Statsbudsjettet 2025: Agder

Agder fylkeskommune - regionale utviklingsmidlar

Regjeringa foreslår å løyve 48,2 millionar kroner til Agder fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av SIVA, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.

CO2-kompensasjonsordning for fiskeflåten

Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.

Havvind

Regjeringen foreslår å bevilge 10 millioner kroner i tilskudd for å styrke kompetansemiljø for havvind. Ordningen skal bidra til kapasitets- og kunnskapsoppbygging, kompetanseoverføring og formidling for industriutvikling samt tilrettelegging for innovasjon og teknologiutvikling innenfor havvind. Sørlandets Kompetansefond forvalter tilskuddsordningen og behandler søknader om tilskudd innenfor ordningen.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å styrke tilskuddet til Kilden teater og konserthus med 3,5 millioner kroner til finansiering av nødvendige investeringer.
  • å gi et investeringstilskudd til Vest-Agder-museet på 15 millioner kroner til realisering av et nytt museumsbygg på Odderøya i Kristiansand, med tilsagn om ytterligere 124 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir 139 millioner kroner.
  • å bevilge 4,5 millioner kroner til regionale kulturfond.

Samferdsel

Vei

E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen

Prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 i Kristiansand kommune med nye kryss, blant annet med Vestre Strandgate, bygging av vei på deler av Havnegata med adkomst til containerterminalen, prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei. Eksisterende jernbanespor til industrien i Kolsdalen legges om. Ny bru over jernbaneområdet tilpasses fremtidig sporplan, slik at prosjektet kan bygges uavhengig av den planlagte utbyggingen av jernbanestasjonen. Prosjektet legger til rette for å overføre gods fra sjø til bane, med bygging av to parallelle jernbanespor til Kristiansand ferjeterminal. Anleggsarbeidene i hovedkontrakten startet opp i september 2024, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2028.

E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest

Strekningen E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest er om lag 70 kilometer og har stedvis dårlig standard. Fremkommeligheten er dårlig, spesielt på vinterstid, og det har også vært mange alvorlige trafikkulykker. Strekningen er planlagt som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. De to delstrekningene mellom Kristiansand og Mandal åpnet i henholdsvis 2021 og 2022. Byggingen av delstrekningen Herdal–Røyskår i Lyngdal kommune startet i 2021 og planlegges åpnet i 2025. Kommunene har vedtatt reguleringsplan for gjenværende delstrekninger mellom Mandal og Herdal. Anleggsarbeidene på delstrekningen Mandal–Blørstad i Lindesnes kommune er planlagt startet i 2025, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2027/2028.

Rv. 9

  • Rv. 9 fra Kristiansand til Haukeli har en lokal og regional funksjon for mange kommuner og lokalsamfunn. Flere utbedrings- og trafikksikkerhetstiltak på strekningen videreføres, strekningsvise utbedringstiltak på rv. 9 i Setesdal i Agder på delstrekningen Byklestøylene–Hoslemo i Bykle kommune.
  • I 2025 videreføres arbeidene på en rekke utbedringsstrekninger, blant annet på rv. 9 Setesdal på strekningene Byklestøylane–Hoslemo og Hoslemo–Geiskeli.

Vedlikehold av fylkesvei

  • Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 29,3 millioner kroner til Agder. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 29,4 millioner kroner for Agder.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

  • Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres. Tilsvarende videreføres også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten vegforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig.

Byområder og kollektivtransport

Byvekstavtale for Kristiansandsregionen (Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Iveland og Birkenes kommuner og Agder fylkeskommune)

  • Forslaget til en byvekstavtale for Kristiansandsregionen er behandlet lokalpolitisk og av regjeringen og det er ventet at avtalen blir inngått høsten 2024. Regjeringen prioriterer 223 millioner kroner for å følge opp det statlige bidraget i avtaleforslaget.
  • Mål og prioriteringer for Kristiansandsregionen i 2025 vil fastsettes i arbeidet med fireårig handlingsprogram som vil starte opp først når avtalen trer i kraft. Pengene som er satt av til den nye byvekstavtalen for Kristiansandsregionen kan brukes til drift av kollektivtransport (inkludert reduserte billettpriser) og mindre investeringer i kollektivtiltak og gang- og sykkelveier langs riks-og fylkesveier, samt kommunale veier. Dette inkluderer også tiltak som for eksempel å utvikle nye teknologiske løsninger. 

Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler

  • Regjeringen viderefører en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2025 settes det av 33 millioner kroner.
  • Regjeringen legger samtidig til rette for å innføre en søknadsbasert ordning der disse byområdene kan søke om fireårige avtaler. Det vil gi økt langsiktighet og forutsigbarhet. Kriteriene for å få tildelt midler er blant annet at byområdene har forpliktet seg til å følge opp nullvekstmålet og har en bypakke som er behandlet i Stortinget.

Jernbane

Vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som regjeringen varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Større fornyingstiltak på Sørlandsbanen omfatter Fornying av kontaktledningsanlegg på strekningen Nesdalsvatn-Kristiansand, planlagt ferdig 2026 og fornying av spor og drenering for å tilpasse banen bedre til klimaendringer, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobil-nett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer m.m.)

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS.
  • I henhold til eksisterende plan skal utbygging av Sørlandsbanen være ferdig i 2030.

 Kjøp av persontransport med tog:

  • Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Satsing på kysten

Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.

Sørlandet sykehus HF - akuttbygg

Regjeringen foreslår å gi lån til akuttbygg ved sykehuset i Kristiansand, Sørlandet sykehus HF, med en samlet låneramme på 1 623 millioner kroner og utbetaling på 7 millioner kroner i 2025.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Regjeringen foreslår å øke makstaket for utbetalinger fra 220 000 til 225 500 kroner i samtlige tilskuddsmodeller, utenom i den generelle tilskuddsmodellen for skip i NIS hvor støttesatsen på 26 prosent holdes uendret.

Universitet og høyskole

Ansgar høyskole

Regjeringen foreslår 34,6 millioner kroner i rammebevilgning til Ansgar høyskole.

Oasen videregående skole

Regjeringen foreslår å bevilge 3,1 millioner kroner til å gjeninnføre særtilskuddet til musikktilbud ved Oasen videregående skole.

Universitetet i Agder

  • Regjeringen foreslår 10 nye studieplasser i IKT og 20 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
  • Regjeringen foreslår 10,7 mill. kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 1,9 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Agder.