52 475 | 109 | 121 862 | 4 858 | 4,2 |
1827 Dønna | 3,0 | 140 106 | 104 | 127 025 | 4 070 | 3,3 |
1828 Nesna | -0,4 | 106 506 | 111 | 139 871 | 3 456 | 2,5 |
1832 Hemnes | 2,4 | 112 208 | 98 | 339 772 | 12 165 | 3,7 |
1833 Rana | 5,5 | 88 763 | 97 | 1 710 573 | 60 854 | 3,7 |
1834 Lurøy | 13,1 | 38 950 | 114 | 215 699 | 4 112 | 1,9 |
1835 Træna | 7,6 | 112 998 | 125 | 55 695 | 2 297 | 4,3 |
1836 Rødøy | 1,5 | 105 853 | 109 | 121 635 | 2 533 | 2,1 |
1837 Meløy | -2,9 | 103 437 | 101 | 469 411 | 12 716 | 2,8 |
1838 Gildeskål | 4,1 | 140 342 | 103 | 167 202 | 3 900 | 2,4 |
1829 Beiarn | 7,6 | 160 241 | 112 | 102 046 | 6 054 | 6,3 |
1840 Saltdal | 3,2 | 68 920 | 98 | 349 252 | 12 305 | 3,7 |
1841 Fauske | 1,7 | 147 148 | 98 | 631 789 | 22 268 | 3,7 |
1845 Sørfold | -3,9 | 83 266 | 105 | 164 980 | 4 814 | 3,0 |
1848 Steigen | 0,2 | 116 751 | 103 | 214 941 | 8 196 | 4,0 |
1851 Lødingen | -4,6 | 142 919 | 106 | 175 309 | 5 067 | 3,0 |
1853 Evenes | 4,4 | 198 708 | 106 | 117 999 | 2 704 | 2,3 |
1856 Røst | 7,1 | 136 230 | 132 | 56 498 | 1 278 | 2,3 |
1857 Værøy | 7,9 | 86 382 | 121 | 77 266 | 1 888 | 2,5 |
1859 Flakstad | -3,6 | 72 488 | 107 | 106 937 | 2 497 | 2,4 |
1860 Vestvågøy | 3,4 | 83 968 | 98 | 790 103 | 22 429 | 2,9 |
1865 Vågan | -3,4 | 146 307 | 99 | 663 877 | 26 805 | 4,2 |
1866 Hadsel | -1,8 | 153 458 | 98 | 575 298 | 22 161 | 4,0 |
1867 Bø | 23,2 | 109 465 | 113 | 226 400 | 6 863 | 3,1 |
1868 Øksnes | 11,7 | 100 760 | 98 | 324 600 | 17 007 | 5,5 |
1870 Sortland | 1,0 | 90 145 | 98 | 713 709 | 32 078 | 4,7 |
1871 Andøy | 21,5 | 85 548 | 98 | 337 047 | 9 036 | 2,8 |
1874 Moskenes | -15,9 | 121 383 | 119 | 89 220 | 1 969 | 2,3 |
1875 Hamarøy | 4,2 | 88 137 | 113 | 242 567 | 8 103 | 3,5 |
Til fordeling gjennom året | 70 800 | |||||
Nordland | 2,8 | 108 489 | 100 | 17 267 925 | 602 878 | 3,6 |
Nordland fylkeskommune | 9,6 | 14 875 | 114 | 6 081 551 | 218 764 | 3,7 |
*Konserntall, dvs. tala for netto lånegjeld omfattar også kommunale og fylkeskommunale føretak (KF/FKF) og interkommunale selskap (IKS). | ||||||
** Ekskl. eigedomsskatt og konsesjonskraftinntekter | ||||||
.= data ikkje levert |
Kolonne 1: Netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene 2021
Kolonne 2: Netto lånegjeld 2021 i kroner per innbyggjar
Kolonne 3: Utgiftskorrigerte frie inntekter 2020 i prosent av landsgjennomsnittet
Kolonne 4: Anslag på frie inntekter 2023 (1 000 kroner)
Kolonne 5: Nominell vekst frå anslag på rekneskap 2022 til 2023 (1 000 kroner)
Kolonne 6: Nominell vekst frå anslag på rekneskap 2022 til 2023 (prosent)