Statsbudsjettet 2024: Møre og Romsdal
Dato: 06.10.2023
Innhold:
- Ålesund sjukehus
- Kristiansund sjukehus
- Regionale utviklingsmidler
- Ferjeavløsning
- Kultur
- Høgskolen i Molde, vitenskapelig høyskole i logistikk
- Høgskulen i Volda
- Høgskolesenteret i Kristiansund
- Norsk senter for økologisk landbruk (NORSØK)
- Stad skipstunnel
- Samferdsel
- Kommunane i Møre og Romsdal: Vekst i frie inntekter frå 2023 til 2024
- Møre og Romsdal fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2023 til 2024
Ålesund sjukehus
Regjeringen foreslår å bevilge en samlet låneramme på 881 millioner kroner til oppgradering og nybygg ved Ålesund sjukehus (per 1. juli 2023).
Kristiansund sjukehus
Regjeringen foreslår 25 millioner kroner til samhandlingstiltak i Kristiansund. Midlene skal gå til å styrke det distriktsmedisinske senteret som skal erstatte Kristiansund sjukehus.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 90,4 millioner kroner til Møre og Romsdal fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av SIVA, omstillings- og utviklingsmidler til kommuner og midler til å stimulere til forskning. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid.
Ferjeavløsning
Regjeringen foreslår å bevilge til sammen 160 millioner kroner til dekking av kapitalkostnader i Nordøyvegprosjektet. Beløpet vil bli utbetalt over to år.
Kultur
Regjeringen foreslår å bevilge 50 millioner kroner i engangstilskudd til lokale kulturtiltak og prosjekter over hele landet, fordelt med 1,5 millioner kroner til Viti knyttet til modernisering og fornying av museets drifts- og publikumsbygninger.
Høgskolen i Molde, vitenskapelig høyskole i logistikk
Regjeringen foreslår 360,3 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskolen i Molde.
Høgskulen i Volda
Regjeringen foreslår 457,8 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskulen i Volda.
Høgskolesenteret i Kristiansund
Regjeringen foreslår 8,5 millioner kroner i tilskudd til Høgskolesenteret i Kristiansund.
Norsk senter for økologisk landbruk (NORSØK)
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Norsk senter for økologisk landbruk (NORSØK) med 3 millioner kroner til 9,7 millioner kroner. NORSØK bidrar med kunnskap som er relevant både for det konvensjonelle og økologiske landbruket, og som bidrar til utvikling av et mer bærekraftig, miljø- og klimavennlig landbruk. Økningen vil blant annet bidra til utvikling og formidling av kunnskap om økologisk landbruksproduksjon til produsenter, myndigheter og organisasjoner.
Stiftelsen har grunnleggende og avansert forskningskompetanse og arbeider med rådgiving og formidling av kunnskap om økologisk landbruk. Derfor har regjeringen foreslått å styrke NORSØK.
Stad skipstunnel
Kystverket skal lyse ut en anbudskonkurranse om Stad skipstunnel i 2024. Regjeringen foreslår om lag 130 millioner kroner i 2024 til forberedende arbeider og gjennomføring av anbudskonkurranse.
Samferdsel
Vei
- E136 Breivika–Lerstad i Ålesund kommune
Regjeringen prioriterer å videreføre arbeidet med prosjektet E136 Beivika-Lerstad. Prosjektet omfatter bygging av 3 kilometer ny firefeltsvei i tunnel fra Breivika til Lerstad i Ålesund. I tillegg bygges et nytt toplanskryss. Prosjektet skal redusere miljøbelastningen og barrierevirkningen for bydelen Lerstad der eksisterende fylkesvei går, og for bydelen Åse som får redusert trafikkbelastning når E136 legges utenom bydelen. Prosjektet skal fremme miljøvennlig transport ved å frigjøre kapasitet i veinettet for buss og ved å legge til rette for gående og syklende. Det gir bedre fremkommelighet, redusert reisetid og lavere ulykkeskostnader, og den nye veien vil få en standard som er tilpasset transportveksten. Anleggsarbeidene startet opp i 2022, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2027. - E136 Dombås–Vestnes i Ålesund, Vestnes, Rauma, Lesja og Dovre kommuner i Møre og Romsdal og Innlandet fylkeskommuner
Regjeringen foreslår å bevilge 6,5 milliarder kroner til Nye Veier AS i 2024. Prosjektet strekker seg 150 kilometer fra Dombås sentrum, via Lesja og gjennom Romsdalen til Åndalsnes, og videre vestover til E39 på Vestnes. Deler av strekningen har dårlig standard med krappe svinger, mange kryss og avkjørsler. Det er i tillegg identifisert 11 skredpunkter på strekningen. Det er utfordringer med fremkommeligheten på vinterstid på grunn av kraftig stigning flere steder. Reguleringsplan for utbedring ved Veblungsnes i Rauma kommune er vedtatt. Nye Veier planlegger for oppstart av anleggsarbeidene med både Veblungsnes og utbedringer av Stuguflåten–Raustøl i 2024. - E39 Lønset–Hjelset i Molde kommune
Regjeringen setter av penger til å videreføre anleggsarbeidet på prosjektet. Prosjektet omfatter bygging av tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt på en 9,3 kilometer lang strekning på E39 øst for Molde. Veien bygges i ny trasé. Dagens vei blir lokalvei. Prosjektet omfatter også å etablere en sammenhengende løsning for gående og syklende på strekningen. Anleggsarbeidene startet i 2021. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i desember 2023. Midlene i 2024 vil gå til sluttoppgjør og gjennomføring av enkelte restarbeider.
Diverse utbedringstiltak
Regjeringen setter av penger som hovedsakelig skal gå til trafikksikkerhetstiltak, utbedringstiltak og tiltak for gående og syklende. Blant annet planlegges det å bruke penger på:
- ferdigstilling av arbeider med forundersøkelser for E39 over Sulafjorden i Hareid og Sula kommuner.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Regjeringen foreslår å videreføre ordningene med halvering av ferjetakster og gratis ferjer i 2024. Ordningene ble innført 16. august 2023, og gjelder ferjer til øyer og samfunn uten veiforbindelse til fastlandet og ferjesamband som årlig har under 100 000 passasjerer. Regjeringen har dermed innfridd målet i Hurdalsplattformen om halvering av ferjetakster og gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet, og å gjøre alle ferjesamband som årlig har under 100 000 passasjer, gratis.
Byområder og kollektivtransport
- Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
Regjeringen viderefører en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2024 settes det av 31 millioner kroner. Det vil være aktuelt å tildele midler til 2-3 byer som engangsutbetalinger. Samferdselsdepartementet vil vurdere nærmere hvilke byer som er aktuelle. Tildeling forutsetter blant annet at Stortinget har behandlet en bypakke for den aktuelle byen.
Luftfart
- FOT-ruter
Regjeringen foreslår å bevilge totalt 1,9 milliarder kroner til statlig kjøp av regionale flyruter i 2024.
I Møre og Romsdal er følgende ruter omfattet av FOT-ordningen:
- Ørsta-Volda–Oslo t/r.
- Ørsta-Volda–Bergen t/r.
- Ørsta-Volda–Oslo t/r.
- Våren 2023 ble det lyst ut ny konkurranse om FOT-rutene i både Sør-Norge og Nord-Norge, for perioden fra 1. april 2024. Regjeringen har i Hurdalsplattformen etablert et mål om flere avganger og lavere priser på kortbanenettet.
- I forbindelse med den gjeldende utlysningen følger regjeringen opp punktet med en rekke satsinger. I Møre og Romsdal gjelder dette:
- Maksimale billettpriser på alle FOT-ruter halveres fra 1. april 2024.
- Setekapasitetskravet på enkelte ruter økes, hvilke ruter dette gjelder vil gå frem av utlysningen.
- Maksimale billettpriser på alle FOT-ruter halveres fra 1. april 2024.
- Kontraktstildeling skjer i løpet av høsten 2023.
Jernbane
For Møre og Romsdal er det ikke synliggjort spesifikke tiltak utenom mindre fornyingstiltak som planlegges gjennomført på Raumabanen.
Kommunane i Møre og Romsdal: Vekst i frie inntekter frå 2023 til 2024
Frå 2023 til 2024 er det på landsbasis ein nominell vekst i dei frie inntektene til kommunane på 4,7 prosent, rekna frå anslag på rekneskap for 2023. Det er anslått at kommunane i Møre og Romsdal samla sett vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 4,9 prosent.
I Møre og Romsdal har 15 av 27 kommunar ein vekst som er høgare enn eller lik veksten på landsbasis. Størst vekst har Haram kommune med 7,2 prosent, mens Aure kommune har lågast vekst med 2,6 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2023.
Møre og Romsdal fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2023 til 2024
Den nominelle veksten i dei frie inntektene til fylkeskommunane er anslått til 5,2 prosent på landsbasis frå 2023 til 2024. Det er anslått at Møre og Romsdal fylkeskommune vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 3,3 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2023.
Netto drifts- resultat i % av driftsinntektene 2022* |
Netto lånegjeld 2022* (kr. per innb.) |
Utgiftskorr. frie inntekter 2022** (i % av landsgj.) |
Anslag på frie inntekter 2024 (1000 kr) |
Vekst frå anslag på rekneskap 2023 - 2024 |
||
Kommune | Nominelle kroner (1000 kr) |
Prosent | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
1505 Kristiansund | 0,5 | 126 077 | 96 | 1 645 218 | 60 720 | 3,8 |
1506 Molde | -0,4 | 144 685 | 98 | 2 326 161 | 114 355 | 5,2 |
1507 Ålesund*** | 2,9 | 98 535 | 98 | . | . | . |
1508 Ålesund*** | . | . | . | 3 968 677 | 166 219 | 4,4 |
1511 Vanylven | 1,0 | 77 359 | 99 | 255 161 | 14 547 | 6,0 |
1514 Sande | -2,0 | 108 067 | 100 | 203 142 | 11 154 | 5,8 |
1515 Herøy | -3,1 | 129 055 | 97 | 627 677 | 30 624 | 5,1 |
1516 Ulstein | 0,3 | 159 481 | 96 | 631 714 | 40 028 | 6,8 |
1517 Hareid | 0,3 | 153 802 | 95 | 382 387 | 15 623 | 4,3 |
1520 Ørsta | 1,5 | 123 998 | 94 | 789 229 | 36 241 | 4,8 |
1525 Stranda | 2,3 | 166 460 | 97 | 333 376 | 14 146 | 4,4 |
1528 Sykkylven | 2,3 | 94 726 | 94 | 519 560 | 23 043 | 4,6 |
1531 Sula | 2,1 | 114 963 | 96 | 697 387 | 30 998 | 4,7 |
1532 Giske | 4,1 | 113 194 | 96 | 614 998 | 22 977 | 3,9 |
1535 Vestnes | 2,4 | 96 183 | 96 | 506 545 | 19 832 | 4,1 |
1539 Rauma | 4,2 | 126 557 | 96 | 540 864 | 26 648 | 5,2 |
1547 Aukra | 14,2 | 161 038 | 96 | 281 066 | 13 790 | 5,2 |
1554 Averøy | -1,0 | 107 242 | 95 | 415 564 | 17 892 | 4,5 |
1557 Gjemnes | 2,2 | 83 285 | 97 | 210 369 | 8 935 | 4,4 |
1560 Tingvoll | 0,5 | 108 379 | 98 | 253 722 | 13 254 | 5,5 |
1563 Sunndal | 4,2 | 77 961 | 99 | 551 909 | 31 561 | 6,1 |
1566 Surnadal | 0,8 | 103 571 | 97 | 451 774 | 26 694 | 6,3 |
1573 Smøla | 5,6 | 142 810 | 100 | 191 716 | 12 711 | 7,1 |
1576 Aure | 4,8 | 101 753 | 110 | 299 149 | 7 647 | 2,6 |
1577 Volda | 1,8 | 152 291 | 99 | 810 711 | 47 387 | 6,2 |
1578 Fjord | -4,0 | 153 018 | 112 | 240 101 | 9 793 | 4,3 |
1579 Hustadvika | 2,6 | 106 234 | 98 | 987 585 | 40 533 | 4,3 |
1580 Haram*** | . | . | . | 661 267 | 44 476 | 7,2 |
Til fordeling gjennom året | 21 886 | |||||
Møre og Romsdal | 1,9 | 118 343 | 97 | 19 418 913 | 908 147 | 4,9 |
Møre og Romsdal fylkeskommune | 3,0 | 32 902 | 106 | 6 028 955 | 192 942 | 3,3 |
*Konserntal, dvs. tala for netto lånegjeld omfattar òg kommunale og fylkeskommunale foretak (KF/FKF) og interkommunale selskap (IKS). | ||||||
** Ekskl. eigedomsskatt og konsesjonskraftinntekter | ||||||
***Ålesund kommune blir delt 1.1.24. Anslaget på veksten for nye Haram og nye Ålesund er basert på beste anslag. For å rekne anslag på vekst er rammetilskot for 2023 fordelt etter del innbyggjarar som inngår i dei nye kommunane. Det er brukt innbyggjartal per 1.1.2023. |