Statsbudsjettet 2025: Rogaland

CO2-kompensasjonordning for fiskeflåten

Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å gi et investeringstilskudd til Haugesund kommune på 5 millioner kroner til oppgradering av de gamle lokalene til Frelsesarmeen («Frelsen») slik at de fungerer som moderne lokaler for Haugesund teater, med tilsagn om ytterligere 27,4 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir 32,4 millioner kroner.
  • å gi et investeringstilskudd til Stavanger kommune på 10 millioner kroner til videre prosjektering av Kulturhøyden i Stavanger, som har som mål å samlokalisere Rogaland Teater og Museum Stavanger. Staten har i tillegg medvirket med 2 millioner kroner til Stavanger kommune til denne prosjekteringen i tidligere år.
  • å styrke tilskuddet til Jærmuseet med 500 000 kroner til drift av Flymuseet på Sola.
  • å bevilge 5,9 millioner kroner til regionale kulturfond.

Rogaland fylkeskommune - regionale utviklingsmidler

Regjeringa foreslår å løyve 41,8 millionar kroner til Rogaland fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva - selskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.

Samferdsel

Vei

E39 Rogfast

  • Prosjektet omfatter bygging av en 26,7 kilometer undersjøisk tunnel i to løp mellom Harestad i Randaberg kommune og Laupland i Bokn kommune og en 3,7 kilometer lang tunnelarm til Kvitsøy.
  • I Bokn blir det bygd om lag 1 kilometer vei i dagen før den kobles på eksisterende E39. Dagens kryss ved Føresvik planlegges bygd om av hensyn til trafikksikkerheten. Anleggsarbeidene startet i 2018, og prosjektet forventes åpnet for trafikk i 2033.
  • Tilknytning til eksisterende E39 i Randaberg skjer i Harestadkrysset som er en del av prosjektet E39 Smiene–Harestad innenfor Bypakke Nord-Jæren.

Rv. 13 Ryfast

Prosjektet er finansiert med statlige midler, lokale tilskudd og bompenger. Ryfylketunnelen ble åpnet for trafikk i 2019, mens Hundvågtunnelen ble åpnet for trafikk i 2020. Midlene i 2025 vil bli brukt til restarbeider, i hovedsak til å utbedre Hølleslitunnelen på fv. 523 i Strand kommune.

Rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane

Kostnadsramme for prosjektet rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane ble vedtatt av Stortinget våren 2024. Prosjektet omfatter skredsikring av strekningen fra Lovraeidet til Rødsliane i Suldal kommune og omfatter bygging av en tunnel på om lag 3 kilometer, 1,2 kilometer vei i dagen og 0,3 kilometer med sideveier. I forbindelse med krysset i Lovraeidet bygges det også en kollektivterminal, og ved krysset og tunnelpåhugg skal det bygges en stor veifylling med støttefylling. Anleggsarbeidene ventes startet i 2025. Prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2028.

E39 Sørmarka–Smeaheia (Sykkelstamveien)

Prosjektet inngår i Bypakke Nord-Jæren. Deler av prosjektet ble åpnet for trafikk i 2020 og 2023, mens hele strekningen mellom Sørmarka og Smeaheia ble åpnet for trafikk i mai 2024, mot tidligere planlagt i 2021. I 2025 vil det pågå arbeid med sluttoppgjør.

Rv. 509 Sør-Tjora–Kontinentalvegen (Transportkorridor vest)

Prosjektet finansieres med bompenger fra Bypakke Nord-Jæren. 2,5 kilometer av dagens vei er utvidet fra to til fire kjørefelt, og det er bygget sykkelvei/fortau fra Sør-Tjora til Kontinentalvegen på rv. 509 med en arm på 0,4 kilometer ned mot havn og næringsområder i Risavika i Tananger i Sola kommune. Risavika er sentralhavn for Rogaland og et viktig knutepunkt for flere transportformer. Anleggsarbeidene startet i 2022, og prosjektet ble åpnet for trafikk i september 2024. Midlene i 2025 vil bli brukt til sluttoppgjør samt enkelte restarbeider.

Diverse tiltak

  • Det er prioritert midler til nye mindre investeringstiltak i 2025. Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2025. Eksempelvis kan det være aktuelt å starte arbeidet med gang- og sykkelvei på strekningen Gismarvik–Aksdal på E39 og forbedring av fastlandsforbindelse på rv. 426 Ny Eigerøy bru.
  • Det legges opp til å sluttføre arbeidet med kommunedelplan for prosjektet E39 Bokn–Bømlafjorden i Vestland og Rogaland.
  • Det legges opp til å bruke bompenger til å løse inn grunnerverv med bakgrunn i den vedtatte reguleringsplanen for Harestadkrysset i prosjektet E39 Smiene-Harestad. Samferdselsdepartementet vil arbeide videre med E39 Smiene-Harestad for å sikre hensiktsmessig påkobling av Rogfast.
  • Det legges det til grunn statlige midler og bompenger til å videreføre utbyggingen av E39 Osli–Hove.

Vedlikehold av fylkesvei

Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 19,6 millioner kroner til Rogaland. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 31,6 millioner kroner for Rogaland.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres. Tilsvarende videreføres også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten vegforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig.

Nullutslippsferjer og hurtigbåter

  • Regjeringen vil innføre krav til nullutslipp i offentlige anbud for ferjer og ferjetjenester fra 1. januar 2025. Kravet gjelder for anbud som kunngjøres etter 1. januar 2025.
  • Som kompensasjon for kravet blir rammetilskuddet til fylkeskommunene i 2025 økt med 50 millioner kroner. Pengene blir fordelt særskilt.
  • Kompensasjonen vil bli justert hvert år, for å reflektere merkostnadene ved overgang til nullutslippsløsninger.
  • Regjeringen foreslår også å styrke Hurtigbåtprogrammet i Miljødirektoratet. Det skal skje i form av 200 millioner kroner i økt tilsagnsfullmakt i 2025 for å finansiere pilotstrekninger.

Byområder og kollektivtransport

Byvekstavtale for Nord-Jæren for perioden 2019-2029 mellom staten, Rogaland fylkeskommune og Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommuner

  • Byvekstavtalen ble inngått i 2020. Regjeringen prioriterer statlige midler for å følge opp sin del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet.
  • Fordeling av midler er som følger:
    • 175 millioner kroner til store riksveiprosjekter. Midlene vil gå til å videføre anleggsarbeidene på E39 Osli-Hove.
    • 135 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Midlene skal brukes til å videreføre arbeider på E39 Sykkelstamveien, delstrekningen Schancheholen-Sørmarka.
    • Det er ikke satt av midler til stasjons- og knutepunktutvikling på jernbane for Nord-Jæren i 2025, men det brukes statlige midler som tidligere er bevilget til oppgraderinger av Sandnes stasjon for å bedre mulighetene til å bytte mellom buss og tog på stasjonen.
    • 465 millioner kroner til Bussveien. Prosjektet omfatter bygging av et sammenhengende høykvalitets bussystem på om lag 50 km fordelt på fire korridorer på Nord-Jæren.
    • 326 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak vil bli brukt til drift av kollektivtransporten.
    • 60 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Midlene vil bli brukt til reduserte billettpriser, takstsamarbeid tog/buss/båt/kystbuss og plassbestilling hurtigbåt.
    • 200 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Midlene skal gå til økt ruteproduksjon og til å kompensere for reduserte bompengeinntekter etter fjerning av rushtidsavgiften.
    • 60 millioner kroner til fjerning av rushtidsavgiften på Nord-Jæren. Midlene vil bli brukt til å kompensere for lavere bompengeinntekter.
    • 136 millioner kroner til mindre investeringstiltak på kommunal og fylkeskommunal vei. Pengene vil bli brukt til å videreføre byggingen av kollektivtraséen langs fv. 510 på strekningen Jåttå–Ullandshaug (SUS/UiS) i Stavanger kommune. I tillegg vurderes er det aktuelt å prioritere penger til gang- og sykkeltiltak på fv. 334 i Oalsgata i Sandnes kommune. Dette er et prosjekt man lokalt valgte å starte opp med bompenger i 2024. I 2025 er det aktuelt med bompenger og statlige penger til prosjektet.

Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler

  • Regjeringen viderefører en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange.
  • Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2025 settes det av 33 millioner kroner. Regjeringen legger samtidig til rette for å innføre en søknadsbasert ordning der de aktuelle byområdene kan søke om fireårige avtaler. Det vil gi økt langsiktighet og forutsigbarhet. Kriteriene for å få tildelt midler er blant annet at byområdene har forpliktet seg til å følge opp nullvekstmålet og har en bypakke som er behandlet i Stortinget.

Jernbane

Vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som vi varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Større fornyingstiltak i Rogaland omfatter fornying av spor og drenering på Sørlandsbanen for å tilpasse banen bedre til klimaendringer, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobil-nett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS.
  • I henhold til eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig på Sørlandsbanen i 2030.

Infrastrukturtiltak for å ta i bruk nytt fjerntogmateriell

  • Effektpakken Innfasing nye fjerntog skal gjøre det mulig å ta i bruk nye fjerntog på de fire innenlandske fjerntogstrekningene mellom Oslo og Bergen (Bergensbanen), mellom Oslo og Trondheim (Dovrebanen), mellom Oslo og Stavanger (Sørlandsbanen) og mellom Trondheim og Bodø (Nordlandsbanen).
  • Dagens fjerntog som har nådd estimert levetid og blir erstattet av ny type lengre motorvogner. For å ta i bruk de nye fjerntogene må det gjennomføres infrastrukturtiltak på strekningene. Det er planlagt å starte byggearbeider på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Bergensbanen i 2025.

Kjøp av persontransport med tog

Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Satsing på kysten

Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.

Stavanger universitetssykehus

Regjeringen foreslår å gi lån til første fase av byggetrinn 2 ved nye Stavanger universitetssjukehus, Helse Stavanger HF, med en samlet låneramme på 1 405 millioner kroner og utbetaling på 20 millioner kroner i 2025.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Regjeringen foreslår å øke makstaket for utbetalinger fra 220 000 til 225 500 kroner i samtlige tilskuddsmodeller, utenom i den generelle tilskuddsmodellen for skip i NIS hvor støttesatsen på 26 prosent holdes uendret.

Universitet og høyskole

Høgskulen for grøn utvikling

Regjeringen foreslår 2,6 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskulen for grøn utvikling.

Universitetet i Bergen

  • Regjeringen foreslår 20 nye studieplasser i medisin for den desentrale studiemodellen på Vestlandet og 10 nye studieplasser i IKT.
  • Regjeringen foreslår 3,1 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår 4,5 samlet sett milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Bergen.

Universitetet i Stavanger

  • Regjeringen foreslår 5,8 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår å styrke bevilgningen til lesesenteret med 5 millioner kroner.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 2 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Stavanger.