Statsbudsjettet 2025: Vestland

CO2-kompensasjonordning for fiskeflåten

Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.

Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet – samlokalisering

Regjeringen foreslår å bevilge 34 millioner kroner til videre prosjektering av samlokalisering av Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet i Bergen.

Kartlegging av U-864

Regjeringen setter av 50 millioner kroner til en kartlegging av ubåtvraket U-864 utenfor Fedje i Vestland. Formålet med kartleggingen er å få mer kunnskap om hvor kvikksølvlasten er lokalisert, for å kunne vurdere hvor mye av kvikksølvet som kan heves uten at det øker risikoen for spredning av kvikksølvforurensning.

Klagenemnd på finansmarkedsområdet

Regjeringen foreslår å bevilge 8,9 millioner kroner til etablering av en felles klagenemnd for finansmarkedsområdet, med sekreteriat i Bergen, i tråd med den nye finanstilsynsloven som ble vedtatt i Stortinget i juni 2024.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å øke tilskuddet til Musikkselskapet Harmonien med 2,5 millioner kroner til å styrke driften og opprettholde den kunstneriske aktiviteten.
  • å gi et investeringstilskudd til Kode kunstmuseer og komponisthjem på 15 millioner kroner til rehabilitering av Ole Bulls villa Lysøen i Bjørnafjorden kommune, med tilsagn om ytterligere 75 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen blir 90 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til de 39,5 millioner kronene staten tidligere har bevilget til dette prosjektet.
  • å gi et investeringstilskudd til Voss herad på 5 millioner kroner til oppgradering av «Gamlekinoen» på Voss til kulturhus, med tilsagn om ytterligere 12 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir 17 millioner kroner.
  • å gi et investeringstilskudd til Fortidsminneforeningen på 6 millioner kroner til oppføring av publikumsmottak ved Urnes verdensarvsenter og stavkirke, med tilsagn om ytterligere 47 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir 53 millioner kroner.
  • å gi et investeringstilskudd til Musea i Sogn og Fjordane på 4 millioner kroner til ferdigstillelse av «Tinghuset» fellesmagasin, med tilsagn om ytterligere 13,1 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen til denne siste fasen av prosjektet blir 17,1 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til de 40 millioner kronene staten bevilget til den første fasen av dette prosjektet.
  • å styrke tilskuddet til Musea i Sogn og Fjordane med 600 000 kroner til drift av museets fellesmagasin Tinghuset.
  • å øke bevilgningen til Litteraturhuset i Bergen med 500 000 kroner.
  • å gi tilskudd til Sentralbadet litteraturhus i Odda på 500 000 kroner. Sentralbadet litteraturhus i Odda er ny tilskuddsmottager på statsbudsjettet.
  • å øke bevilgningen til Senter for undersøkende journalistikk i Bergen med 700 000 kroner til totalt 3 millioner kroner.
  • å øke bevilgningen til Landslaget for lokalaviser (LLA) med 1 million kroner til prosjektet Samarbeidsdesken, et samarbeid mellom LLA, Senter for undersøkende journalistikk og NRK i Bergen.
  • å bevilge 7,4 millioner kroner til regionale kulturfond.

Samferdsel

Vei

E134 Vågsli-, Haukeli- og Svandalsflonatunnelene i Telemark og Vestland
Prosjektet omfatter en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Prosjektet ble åpnet for trafikk i 2023, og pengene i 2025 vil bli brukt til sluttoppgjør samt enkelte restarbeider.

E134 Røldal–Seljestad
Prosjektet omfatter en tunnel på 12,7 kilometer fra Røldal til Seljestad i Ullensvang kommune. I tillegg inngår bygging av 1,3 kilometer ny vei i dagen, nytt veikryss på Seljestad og nytt veikryss på Liamyrane. Det skal bygges et deponi på Seljestad, og i området på Liamyrane skal det fylles ut for nytt veikryss og nye næringsarealer. Det skal også bygges oppstillingsplass og areal for fremtidig vektstasjon. Anleggsarbeidene ventes startet våren 2025, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2032.

E16 Lærdalstunnelen
Prosjektet omfatter en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Det skal blant annet bygges flere nye tekniske bygg med tilhørende bergrom. Ventilasjonen oppgraderes ved at eksisterende ventilasjonsanlegg blir supplert med to nye sjaktventilatorer i en ny ventilasjonstunnel. I tillegg skiftes lysanlegget, og det bygges nødstasjoner samt installeres ledelys og nytt overvåkingssystem.

For å sikre en trygg og effektiv gjennomføring av utbedringsarbeidene er det nødvendig å stenge tunnelen for trafikk deler av døgnet. Det legges likevel opp til å gjennomføre tilnærmet normal trafikk på dagtid gjennom hele anleggsperioden. Det legges i tillegg opp til at tunnelen kan være åpen hele døgnet ved kritiske behov. Det ventes at enkelte forberedende arbeider kan starte i 2025, mens arbeidene i tunnelen kan starte i 2026, mot tidligere planlagt i 2025. Prosjektet er ventet å være ferdig i 2031.

Fellesprosjektet Vossebanen/E16 Arna–Stanghelle
Prosjektet er planlagt gjennomført som et fellesprosjekt mellom Statens vegvesen og Bane NOR SF, med delvis bompengefinansiering av veidelen. Prosjektet innebærer ny vei og bane i et felles tunnelsystem med gjensidig rømning. E16 planlegges med firefelts motorvei mellom Arna og Trengereid med fartsgrense 90 km/t, og tofelts vei mellom Trengereid og Stanghelle med fartsgrense 80 km/t. Dagsoner er planlagt med nytt kryss på Trengereid og i Tolåsen på Vaksdal, samt tilkobling til eksisterende E16 med nytt kryss i Arnadalen og på Helle ved Stanghelle. Det er planlagt dobbeltsporet jernbane for hastighet på 200 km/t, nye stasjoner på Vaksdal og på Stanghelle, samt tilkobling til eksisterende bane på Arna stasjon og nord for Dalevågen på Stanghelle.

Statlig reguleringsplan ble vedtatt i 2022. Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet. Det arbeides nå med endelig modell for styring, organisering og finansiering av prosjektet. Med budsjettforslaget er det lagt opp til prosjektstart. Det er prioritert midler til forberedende arbeider i 2025. Som en del av de forberedende arbeidene er det prioritert penger til å sette i gang en prosess med å anskaffe en rådgivningskontrakt til prosjektering og arbeid med konkurransegrunnlag for den første av de store entreprisene tidlig i 2025. Dette for å sikre raskest mulig fremdrift i prosjektet. Det kan gi anleggsstart i 2026 og åpning for trafikk i 2036. Oppstart av prosjektet forutsetter Stortingets tilslutning til kostnadsramme og delvis bompengefinansiering.

E16 Dalevåg-, Dalseid-, Trollkone-, Hernes- og Hyvingstunnelene
Prosjektet omfatter en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Tunnelene på E16 i kommunene Vaksdal og Voss har en samlet lengde på om lag 6 kilometer. Arbeidene startet sommeren 2022, og tunnelutbedringene ventes ferdige i 2025.

E39 Svegatjørn–Rådal
Prosjektet åpnet for trafikk i 2022 og midlene i 2025 vil bli brukt til sluttoppgjør samt enkelte restarbeider.

E39 Myrmel–Lunde
Prosjektet ble åpnet for trafikk i januar 2024 og midlene i 2025 vil bli brukt til enkelte restarbeider.

Rv. 555 Damsgårds- og Nygårdstunnelene
Prosjektet som ligger i Bergen kommune, omfatter en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Det var lagt opp til å gjennomføre utbedringene i en entreprise, men manglende konkurranse har medført at utbedringene av de to tunnelene nå gjennomføres som separate kontrakter. Anleggsstart i Damsgårdstunnelen var høsten 2023, og arbeidene ventes å være ferdig høsten 2026. Det legges opp til å starte oppgraderingen av Nygårdstunnelen når arbeidene i Damsgårdstunnelen er ferdig.

Rv. 555 Sotrasambandet i Vestland
OPS-prosjektet (offentlig-privat samarbeid) er delvis bompengefinansiert og omfatter 9,4 kilometer firefelts vei fra kryss med fv. 562 ved Storavatnet i Bergen kommune til kryss med fv. 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune. 4,6 kilometer av den nye veien går i tunnel. I prosjektet inngår ny firefelts bru på 0,9 kilometer med separat gang- og sykkelvei og tre mindre bruer. Totalt er det planlagt å bygge 14 kilometer gang- og sykkelveier, der 7,8 kilometer bygges med høystandard og skille mellom syklister og fotgjengere. Anleggsarbeidene startet i 2023, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2027.

Rv. 13 Skare–Sogndal
Rv. 13 fra Skare til Sogndal er en strekning på i overkant av 220 km som binder sammen de regionale sentrene Odda, Voss og Sogndal i Vestland fylke. Nye Veier har gjennomført en helhetlig gjennomgang av strekningen rv. 13 Skare–Sogndal, og identifisert omtrent 30 skredpunkter. Flere enn 20 av disse er kategorisert med middels og høy skredfare. I tillegg til skredfare er veien stedvis svært smal. For å bidra til en trygg og fremkommelig vei planlegges det for punktvise skredsikringstiltak. Det ble i 2023 inngått veiutbyggingsavtale for strekningen rv. 13 Djupevik–Kviturtunnelen mellom Odda og Tyssedal. Prosjektet er i hovedsak et rassikringsprosjekt. Oppstart for arbeidet er planlagt siste halvår 2024.

Diverse tiltak

  • 15 Otta–Måløy i Innlandet og Vestland
    Det videreføres enkelte utbedringstiltak for å bidra til økt fremkommelighet på strekningen.

  • Det er prioritert midler til nye mindre investeringstiltak i 2025. Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2025. Eksempelvis kan det være aktuelt å starte opp arbeidene med skredsikring i Almenningsbakkane på rv. 15 og gang- og sykkelvei på strekningen Heiane–Vabakkjen på E39.
  • Det legges opp til å sluttføre arbeidet med reguleringsplaner og forundersøkelser for prosjektet E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast) i Vestland og kommunedelplaner for prosjektet E39 Bokn–Bømlafjorden i Vestland og Rogaland. Arbeidet med reguleringsplaner for prosjektet E39 Vågsbotn–Klauvaneset i Vestland videreføres også.
  • Det legges blant annet til grunn penger til å videreføre utbyggingen på strekningen Myrmel–Lunde.
  • Det prioriteres midler til å videreføre arbeidene med skredsikring av strekningen Åsbrekkegjelet–Skromle bru på E16.
  • Innenfor rammen av mindre investeringstiltak legges det også til grunn midler til en rekke trafikksikkerhetstiltak, blant annet for å videreføre tiltak på strekningen Drange-Hanaleite på E39.
  • En rekke tunneloppgraderingstiltak videreføres, blant annet Bogstunnelen og Glaskartunnelen på E39 og Fodnestunnelen på rv. 5.

Vedlikehold av fylkesvei

  • Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 96,9 millioner kroner til Vestland. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 61,5 millioner kroner for Vestland.
  • Regjeringen foreslår å opprette en ny tilskuddsordning til militær mobilitet på fylkesveier. Tilskuddet er øremerket til 14 bruer på fylkesveinettet i fylkeskommunene Akershus, Innlandet, Trøndelag, Troms og Vestland. Tilskuddet setter fylkeskommunene i stand til å gjennomføre tiltak på de identifiserte bruene.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført. Også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig er videreført.

Nullutslippsferjer og hurtigbåter

  • Regjeringen vil innføre krav til nullutslipp i offentlige anbud for ferjer og ferjetjenester fra 1. januar 2025. Kravet gjelder for anbud som kunngjøres etter 1. januar 2025.
  • Som kompensasjon for kravet blir rammetilskuddet til fylkeskommunene i 2025 økt med 50 millioner kroner. Pengene blir fordelt særskilt.
  • Kompensasjonen vil bli justert hvert år, for å reflektere merkostnadene ved overgang til nullutslippsløsninger.
  • Regjeringen foreslår også å styrke Hurtigbåtprogrammet i Miljødirektoratet. Det skal skje i form av 200 millioner kroner i økt tilsagnsfullmakt i 2025 for å finansiere pilotstrekninger.

Byområder og kollektivtransport

Byvekstavtale for Bergens-området for perioden 2019-2029 mellom staten, Vestland fylkeskommune og Bergen, Askøy, Øygarden, Alver og Bjørnafjorden kommuner

Byvekstavtalen ble inngått i 2020. Regjeringen prioriterer statlige midler for å følge opp sin del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet. Foreløpig fordeling av midler er som følger:

  • 182 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Pengene går blant annet til å videreføre allerede igangsatte tiltak. Byggingen av gang- og sykkelvei på E39 på strekningene Nesttun–Skjold og Bradbenken–Glass Knag i Bergen kommune videreføres. I tillegg er det prioritert midler til oppstart av enkelte nye tiltak. Det vurderes som aktuelt å gjennomføre enkelte tiltak for kollektivtransporten ved Nygårdstangkrysset på E16 i Bergen kommune.
  • 442 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak skal brukes til drift av kollektivtransport og mindre kollektivtiltak i avtaleområdet.
  • 60 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Pengene går til takstreduksjon for periodebilletter.
  • 131 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Pengene skal gå til Bybanen i Bergen.
  • 160 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak på kommunal og fylkeskommunal vei. Midlene skal gå til å videreføre pågående prosjekter. Blant annet legges det opp til å videreføre etableringen av gang- og sykkelvei på fv. 5254 langs Kleppevegen i Askøy kommune. I tillegg er det prioritert midler til enkelte nye tiltak. Det vurderes bl.a. som aktuelt å prioritere etablering av gang- og sykkelvei på fv. 5156 på strekningen Åsen-Helleskaret i Bjørnafjorden kommune.
  • I Nasjonal transportplan 2025–2036 har regjeringen prioritert 70 prosent statlig bidrag til Bybanen til Åsane. Lokale myndigheter vurderer nå om det er grunnlag for å starte reguleringsplanlegging av en tunnelløsning. Det vil innebære at det må utarbeides en eller flere nye reguleringsplaner og påfølgende ny ekstern kvalitetssikring for hele prosjektet. Først når disse prosessene er gjennomført, vil det være aktuelt for staten å gå i forhandlinger om statlig bidrag til bybaneprosjektet.

Oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak om NTP

  • I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) ble det fattet flere anmodningsvedtak om endringer i Statens vegvesens og Jernbanedirektoratets prosjektporteføljer. I budsjettet for 2025 omtaler regjeringen hvordan den vil følge opp vedtakene. Oppstart av de enkelte prosjektene vil på vanlig måte avhenge av ressursbruken i det enkelte budsjettår, og forutsetter at Stortinget bevilger tilstrekkelig midler til samferdsel framover.
  • 15 Strynefjellet gis høyere prioritet innenfor Statens vegvesens portefølje. Målet er å starte opp prosjektet i første seksårsperiode av NTP.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Satsing på kysten

Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.

Statlige bygg

Bergen tinghus

Regjeringen foreslår å bevilge 390 millioner kroner til rehabilitering av Bergen tinghus.

Årstadhuset på Haukeland universitetssjukehus

Regjeringen foreslår å gi lån til ombygging og oppgradering av Årstadhuset på Haukeland universitetssjukehus, ved Helse Bergen HF, med en samlet låneramme på 611 millioner kroner  og en utbetaling på 53 millioner kroner i 2025.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Regjeringen foreslår å øke makstaket for utbetalinger fra 220 000 til 225 500 kroner i samtlige tilskuddsmodeller, utenom i den generelle tilskuddsmodellen for skip i NIS hvor støttesatsen på 26 prosent holdes uendret.

Universitet og høyskole

Bergen Arkitekthøgskole

Regjeringen foreslår 22,4 millioner kroner i rammebevilgning til Bergen Arkitekthøgskole.

Høgskulen på Vestlandet

  • Regjeringen foreslår 20 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
  • Regjeringen foreslår 11,8 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår 2,7 millioner kroner i forbindelse med at de første studentene starter det fjerde studieåret i den nye, femårige lærerutdanningen i praktiske og estetiske fag.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 2,5 milliarder kroner i rammebevilgning til Høgskulen på Vestlandet.

NLA Høgskolen

Regjeringen foreslår 0,6 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning. Regjeringen foreslår samlet sett 339,8 millioner kroner i rammebevilgning til NLA Høgskolen. NLA har også studiested i Oslo og Agder.

Norges handelshøyskole

Regjeringen foreslår 0,6 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning. Regjeringen foreslår samlet sett 645,4 millioner kroner i rammebevilgning til Norges handelshøyskole.

Universitetet i Bergen

  • Regjeringen foreslår 10 nye studieplasser i IKT og 20 nye studieplasser i medisin for den desentrale studiemodellen i Førde.
  • Regjeringen foreslår 3,1 mill. kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 4,5 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Bergen.

Vestland fylkeskommune - regionale utviklingsmidler

Regjeringa foreslår å løyve 144,0 millionar kroner til Vestland fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva - selskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.