Statsbudsjettet 2024: Provenyvirkninger av vedtatte skatte- og avgiftsendringer for 2024
Dato: 20.12.2023
Tabellen gir en oversikt over provenyvirkningene av skatte- og avgiftsendringer for 2024 slik de vedtatt av Stortinget. Forslagene er nærmere omtalt i Prop. 1 LS (2023–2024) Skatter og avgifter 2024.
Påløpte virkninger er endringer i betalingsforpliktelse for inntektsåret 2024 som følger av regjeringens forslag, mens bokførte virkninger er endringer i innbetalinger samme år. Innbetalingsrutiner kan medføre avvik mellom påløpt og bokført virkning, for eksempel betaler selskaper inntektsskatt etterfølgende år, og ikke alle endringer kan fullt ut hensyntas i forskuddstrekket.
Provenyvirkningene av skatte- og avgiftsopplegget beregnes i forhold til et referansesystem for 2024. Referansesystemet er basert på 2023-regler oppjustert med i hovedsak anslått pris-, lønns- og formuesvekst. Fradrag og beløps-grenser mv. i den generelle satsstrukturen i personbeskatningen er justert til 2024-nivå med anslått lønnsvekst på 4,9 pst. i referansesystemet. Særskilte fradrag og andre grenser i personbeskatningen er hovedsakelig justert med anslått konsumprisvekst fra 2023 til 2024 på 3,8 pst.
En skattyter som kun har ordinære fradrag og en vekst i både alminnelig inntekt og personinntekt på 4,9 pst., får da om lag samme gjennomsnittlige inntektsskatt i referansesystemet for 2024 som i 2023. I referansesystemet er alle mengdeavgifter (for eksempel avgifter per kg eller liter) justert med anslått vekst i konsumprisene fra 2023 til 2024. Referansesystemet gir dermed reelt sett uendret skatte- og avgiftsnivå fra 2023 til 2024.
Anslåtte provenyvirkninger av vedtatt skatte- og avgiftsopplegg for 2024. Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til referansesystemet for 2024. Mill. kroner
|
2024 |
|
|
Påløpt |
Bokført |
Inntektsskatt for personer |
-100 |
-83 |
Endre bunnfradrag (personfradrag og minstefradrag) |
-75 |
-60 |
Redusere trygdeavgiften på lønn/trygd og |
-2 135 |
-1 710 |
Øke trinnskatten, inkl. justere innslagspunkt |
1 895 |
1 515 |
Tiltakssonen: Fjerne lavere sats i trinn 3 og øke finnmarksfradraget til 30 000 kroner |
-30 |
-24 |
Særskilt fradrag for sjøfolk – justere kravene for å kvalifisere til ordningen1 |
-5 |
-4 |
Øke skattefrie satser for brakke/pensjonat og langtransportsjåfører |
-70 |
-55 |
Nominell videreføring, samspillsvirkninger mv. |
320 |
255 |
Formuesskatt |
-427 |
-252 |
Videreføre bunnfradrag mv. nominelt |
23 |
18 |
Øke kalkulasjonsrenten for næringseiendom |
-450 |
-270 |
Næringsbeskatning |
-633 |
-437 |
Øke fribeløpet i ordningen med differensiert |
-500 |
-420 |
Øke grensen for direkte utgiftsføring og |
-140 |
-15 |
Redusere avskrivningssatsen for elvarebiler |
12 |
3 |
Frita gevinst ved realisasjon av melkekvoter fra personinntektsberegning |
-5 |
-5 |
Grunnrenteskatt på landbasert vindkraft2 |
0 |
0 |
Klimaavgifter |
2 305 |
2 384 |
Øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp med 19 pst. |
2 500 |
2 300 |
Kompensere offentlige transportører med kontrakter med private aktører for økt CO2-avgift |
-97 |
-97 |
Øke avgiften på forbrenning av avfall til 75 pst. av generell sats |
210 |
190 |
Øke den reduserte satsen for naturgass og LPG til veksthusnæringen |
9 |
8 |
Innføre avgift på utslipp av N2O fra transport |
190 |
170 |
Øke omsetningskravet for biodrivstoff i veitrafikken fra 17 til 19 pst. |
-210 |
-190 |
Innføre redusert CO2-avgiftssats for kvotepliktig sjøfart |
-300 |
0 |
Øke redusert CO2-avgiftssats for kvotepliktig bruk av mineralolje pga. |
3 |
3 |
Bilavgifter |
25 |
128 |
Endre reglene for refusjon av engangsavgift ved eksport |
1200 |
1000 |
Fjerne fordelen for ladbare hybridbiler i engangsavgiften |
50 |
45 |
Redusere veibruksavgiften på bensin med 0,26 kroner per liter |
-160 |
-150 |
Redusere veibruksavgiften på mineralolje med 0,32 kroner per liter |
-690 |
-630 |
Redusere satsene i trafikkforsikringsavgiften med 400 kroner i året3 |
-500 |
-250 |
Redusere innslagspunktet mellom fradrag og de positive satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften for personbilder mv. (avgiftsgruppe A) fra 82 g/km til 70 g/km |
25 |
23 |
Øke CO2-komponenten i engangsavgiften for varebiler med 10 pst. |
100 |
90 |
Andre særavgifter |
44 |
40 |
Øke redusert sats i elavgiften pga. svak kronekurs |
6 |
5 |
Avgift på landbasert vindkraft4 |
38 |
35 |
Avvikle avgiften på TRI og PER |
-0,3 |
-0,3 |
Merverdiavgift |
-3 |
-3 |
Frita terrenggående motorsykler i reindriften for |
-3 |
-3 |
Sektoravgifter og overprisede gebyrer |
27 |
27 |
Øke sektoravgiften under energimyndighetene |
25 |
25 |
Øke sektoravgiften under Nasjonal |
2 |
2 |
Skatte- og avgiftsendringer i 2024 |
1238 |
1804 |
|
|
|
Endringer i midlertidige skatter innført i 2023-budsjettet |
|
|
Avvikle høyprisbidraget fra 1. oktober 20235 |
-3 300 |
- 3 900 |
Starte utfasing av ekstra arbeidsgiveravgift |
-1 820 |
-1 520 |
1 Konsekvensene for tilskuddsordningen for sjøfolk er beskrevet i Prop. 1 S (2023–2024) for Nærings- og fiskeridepartementet, Kap. 909, post 73 Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk.
2 Den fulle årsvirkningen av forslaget for inntektsåret 2024 er lavere og anslås til -1760 mill. kroner. Det følger av at negativ beregnet grunnrenteinntekt og ubenyttet fratrekk for produksjonsavgift fremføres og reduserer provenyet i fremtidige år.
3 Helårsvirkningen er -1 450 mill. kroner. Den store forskjellen mellom helårsvirkning og påløpt og bokført effekt i 2024 skyldes at endringer i trafikkforsikringsavgiften skjer fra 1. mars 2024, og at oppkrevingen følger den løpende fornyelsen av forsikringsavtaler gjennom året.
4 Avgiftsinntektene fordeles til vertskommunene. Provenyøkningen vil derfor motsvares av en tilsvarende økning i bevilgningen på utgiftssiden året etter.
5 Påløpt virkning er helårsvirkningen. Bokført provenytap i 2024 inkluderer reduksjonen i påløpt proveny i 2023. Dette forklarer at bokført virkning er større enn helårsvirkningen.
Kilde: Finansdepartementet.