Statsbudsjettet 2025: Telemark

Dyrsku’n

Regjeringen foreslår å bevilge 3 millioner kroner til Dyrsku’n.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å øke tilskuddet til Teater Ibsen med 1,5 millioner kroner til å styrke driften og opprettholde den kunstneriske aktiviteten
  • å gi et investeringstilskudd til Grenland Friteater AS på 5 millioner kroner til «Teaterparken», nasjonalt senter for scenekunst, med tilsagn om ytterligere 21 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir 26 millioner kroner.
  • å styrke tilskuddet til Telemark museum med 1 million kroner til drift av Henrik Ibsens barndomshjem Venstøp.
  • å øke bevilgningen til Litteraturhuset i Skien med 200 000 kroner.
  • å bevilge 3,4 millioner kroner til regionale kulturfond.

Samferdsel

Vei

E18 Langangen–Bamble

Prosjektet forbedrer trafikkflyten gjennom Grenland og gir en tryggere vei med kortere reisetid. For delstrekningen Gjerstad–Bamble pågår reguleringsplanarbeid, og selskapet forventer offentlig ettersyn siste halvdel av 2024. For delstrekningen Tvedestrand–Gjerstad pågår planarbeid. I 2025 fortsetter byggingen fra Langangen til Rugtvedt som omfatter 17 kilometer ny firefelts vei med 110 km/t som fartsgrense. Arbeidet startet i 2021 og planlagt åpning er i 2026.

E134 Vågsli-, Haukeli- og Svandalsflonatunnelene i Telemark og Vestland

Prosjektet omfatter en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Prosjektet ble åpnet for trafikk i 2023, og midlene i 2025 vil bli brukt til sluttoppgjør samt enkelte restarbeider.

Diverse tiltak

  • Det prioriteres også penger til å videreføre utbedringen av eksisterende vei på en rekke strekninger, blant annet på rv. 41 rundt Vrådal i Telemark.
  • I 2025 videreføres arbeidene på en rekke utbedringsstrekninger, blant annet rv. 41 Treungen–Vrådal på strekningen Nes–Kyrkjebygda.

Vedlikehold av fylkesvei

Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 22,6 millioner kroner til Telemark. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 17,7 millioner kroner for Telemark.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført. Også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig videreført.

Byområder og kollektivtransport

Tilskudd til byområdene, Grenland; Porsgrunn, Skien, Bamble og Siljan kommuner

Grenland har hatt belønningsavtale for perioden 2021–2024. I 2025 legges det til grunn 72,4 millioner kroner til belønningsmidler til Grenland. Byområdet kan søke om ny belønningsavtale fra 2025 gitt at de kan godtgjøre at midlene bidrar til at nullvekstmålet nås. Staten inngår belønningsavtaler med lokale parter for å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i byområdene. Det er i tillegg lagt til grunn om lag 24 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk i Grenland i 2025, dersom det inngås ny belønningsavtale.

Jernbane

Vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som regjeringen varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Større fornyingstiltak i Telemark omfatter fornying av kontaktledningsanlegg, spor og drenering på Sørlandsbanen, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobilnett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS.
  • Etter eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig til Skien i 2030. ERTMS på Sørlandsbanen med arm til Notodden skal etter planen være ferdig i 2030 (dette gjelder også mellom Skien og Nordagutu).

Kjøp av persontransport med tog

Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Styrking av Norsk villreinsenter

Regjeringen foreslår å bevilge 3 millioner kroner til styrking av Norsk villreinsenter som kompetansenter i fagsaker og rådgivning til blant annet myndigheter. Norsk villreinsenter har to avdelinger, hvorav en ligger på Skinnarbu.

Telemark fylkeskommune - regionale utviklingsmidler

Regjeringa foreslår å løyve 54,1 millionar kroner til Telemark fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva - selskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.

Telemarkskanalen

Regjeringen foreslår å bevilge 5 millioner kroner i tilskudd til rehabilitering og vedlikehold av de vassdragstekniske anleggene til Telemarkskanalen.