Statsbudsjettet 2025: Buskerud

Buskerud fylkeskommune - regionale utviklingsmidler

Regjeringa foreslår å løyve 27 millionar kroner til Buskerud fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av SIVA, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.

Gyrobehandling

Regjeringen foreslår å bevilge 22 millioner kroner til oppstart av gyrobehandling av Drammensregionen. Behandlingen vil i hovedsak foregå med klor-metoden, og strekker seg over en fireårsperiode, fra 2025 til 2028.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å bevilge 4,1 millioner kroner til regionale kulturfond.

Samferdsel

Vei

E16 Eggemoen–Jevnaker–Olum i Buskerud og Akershus

  • Prosjektet åpnet for trafikk i 2022. Arbeidene med lokalveinettet planlegges å bli ferdig i 2025, mot tidligere planlagt i 2023. Forsinkelsen skyldes at det har tatt lengre tid å utarbeide konkurransegrunnlag for de avsluttende entreprisene enn først antatt.

E16 Bjørum–Skaret i Akershus og Buskerud

  • Prosjektet omfatter bygging av 8,4 km ny firefelts vei. I prosjektet inngår blant annet en tunnel på 3,4 kilometer under Sollihøgda i kommunene Bærum og Hole samt en tunnel på 0,8 kilometer under Bukkesteinshøgda i Bærum kommune. Anleggsarbeidene startet i 2021. Prosjektet er planlagt åpnet for trafikk høsten 2025.

Diverse tiltak

  • Det pågår blant annet arbeid med reguleringsplan på strekningen E134 Dagslett–kryss E18 i Akershus og Buskerud.
  • Statens vegvesen planlegger å videreføre enkelte trafikksikkerhetstiltak på rv. 7 mellom Svenkerud og Ustaoset.

Vedlikehold av fylkesvei

  • Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 23,5 millioner kroner til Buskerud. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 21 millioner kroner for Buskerud.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

  • Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres. Tilsvarende videreføres også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten vegforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig.

Byområder og kollektivtransport

Tilskudd til byområdene, Buskerudbyen; Drammen, Kongsberg, Lier og Øvre Eiker kommuner

  • Regjeringen prioriterer om lag 97 millioner kroner i 2025 til belønningsavtalen for Buskerudbyen. Avtalen gjelder for perioden 2022–2025 og er på 340 millioner 2022-kroner. Staten inngår belønningsavtaler med lokale parter for å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i byområdene.
  • Det er i tillegg lagt til grunn 24,8 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk i Buskerudbyen i 2025.

Jernbane

Vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornyelse av jernbanen som regjeringen varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Større fornyingstiltak i Buskerud omfatter fornying av kontaktledningsanlegg, snøoverbygg, bruer, spor, drensanlegg og tunneler på Bergensbanen, og fornying av spor og drenering på Sørlandsbanen, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobil-nett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)
  • Bane NOR er også bedt om å gjennomføre en særskilt innsatspakke for økt punktlighet og regularitet i Oslo-området. Det er i dette området det kjører flest tog og det er flest reisende, men tiltak rundt Oslo vil komme jernbanen i hele landet til gode, siden feil her kan påvirke trafikken i store deler av jernbanenettet

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS.
  • I henhold til eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig på Bergensbanen (Hønefoss-Arna) i 2026, Randsfjordbanen 2029, Roa-Hønefossbanen 2029, og Oslo-korridoren 2032-34.

Kjøp av persontransport med tog

Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jamfør Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak om NTP

  • I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) ble det fattet flere anmodningsvedtak om endringer i Statens vegvesens og Jernbanedirektoratets prosjektporteføljer. I budsjettet for 2025 omtaler regjeringen hvordan den vil følge opp vedtakene. Oppstart av de enkelte prosjektene vil på vanlig måte avhenge av ressursbruken i det enkelte budsjettår, og forutsetter at Stortinget bevilger tilstrekkelig midler til samferdsel framover.
  • Ringeriksbanen og E16 Skaret–Hønefoss videreføres som i dag som et fellesprosjekt i Nye Veier, utenfor selskapets ordinære portefølje.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Satsing på kysten

Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.