Statsbudsjettet 2024: Rogaland
Dato: 06.10.2023
Innhold:
- Forsvar
- Kriminalitetsforebygging
- Områdesatsinger i Stavanger
- Regionale utviklingsmidler
- Kultur
- Høgskulen for grøn utvikling
- Universitetet i Stavanger
- Universitetet i Bergen
- Batteriprosjekter
- Geoparker
- Samferdsel
- Kommunane i Rogaland: Vekst i frie inntekter frå 2023 til 2024
- Rogaland fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2023 til 2024
Forsvar
Regjeringen planlegger å bruke om lag 50 millioner kroner til planlegging og gjennomføring av investeringer i forsvarssektorens eiendom-, bygg- og anleggsprosjekter i Rogaland i 2024. Hoveddelen av pengene skal gå til etablering av en mannskapsforlegning på Madla.
Kriminalitetsforebygging
Regjeringen foreslår å etablere seksjoner for risikoanalyse og kriminalitetsforebygging av vold i nære relasjoner i tre politidistrikt. Sør-Vest politidistrikt er ett av dem, og deler av Rogaland fylke er under dette politidistriktet. Det er foreløpig ikke avgjort hvor i politidistriktet dette skal etableres. Seksjonene skal etableres etter modell fra RISK i Oslo Politidistrikt som allerede som har god erfaring med denne arbeidsformen.
Områdesatsinger i Stavanger
Regjeringen foreslår å bevilge 13,7 millioner kroner til eksisterende avtaler om områdesatsinger i Stavanger og 10 millioner kroner til ny femårig avtale i 2024. Områdesatsingene skal utgjøre en ekstra innsats for tjenesteutvikling og bedre nærmiljøkvaliteter i levekårsutsatte områder. Det er staten og den enkelte kommunen som inngår avtaler om langsiktig samarbeid om slike områdesatsinger.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 39,4 millioner kroner til Rogaland fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av SIVA, omstillings- og utviklingsmidler til kommuner og midler til å stimulere til forskning. Noen fylkeskommuner mottar også midler til internasjonalt samarbeid.
Kultur
Regjeringen foreslår:
- å bevilge 2 millioner kroner i økt tilskudd til Dalane museum til drift av museets nye formidlingsarena Jøssingfjord vitenmuseum. Midlene er en videreføring av bevilgningen museet fikk i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2023.
- å bevilge 2 millioner kroner i økt tilskudd til IRMAS - interregionalt marinarkeologisk samarbeid mellom de maritime avdelingene ved Norsk Folkemuseum, Museum Stavanger og Museum Vest. Det er fra før tildelt 1 million kroner til tiltaket som ble kanalisert via Museum Stavanger og fordelt mellom de tre museene. Det samlede tilskuddet på 3 millioner kroner til IRMAS fordeles fra 2024 likt på de tre museene.
- å bevilge 50 millioner kroner i engangstilskudd til lokale kulturtiltak og prosjekter over hele landet, fordelt med 2 millioner kroner til Stavanger kommune til prosjektering av Kulturhøyden i Stavanger for samlokalisering av Museum Stavanger og Rogaland Teater.
Høgskulen for grøn utvikling
Regjeringen foreslår 3,1 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskulen for grøn utvikling i Bryne.
Universitetet i Stavanger
Regjeringen foreslår 2 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Stavanger.
Universitetet i Bergen
Regjeringen foreslår 20 nye studieplasser i medisin til Vestlandslegen, med studietid i Stavanger. Regjeringen foreslår samlet sett 4,3 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Bergen.
Batteriprosjekter
Regjeringen foreslår å bevilge et innovasjonstilskudd til større og viktige batteriprosjekter av allmenneuropeisk interesse. Innovasjonstilskuddet har en øvre ramme på én milliard kroner over fem år, og vil ligge under Innovasjon Norge.
Geoparker
Regjeringen foreslår å bevilge 4 millioner kroner til Norges fire UNESCO-geoparker: Gea Norvegica i Vestfold og Telemark, Magma i Rogaland og Vest-Agder, Trollfjell i Nordland og Trøndelag, samt Geopark Sunnhordaland i Vestland.
Samferdsel
Vei
- E39 Sørmarka–Smeaheia (Sykkelstamveien) i Sandnes og Stavanger kommune
Regjeringen prioriterer midler til videreføring av prosjektet, som inngår i Bypakke Nord-Jæren, en del av byvekstavtalen for Nord-Jæren. Prosjektet er en av tre delstrekninger av en høystandard sykkelvei langs E39 mellom Sandnes og Stavanger. Prosjektet omfatter utbygging av sykkelvei på en strekning på 12 kilometer. Anleggsarbeidene startet i september 2018. Deler av prosjektet ble åpnet for trafikk mellom 2020 og 2023, mens hele delstrekningen er planlagt åpnet for trafikk i 2024. - E39 Eiganestunnelen i Stavanger kommune
Regjeringen prioriterer midler til sluttoppgjør for prosjektet. Prosjektet inngår i Nord-Jærenpakken. Midlene i 2024 settes av til sluttfinansiering på utbedringen av Byhaugtunnelen, som er en del av prosjektet. - 509 Sør-Tjora–Kontinentalvegen (Transportkorridor vest) i Sola kommune
Regjeringen prioriterer midler til å videreføre prosjektet. Det inngår i Bypakke Nord-Jæren, en del av byvekstavtalen for Nord-Jæren. Prosjektet omfatter utvidelse av om lag 2,5 kilometerav dagens vei fra to til fire kjørefelt og sykkelvei/fortau fra Sør-Tjora til Kontinentalvegen på riksvei 509, med en arm ned mot havn og næringsområder i Risavika i Tananger. Risavika er sentralhavn for Rogaland og et viktig knutepunkt for flere transportformer. Høyre kjørefelt i hver kjøreretning forbeholdes buss og tyngre næringskjøretøy. Anleggsarbeidene startet opp vinteren 2022, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2024.
- E39 Rogfast i Bokn, Kvitsøy og Randaberg kommuner
Regjeringen prioriterer midler til å videreføre utbyggingen av prosjektet. Prosjektet omfatter bygging av en 26,7 kilometerlang undersjøisk tunnel i to løp mellom Harestad og Laupland og en 3,7 kilometerlang tunnelarm til Kvitsøy. I Bokn blir det bygd 2,7 kilometervei i dagen, og dagens kryss blir bygd om. Tilknytning til eksisterende E39 i Randaberg skjer i Harestadkrysset, som er planlagt gjennomført som del av prosjektet E39 Smiene–Harestad innenfor Bypakke Nord-Jæren. Anleggsarbeidene startet i 2018, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2033. - 13 Ryfast i Strand og Stavanger kommuner
Regjeringen prioriterer midler til restfinansiering av prosjektet. Anleggsarbeidene startet i 2012. Ryfylketunnelen mellom Solbakk i Strand kommune og Hundvåg i Stavanger kommune ble åpnet for trafikk i 2019, mens Hundvågtunnelen mellom Hundvåg og Stavanger sentrum ble åpnet for trafikk i 2020. I 2024 pågår det restarbeider, i hovedsak utbedring av Hølleslitunnelen i Strand kommune. - 13 Lovraeidet–Rødsliane i Suldal kommune
Regjeringen prioriterer midler til å fortsette forberedende arbeider. Prosjektet omfatter skredsikring av strekningen fra Lovraeidet til Rødsliane i Suldal kommune, og omfatter bygging av en tunnel på om lag 3 kilometer, 1,2 kilometerhovedvei og 310 meter med sideveier. I forbindelse med krysset i Lovraeidet bygges det også en kollektivterminal, og ved krysset og tunnelpåhugg må det bygges en stor veifylling med støttefylling. Det foreligger vedtatt reguleringsplan for prosjektet. Det skal gjennomføres ekstern kvalitetssikring (KS2). Samferdselsdepartementet vil komme tilbake med forslag til kostnadsramme så raskt som mulig. Det legges opp til forberedende arbeider i 2024, og anleggsarbeidene ventes startet opp ved årsskiftet 2024/2025. Prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2028.
Diverse utbedringstiltak
Regjeringen setter av penger som hovedsakelig skal gå til trafikksikkerhetstiltak, utbedringstiltak og tiltak for gående og syklende. Blant annet planlegges det å bruke penger på:
- Videreføring av arbeidene på E39 Osli–Hove i Sandnes kommune. Prosjektet er første byggetrinn av E39 Ålgård–Hove og inngår i Bypakke Nord-Jæren.
- Restfinansiering av prosjektet Espelandssvingene på E134 i Vindafjord kommune.
- Videreføring av arbeidet med reguleringsplaner for prosjektet E39 Bokn–Bømlafjorden i Bokn, Tysvær og Sveio kommuner i Vestland og Rogaland fylkeskommuner.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Regjeringen foreslår å videreføre ordningene med halvering av ferjetakster og gratis ferjer i 2024. Ordningene ble innført 16. august 2023, og gjelder ferjer til øyer og samfunn uten veiforbindelse til fastlandet og ferjesamband som årlig har under 100 000 passasjerer. Regjeringen har dermed innfridd målet i Hurdalsplattformen om halvering av ferjetakster og gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet, og å gjøre alle ferjesamband som årlig har under 100 000 passasjer, gratis.
Byområder og kollektivtransport
- Byvekstavtale for Nord-Jæren for perioden 2019-2029 mellom staten, Rogaland fylkeskommune og Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommuner. Byvekstavtalen ble inngått i 2020. Regjeringen prioriterer statlige midler til å følge opp forpliktelsene i avtalen. I tillegg er det statlige bidraget til Bussveien økt fra og med 2023. Foreløpig fordeling av midler er som følger:
- 340 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Midlene skal brukes til E39 Sykkelstamveien.
- 176 millioner kroner til stasjons- og knutepunktutvikling på jernbane. Midlene skal gå til oppgraderinger på Sandnes stasjon.
- 807 millioner kroner til Bussveien. Prosjektet omfatter bygging av et sammenhengende høykvalitets bussystem på om lag 50 kilometerfordelt på fire korridorer på Nord-Jæren. Beløpet inkluderer økt statlig tilskudd til de store kollektivprosjektene som er under bygging.
- 267 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak vil bli brukt til drift av kollektivtransporten.
- 58 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Midlene vil bli brukt til reduserte billettpriser, takstsamarbeid tog/buss/båt/kystbuss og plassbestilling hurtigbåt.
- 193 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Midlene skal gå til økt ruteproduksjon og til å kompensere for reduserte bompengeinntekter etter fjerning av rushtidsavgiften.
- 58 millioner kroner til fjerning av rushtidsavgiften på Nord-Jæren. Midlene vil bli brukt til å kompensere for lavere bompengeinntekter.
- 209 millioner kroner til mindre investeringstiltak på kommunal og fylkeskommunal vei. Midlene vil bli brukt på kollektivtraseen mellom Jåttå og Ullandhaug, som er planlagt åpnet for trafikk i desember 2024.
- 340 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Midlene skal brukes til E39 Sykkelstamveien.
- Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
Regjeringen viderefører en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2024 settes det av 31 millioner kroner. Det vil være aktuelt å tildele midler til 2-3 byer som engangsutbetalinger. Samferdselsdepartementet vil vurdere nærmere hvilke byer som er aktuelle. Tildeling forutsetter blant annet at Stortinget har behandlet en bypakke for den aktuelle byen.
Jernbane
Fornying og vedlikehold
- Midtlivsoppgraderte togsett type 72
- Regjeringen prioriterer oppgradering av togsett type 72 som benyttes på Jærbanen
- Regjeringen prioriterer oppgradering av togsett type 72 som benyttes på Jærbanen
- Det er satt av 3,7 milliarder kroner til fornying av jernbanenettet i 2024.
- Dette omfatter kontaktledning mellom Neslandsvatn og Kristiansand, som er fortsettelse av omfattende fornyelse av kontaktledning på Sørlandsbanen. Tiltaket strekker seg frem til 2026.
- Sporfornyelse på Sørlandsbanen og Arendalsbanen.
- Det videreføres arbeid med flomsikring og drenering.
Kommunane i Rogaland: Vekst i frie inntekter frå 2023 til 2024
Frå 2023 til 2024 er det på landsbasis ein nominell vekst i dei frie inntektene til kommunane på 4,7 prosent, rekna frå anslag på rekneskap for 2023. Det er anslått at kommunane i Rogaland samla sett vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 4,4 prosent.
I Rogaland har 8 av 23 kommunar ein vekst som er høgare enn eller lik veksten på landsbasis. Størst vekst har Suldal kommune med 6,2 prosent, mens Hjelmeland kommune har lågast vekst med 3,1 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2023.
Rogaland fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2023 til 2024
Den nominelle veksten i dei frie inntektene til fylkeskommunane er anslått til 5,2 prosent på landsbasis frå 2023 til 2024. Det er anslått at Rogaland fylkeskommune vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 5,1 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2023.
Netto drifts- resultat i % av driftsinntektene 2022* |
Netto lånegjeld 2022* (kr. per innb.) |
Utgiftskorr. frie inntekter 2022** (i % av landsgj.) |
Anslag på frie inntekter 2024 (1000 kr) |
Vekst frå anslag på rekneskap 2023 - 2024 |
||
Kommune | Nominelle kroner (1000 kr) |
Prosent | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
1101 Eigersund | 1,1 | 97 484 | 96 | 1 059 232 | 49 387 | 4,9 |
1103 Stavanger | 6,4 | 72 009 | 104 | 10 413 812 | 421 765 | 4,2 |
1106 Haugesund | 2,1 | 69 277 | 96 | 2 563 837 | 105 222 | 4,3 |
1108 Sandnes | 2,7 | 70 702 | 97 | 5 691 596 | 247 256 | 4,5 |
1111 Sokndal | 0,5 | 77 931 | 99 | 266 665 | 9 507 | 3,7 |
1112 Lund | 1,2 | 73 659 | 99 | 252 936 | 8 636 | 3,5 |
1114 Bjerkreim | 9,4 | 33 217 | 98 | 217 971 | 10 177 | 4,9 |
1119 Hå | 6,8 | 68 291 | 95 | 1 363 416 | 50 963 | 3,9 |
1120 Klepp | 6,5 | 50 899 | 96 | 1 397 551 | 64 660 | 4,9 |
1121 Time | 4,4 | 77 129 | 97 | 1 375 859 | 59 495 | 4,5 |
1122 Gjesdal | 3,7 | 79 906 | 95 | 874 033 | 36 755 | 4,4 |
1124 Sola | 9,1 | 69 438 | 102 | 2 035 006 | 81 106 | 4,2 |
1127 Randaberg | 1,1 | 106 206 | 99 | 819 781 | 36 305 | 4,6 |
1130 Strand | 0,7 | 110 924 | 96 | 951 338 | 44 645 | 4,9 |
1133 Hjelmeland | 7,1 | 101 696 | 106 | 227 626 | 6 941 | 3,1 |
1134 Suldal | 28,6 | 51 735 | 102 | 332 044 | 19 495 | 6,2 |
1135 Sauda | 1,3 | 107 116 | 98 | 359 394 | 15 237 | 4,4 |
1144 Kvitsøy | 12,7 | 79 024 | 113 | 63 003 | 2 750 | 4,6 |
1145 Bokn | 7,7 | 131 136 | 106 | 81 447 | 2 921 | 3,7 |
1146 Tysvær | 9,7 | 112 030 | 99 | 867 898 | 47 447 | 5,8 |
1149 Karmøy | 4,5 | 61 441 | 95 | 2 935 922 | 134 258 | 4,8 |
1151 Utsira | 18,1 | 121 750 | 155 | 42 730 | 2 336 | 5,8 |
1160 Vindafjord | 6,2 | 60 576 | 103 | 681 527 | 25 473 | 3,9 |
Til fordeling gjennom året | 16 400 | |||||
Rogaland | 5,4 | 73 540 | 99 | 34 891 023 | 1 484 138 | 4,4 |
Rogaland fylkeskommune | 7,5 | 13 216 | 94 | 7 707 012 | 376 175 | 5,1 |
*Konserntal, dvs. tala for netto lånegjeld omfattar òg kommunale og fylkeskommunale foretak (KF/FKF) og interkommunale selskap (IKS). | ||||||
** Ekskl. eigedomsskatt og konsesjonskraftinntekter |