Statsbudsjettet 2025: Nordland

Bærekraftig matproduksjon og verdiskaping i nord

I jordbruksoppgjøret 2024 er den særskilte satsingen på «Bærekraftig matproduksjon og verdiskaping i nord» ytterligere styrket, og er fra 2025 på 25 millioner kroner. Satsingen skal mobilisere næring, kompetansemiljø og virkemiddelapparat for å bremse den negative utviklingen i landbruket i nord, og også bidra til økt utnyttelse av regionale fortrinn og muligheter knyttet til det arktiske landbruket. 20 millioner kroner av satsingen forvaltes av Troms fylkeskommune som koordinerer oppfølgingen av ordningen i samarbeid med de regionale partnerskapene i landbruket i Nordland og Finnmark.

CO2-kompensasjonordning for fiskeflåten

Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.

Fengselskapasitet i Mosjøenområdet

En forsvarlig kriminalomsorg må ha egnede bygg som støtter opp om formålet med straffen. Regjeringen foreslår i 2025 at deler av bevilgningen til kriminalomsorgen skal gå til utredninger av nye fengsler i Ålesundområdet og Mosjøenområdet, i tillegg til utredning om en eventuell utvidelse av Vadsø fengsel.

Helse Nord

Regjeringen foreslår å videreføre tilskudd til Helse Nord som ble gitt i RNB 2024, på til sammen 572,4 millioner kroner. Det inkluderer blant annet:

  • Tilskudd til å rekruttere å beholde personell - 209 millioner kroner (gjelder hele Helse Nord)
  • Rekrutterings- og samhandlingstilskudd - 135,2 millioner kroner (gjelder hele Helse Nord)
  • Tilskudd på 150 millioner kroner for å opprettholde akuttilbudet på dagens nivå ved Narvik sykehus, Universitetssykehuset Nord-Norge HF og ved Lofoten sykehus, Nordlandsykehuset HF. Med dette sikres det at akuttilbudet ved sykehusene i Narvik og Lofoten videreføres på dagens nivå, samtidig som Helse Nord kompenseres for at foreslåtte innsparinger knyttet til å avvikle funksjonene ikke blir gjennomført.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å øke bevilgningen til Nasjonalbiblioteket med 20 millioner kroner for å utvide digitaliseringsproduksjonen i Mo i Rana. Tiltaket vil gi inntil 20 nye arbeidsplasser i Mo.
  • å gi et investeringstilskudd til Museum Nord på 5 millioner kroner til realisering av Skrei opplevelsessenter i Lofoten, med tilsagn om ytterligere 51,6 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen til denne siste fasen av prosjektet blir 56,6 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til de 162 millioner kronene staten bevilget til den første fasen av prosjektet.
  • å gi et investeringstilskudd til Nordlandsmuseet på 3 millioner kroner til å fullføre universell utforming og samisk utstilling ved Bymuseet i Bodø. Dette kommer i tillegg til de 8 millioner kronene staten bevilget til den første fasen av prosjektet.
  • å styrke tilskuddet til Nordlandsmuseet med 1 million kroner til drift av Bymuseet i Bodø.
  • at økningen til Arktisk Filharmoni på 10 millioner kroner for 2024 videreføres for 2025 som del av det ordinære driftstilskuddet.
  • å bevilge 4,2 millioner kroner til regionale kulturfond.

Nordland fylkeskommune - regionale utviklingsmidlar

Regjeringa foreslår å løyve 159,4 millionar kroner til Nordland fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva - selskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.

Ny redningshelikopterbase i Bodø

Bodø lufthavn skal flyttes og det må derfor bygges en ny redningshelikopterbase. Regjeringen viderefører dette arbeidet, og foreslår at det settes av 50,7 millioner kroner til tiltaket i 2024.

Samferdsel

Vei

E6 Helgeland sør i Nordland
Prosjektet er andre etappe av den planlagte utbyggingen av E6 på Helgeland. Prosjektet består av to delprosjekter, en veiutviklingskontrakt og bygging av ny vei på strekningen Kapskarmo–Brattåsen–Lien i Grane kommune. For utbygging av strekningen Kapskarmo–Brattåsen–Lien er det valgt en mer tradisjonell konkurranseform, der drift og vedlikehold ikke inngår. Prosjektet omfatter å legge  E6 i ny trasé vest for tettstedet Trofors i Grane over en strekning på 22 kilometer med blant annet en tunnel og to bruer for kryssing av Vefsna og Svenningdalselva. I tillegg inngår ombygging av lokalt veinett. Delstrekningen Kapskarmo–Brattåsen–Svenningelv ble åpnet for trafikk i 2019, mens delstrekningen Svenningelv–Lien startet i 2021 og er planlagt åpnet for trafikk høsten 2025.

E6 Megården–Sommerset
Kostnadsrammen for prosjektet E6 Megården–Sommerset ble vedtatt av Stortinget våren 2024. Prosjektet omfatter de tre delstrekningene Megården–Sommerset, Sommerset–Tverrdalen (Leirfjordbrua) og Tverrdalen–Mørsvikbotn. Det skal bidra til et transportsystem som fremmer regional utvikling i landsdelen og regionen, og gir gode vekstvilkår for nordområdenes næringsliv og oppfyller kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.

Prosjektet Megården–Sommerset omfatter bygging av 21,4 kilometer tofelts vei med fartsgrense 90 km/t i Sørfold kommune. Dagens E6 vil kortes inn med om lag 5,9 kilometer. Seks av tunnelene på dagens E6 innfrir ikke kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, disse erstattes av tre nye tunneler med en total lengde på 13,8 kilometer. Det skal også bygges to større bruer, blant annet en bru på 550 meter over Tørrfjorden. Reisetiden på strekningen blir redusert med om lag ti minutter. Anleggsarbeidene ventes startet våren 2025, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2031.

E10/Rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn–Langvassbukt i Nordland og Troms

  • Prosjektet er delvis bompengefinansiert og bygges med OPS (Offentlig-privat samarbeid) som kontraktsform. Prosjektet omfatter bygging av til sammen 82 kilometer vei i Tjeldsund, Kvæfjord, Sortland og Harstad kommuner.
  • I tillegg til strekningen Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt på E10 og rv. 85, omfatter prosjektet en kort strekning av rv. 83 fra E10 i retning Harstad, samt utbedring av dagens E10 mellom Fiskfjord og Kåringen. E10 fra Tjeldsund bru til Gullesfjordbotn er en del av forbindelsen mellom Lofoten/Vesterålen og E6, og blir kortet inn med om lag 30 kilometer.
  • Anleggsarbeidene startet sommeren 2023, og hele prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2028, mot tidligere forutsatt 2029. Statens vegvesen legger opp til at delstrekninger kan åpnes for trafikk underveis.

Diverse tiltak

  • Det er prioritert midler til nye mindre investeringstiltak i 2025. Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2025. Eksempelvis kan det være aktuelt å starte utbedring av flyplasskrysset på E10 ved Evenes og døgnhvileplass på E6.
  • I 2025 videreføres på en rekke utbedringsstrekninger, blant annet på E6 Grong–Nordland grense i Trøndelag (på strekningen Fjerdingen–Grøndalselv) og rv. 80 Sandvika–Sagelva.

Vedlikehold av fylkesvei

  • Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 63,3 millioner kroner til Nordland. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 33 millioner kroner for Nordland.

Nullutslippsferjer og hurtigbåter

  • Regjeringen vil innføre krav til nullutslipp i offentlige anbud for ferjer og ferjetjenester fra 1. januar 2025. Kravet gjelder for anbud som kunngjøres etter 1. januar 2025.
  • Som kompensasjon for kravet blir rammetilskuddet til fylkeskommunene i 2025 økt med 50 millioner kroner. Pengene blir fordelt særskilt.
  • Kompensasjonen vil bli justert hvert år, for å reflektere merkostnadene ved overgang til nullutslippsløsninger.
  • Regjeringen foreslår også å styrke Hurtigbåtprogrammet i Miljødirektoratet . Det skal skje i form av 200 millioner kroner i økt tilsagnsfullmakt i 2025 for å finansiere pilotstrekninger.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

  • Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres. Tilsvarende videreføres også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten vegforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig.

Byområder og kollektivtransport

Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler

  • Regjeringen viderefører en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange.
  • Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2025 settes det av 33 millioner kroner. Regjeringen legger samtidig til rette for å innføre en søknadsbasert ordning der de aktuelle byområdene kan søke om fireårige avtaler. Det vil gi økt langsiktighet og forutsigbarhet. Kriteriene for å få tildelt midler er blant annet at byområdene har forpliktet seg til å følge opp nullvekstmålet og har en bypakke som er behandlet i Stortinget.

Luftfart

Mo i Rana – ny lufthavn

  • Regjeringen setter av 1 233 millioner kroner til bygging av ny lufthavn ved Mo i Rana. Forberedende arbeider begynte høsten 2022. Byggearbeidene startet opp våren 2023. Den nye lufthavna skal finansieres av staten og et lokalt bidrag. I august 2023 ble det inngått avtale om å øke det lokale bidraget for å legge til rette for en lengre rullebane enn tidligere planlagt.
  • Den nye lufthavnen skal etter planen stå klar til prøvedrift i 2026, med offisiell åpning i løpet av 2027.

Bodø lufthavn -flytting

  • Regjeringen setter av 1 283 millioner kroner til bygging av ny lufthavn i Bodø. Den nye lufthavnen skal finansieres av Avinor, staten og et lokalt bidrag. Kontrakter med entreprenører ble tildelt sommeren 2023 og våren 2024.
  • Arbeidene med rullebane og flyoppstillingsplasser startet sommeren 2024, mens byggingen av den nye terminalen ventes å starte våren 2025. Den nye lufthavnen skal etter planen stå klar til prøvedrift i 2029, med offisiell åpning i løpet av 2029/2030.

Jernbane

Økt kapasitet for kombigods Oslo–Narvik via Sverige

Effektpakken legger til rette for økt lengre tog, fra 550 meter til 740 meter for kombitransport. Dette vil gjøre det mulig å frakte 32 prosent mer godsvolum på banen og gir reduserte transportkostnader for næringslivet. Aktuelle tiltak for å oppnå effekten er etablering av nye kryssingsspor og forlengelse av eksisterende langs Kongsvingerbanen, samt og sanering av planovergang. Det er samlet satt av om lag 845 millioner kroner til effektpakken Økt kapasitet for kombitransport gods i 2025, som omfatter tiltak på strekningene Oslo–Trondheim og Oslo–Narvik.

Kjøp av persontransport med tog

Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jamfør Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som regjeringen varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Større fornyingstiltak i Nordland omfatter fornying av spor på Ofotbanen samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobilnett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS.
  • I henhold til eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig på strekningen (Grong)–Bodø i 2024/2025.

Oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak om NTP

  • I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) ble det fattet flere anmodningsvedtak om endringer i Statens vegvesens og Jernbanedirektoratets prosjektporteføljer. I budsjettet for 2025 omtaler regjeringen hvordan den vil følge opp vedtakene. Oppstart av de enkelte prosjektene vil på vanlig måte avhenge av ressursbruken i det enkelte budsjettår, og forutsetter at Stortinget bevilger tilstrekkelig midler til samferdsel framover.
  • E10 Nappstraumen–Å gis høyere prioritet innenfor Statens vegvesens portefølje. Målet er å starte opp prosjektet i første seksårsperiode av NTP.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Satsing på kysten

Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.

The Whale

Regjeringa foreslår å løyva nye 30 millionar kroner til museums- og opplevelesesenteret, The Whale. 20 millionar kroner vart løyvde i 2024, og samla er det lagt opp til ei løyving på 75 millionar kroner fordelt over tre år. Regjeringa foreslår å løyva pengane gjennom Andøyfondet, som blir forvalta av Andøy kommune.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Regjeringen foreslår å øke makstaket for utbetalinger fra 220 000 til 225 500 kroner i samtlige tilskuddsmodeller, utenom i den generelle tilskuddsmodellen for skip i NIS hvor støttesatsen på 26 prosent holdes uendret.

Nord universitet

  • Regjeringen foreslår 10 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
  • Regjeringen foreslår 11,5 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår 1 millioner kroner i forbindelse med at de første studentene starter det fjerde studieåret i den nye, femårige lærerutdanningen i praktiske og estetiske fag.
  • Regjeringen foreslår 72,7 millioner kroner til byggeprosjektet Blått bygg i Bodø og 12,3 millioner kroner til utstyr og inventar. Nybygget ble tatt i bruk til studiestart i 2024. Rehabilitering av eksisterende lokaler startet opp i 2024 og er planlagt ferdig i 2025.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 1,8 milliarder kroner i rammebevilgning til Nord universitet. Nord universitet har også studiested i Trøndelag.