Statsbudsjettet 2025: Møre og Romsdal

CO2-kompensasjonordning for fiskeflåten

Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.

Fengselskapasitet i Ålesundområdet – utredning

En forsvarlig kriminalomsorg må ha egnede bygg som støtter opp om formålet med straffen. Regjeringen foreslår i 2025 at deler av bevilgningen til kriminalomsorgen skal gå til utredninger av nye fengsler i Ålesundområdet og Mosjøenområdet, i tillegg til utredning om en eventuell utvidelse av Vadsø fengsel.

Møre og Romsdal fylkeskommune - regionale utviklingsmidler

Regjeringa foreslår å løyve 89,8 millionar kroner til Møre og Romsdal fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva - selskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å styrke tilskuddet til Operaen i Kristiansund med 5,9 millioner kroner til å dekke økte husleieutgifter i forbindelse med innflytting i Normoria.
  • å styrke tilskuddet til Nordmørsmusea med 2 millioner kroner til drift av Normoria - fellesbygget for Nordmørsmusea og Operaen i Kristiansund.
  • å styrke tilskuddet til Viti med 2 millioner kroner til drift av Anders Svor-museet.
  • å bevilge 4,1 millioner kroner til regionale kulturfond.

Norsk senter for økologisk landbruk (NORSØK)

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Norsk senter for økologisk landbruk (NORSØK) med 0,3 millioner kroner til 10 millioner kroner. NORSØK bidrar med kunnskap som er relevant både for det konvensjonelle og økologiske landbruket, og som bidrar til utvikling av et mer bærekraftig, miljø- og klimavennlig landbruk. Støtten bidrar blant annet til utvikling og formidling av kunnskap om økologisk landbruksproduksjon til produsenter, myndigheter og organisasjoner. Stiftelsen har grunnleggende og avansert forskningskompetanse og arbeider med rådgiving og formidling av kunnskap om økologisk landbruk.

Samferdsel

Vei

E136 Dombås–Vestnes i Innlandet og Møre og Romsdal

Nye Veier har ansvaret for den 150 kilometer lange strekningen fra Dombås sentrum, via Lesja og gjennom Romsdalen til Åndalsnes, og videre vestover til E39 på Vestnes. Deler av strekningen har dårlig standard med krappe svinger, mange kryss og avkjørsler. Strekningen har dårlig fremkommelighet på vinterstid. Selskapet har jobbet med en helhetlig plan for utbedring av strekningen. Selskapet inngikk i 2023 en veiutbyggingsavtale med Samferdselsdepartementet om utbedringer gjennom Veblungsnes og på strekningen E136 Stuguflåten–Raustøl. Arbeidet starter i 2025.

E136 Breivika–Lerstad i Møre og Romsdal

Prosjektet er en del av Bypakke Ålesund, og omfatter bygging av 3 kilometer ny firefelts vei i tunnel fra Breivika til Lerstad i Ålesund. I tillegg bygges et nytt toplanskryss. Prosjektet skal redusere miljøbelastningen og virkningen veien har som barriere for bydelen Lerstad der eksisterende fv. 534 går, og for bydelen Åse som får redusert trafikkbelastning når E136 legges utenom bydelen. Prosjektet skal fremme miljøvennlig transport ved å frigjøre kapasitet i veinettet for buss og ved å legge til rette for gående og syklende. Det gir bedre fremkommelighet, redusert reisetid og færre ulykker. Den nye veien får også en standard som er tilpasset transportveksten. Anleggsarbeidene startet i 2022, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2027.

E39 Lønset-Hjelset

  • Prosjektet åpnet for trafikk sommeren 2024 og midlene i 2025 vil bli brukt til sluttoppgjør og gjennomføring av enkelte restarbeider.

Diverse tiltak

  • Det er prioritert penger til nye mindre investeringstiltak i 2025. Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2025.
  • Eksempelvis kan det bli aktuelt å starte opp utbedringstiltak på rv. 70 Oppdal–Sunndalsøra, Fale bru, utbedringsarbeider på rv. 70 Elverøy bru i Sunndal kommune og E39 Veibustkrysset i Sula kommune.

Kapitalkostnader Nordøyvegen

I statsbudsjettet for 2024 ble det varslet 160 millioner kroner til Møre og Romsdal fylkeskommune over to år, for å dekke kapitalkostnader i fylkesveiprosjektet Nordøyveien. Det ble prioritert 80 millioner kroner i 2024 og det er satt av 80 millioner kroner i 2025.

Vedlikehold av fylkesvei

Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 50 millioner kroner til Møre og Romsdal. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 28,2 millioner kroner for Møre og Romsdal.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres. Ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten vegforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig videreføres også.

Nullutslippsferjer og hurtigbåter

  • Regjeringen vil innføre krav til nullutslipp i offentlige anbud for ferjer og ferjetjenester fra 1. januar 2025. Kravet gjelder for anbud som kunngjøres etter 1. januar 2025.
  • Som kompensasjon for kravet blir rammetilskuddet til fylkeskommunene i 2025 økt med 50 millioner kroner. Pengene blir fordelt særskilt.
  • Kompensasjonen vil bli justert hvert år, for å reflektere merkostnadene ved overgang til nullutslippsløsninger.
  • Regjeringen foreslår også å styrke Hurtigbåtprogrammet i Miljødirektoratet. Det skal skje i form av 200 millioner kroner i økt tilsagnsfullmakt i 2025 for å finansiere pilotstrekninger.

Byområder og kollektivtransport

Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler

  • Regjeringen viderefører en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange.
  • Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2025 settes det av 33 millioner kroner. Regjeringen legger samtidig til rette for å innføre en søknadsbasert ordning der de aktuelle byområdene kan søke om fireårige avtaler. Det vil gi økt langsiktighet og forutsigbarhet. Kriteriene for å få tildelt midler er blant annet at byområdene har forpliktet seg til å følge opp nullvekstmålet og har en bypakke som er behandlet i Stortinget.

Jernbane

Vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som vi varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Større fornyingstiltak i Møre og Romsdal omfatter blant annet IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobil-nett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS.
  • I henhold til eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig på strekningen Lillehammer–Åndalsnes i 2031.

Kjøp av persontransport med tog

Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak om NTP

  • I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) ble det fattet flere anmodningsvedtak om endringer i Statens vegvesens og Jernbanedirektoratets prosjektporteføljer. I budsjettet for 2025 omtaler regjeringen hvordan den vil følge opp vedtakene. Oppstart av de enkelte prosjektene vil på vanlig måte avhenge av ressursbruken i det enkelte budsjettår, og forutsetter at Stortinget bevilger tilstrekkelig midler til samferdsel framover.
  • Rv. 15 Strynefjellet gis høyere prioritet innenfor Statens vegvesens portefølje. Målet er å starte opp prosjektet i første seksårsperiode av NTP.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Satsing på kysten

Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.

Statens barnehus i Kristiansund

For barn som har vært utsatt for vold og overgrep er lang reisevei til barnehuset en stor tilleggsbelastning. Regjeringen vil legge til rette for at det etableres flere underavdelinger/satellitter av Statens barnehus, på steder med store geografiske avstander. Regjeringen foreslår 20 millioner kroner til dette. I 2025 står Kristiansund og Harstad for tur.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Regjeringen foreslår å øke makstaket for utbetalinger fra 220 000 til 225 500 kroner i samtlige tilskuddsmodeller, utenom i den generelle tilskuddsmodellen for skip i NIS hvor støttesatsen på 26 prosent holdes uendret.

Universitet og høyskole

Høgskolen i Molde, vitenskapelig høyskole i logistikk

Regjeringen foreslår 1,5 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning. Regjeringen foreslår samlet sett 363,5 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskolen i Molde.

Høgskulen i Volda

  • Regjeringen foreslår 20 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
  • Regjeringen foreslår 3,4 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 452,5 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskulen i Volda.

Høgskolesenteret i Kristiansund

Regjeringen foreslår 6 millioner kroner i tilskudd til Høgskolesenteret i Kristiansund.