Statsbudsjettet 2025: Trøndelag

CO2-kompensasjonordning for fiskeflåten

Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å styrke tilskuddet til Trøndelag Teater med 3,5 millioner kroner til nødvendige investeringer.
  • at økningen i tilskuddet til Rosendal Internasjonale Teater for 2024 på 2,1 millioner kroner viderføres for 2025.
  • å gi et investeringstilskudd til Museene i Sør-Trøndelag på 3 millioner kroner til flytting av taterboplassen «Solheim» i Levanger til Sverresborg folkemuseum i Trondheim.
  • å gi et investeringstilskudd til Steinkjer Kulturbygg AS på 48 millioner kroner til Prosjekt Jakob/Steinkjer kulturhus.
  • å styrke tilskuddet til Museet Midt med 500 000 kroner til drift av Norsk Sagbruksmuseum.
  • å gi et tilskudd til Rørosmartnan på 2 millioner kroner.
  • å øke bevilgningen til Litteraturhuset i Trondheim med 500 000 kroner.
  • å bevilge 6,2 millioner kroner til regionale kulturfond.

Norsk havteknologisenter

Regjeringen foreslår å bevilge 2 100 millioner kroner til Norsk havteknologisenter.

NTNU Campussamling

Regjeringen foreslår å bevilge om lag 725 millioner kroner til NTNU Campussamling.

Samferdsel

Vei           

E39 Betna–Vinjeøra–Stormyra
Prosjektet omfatter ombygging av tre delstrekninger på til sammen 28 kilometer. Prosjektet korter inn E39 på strekningen i Heim kommune med 5 kilometer, og veien legges utenom tettstedet Liabø og Vinjeøra i Heim kommune. Strekningen bygges som tofelts vei, dels i eksisterende trasé og dels i ny trasé. Anleggsarbeidene startet i 2020, og hele prosjektet er ventet å bli åpnet for trafikk i 2026 mot tidligere forutsatt i 2025. Delstrekningen Leirvika–Renndalen åpnet for trafikk i august 2022. Strekningen Betna–Hestnes er ventet å bli åpnet for trafikk i juni 2025, mens Stormyra–Staurset er ventet å bli åpnet for trafikk høsten 2026.

E6 Nedgård (Ulsberg)–Melhus
Samferdselsdepartementet og Nye Veier inngikk i 2021 en avtale om å forlenge prosjektet til Nedgård. Delstrekningen Kvål–Melhus åpnet i 2022. Tidspunkt for utbygging av øvrige delstrekninger er ikke fastsatt. Reguleringsplaner for Ulsberg–Berkåk og Gyllan–Kvål ble vedtatt i henholdsvis 2019 og 2024. På delstrekningen E6 Berkåk–Vindåsliene skal det hovedsakelig bygges firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Arbeidet på den om lag 15 kilometer lange strekningen startet i 2024. Nye Veier venter at strekningen åpner for trafikk i 2027.

E6 Ranheim–Åsen
Prosjektet er delt inn i delstrekningene Ranheim–Værnes og Kvithammar–Åsen. Delstrekningen Ranheim–Værnes omfatter utvidelse av 23 kilometer vei til fire felt på mesteparten av strekningen mellom Trondheim og Stjørdal, noe som bidrar til redusert og forutsigbar reisetid mellom Trondheim og Værnes.

Prosjektet er forsinket. Arbeidene startet opp i 2020, men Nye Veier og totalentreprenøren avsluttet samarbeidet i 2023 blant annet på grunn av vanskeligere grunnforhold enn antatt. Ny totalentreprenør for strekningen Ranheim–Sveberg kom på plass i 2024. Selskapet venter at strekningen kan bli åpnet for trafikk i 2027.

For strekningen Sveberg–Værnes er det inngått kontrakt om bygging av sørgående kjørefelt av Hommelvikbrua på strekningen. Denne ventes å være ferdig ved utgangen av 2025. Tidspunkt for utbygging av resten av strekningen Sveberg–Værnes er ikke avgjort.

På den 19 kilometer lange delstrekningen Kvithammar–Åsen bygges det firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t som er ventet å bli åpnet i 2026/2027.

Rv. 706 Nydalsbrua med tilknytninger
Prosjektet ble åpnet for trafikk i oktober 2023. Midlene i 2025 vil bli brukt til refusjon av midler forskuttert med bompenger fra Miljøpakke Trondheim og enkelte restarbeider, blant annet Sluppen gang- og sykkelbru.

Diverse tiltak

  • Det er prioritert midler til nye mindre investeringstiltak i 2025. Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2025. Eksempelvis kan det bli aktuelt å starte utbedring av E6 Harran–Trones sør i Trøndelag. Det kan videre bli aktuelt med utbedringer av bruer på E6 i Trøndelag.
  • Det arbeides også videre med utbedringstiltak på E6 Fjerdingen–Grøndalselv i kommunene Grong og Namsskogan i Trøndelag med ny trasé der det er nødvendig. Arbeidene med utbedringer av strekningene Trøndelag grense–Majahaugen og Flyum–Lille Majavatn på E6 videreføres.
  • Utbedringene av E6 på strekningene Trøndelag grense–Majahaugen og Flyum–Lille Majavatn videreføres.
  • For å legge til rette for fotgjengere og syklister utenfor byområder, prioriteres det midler til å videreføre en rekke tiltak i 2025, blant annet etablering av gang- og sykkelvei langs E14 på strekningen Stjørdal–Hegramo.
  • I 2025 videreføres arbeidene på en rekke utbedringsstrekninger, blant annet E6 Grong–Nordland grense i Trøndelag (på strekningen Fjerdingen–Grøndalselv).

Vedlikehold av fylkesvei

  • Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 29,3 millioner kroner til Trøndelag. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 48,7 millioner kroner for Trøndelag.
  • Regjeringen foreslår å opprette en ny tilskuddsordning til militær mobilitet på fylkesveier. Tilskuddet er øremerket til 14 bruer på fylkesveinettet i fylkeskommunene Akershus, Innlandet, Trøndelag, Troms og Vestland. Tilskuddet setter fylkeskommunene i stand til å gjennomføre tiltak på de identifiserte bruene.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført. Også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig er videreført.

Nullutslippsferjer og hurtigbåter

  • Regjeringen vil innføre krav til nullutslipp i offentlige anbud for ferjer og ferjetjenester fra 1. januar 2025. Kravet gjelder for anbud som kunngjøres etter 1. januar 2025.
  • Som kompensasjon for kravet blir rammetilskuddet til fylkeskommunene i 2025 økt med 50 millioner kroner. Pengene blir fordelt særskilt.
  • Kompensasjonen vil bli justert hvert år, for å reflektere merkostnadene ved overgang til nullutslippsløsninger.
  • Regjeringen foreslår også å styrke Hurtigbåtprogrammet i Miljødirektoratet . Det skal skje i form av 200 millioner kroner i økt tilsagnsfullmakt i 2025 for å finansiere pilotstrekninger.

Byområder og kollektivtransport

Byvekstavtale for Trondheims-området for perioden 2023–2029 mellom staten, Trøndelag fylkeskommune og Trondheim, Stjørdal, Melhus, Malvik, Skaun og Orkland kommuner.

Byvekstavtalen ble inngått i september 2023. Regjeringen prioriterer statlige midler for å følge opp sin del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet. Foreløpig fordeling av penger er som følger:

  • 168 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Midlene vil gå til å videreføre byggingen av gang- og sykkelvei langs rv. 706 på strekningen Leangbrua–Dalenbrua i Trondheim kommune. I tillegg legges det opp til å starte etablering av gang- og sykkelvei på rv. 706 langs strekningen Lilleby skole–Nordtvedts gate i Trondheim kommune.
  • 106 millioner kroner til stasjons- og knutepunktutvikling på jernbane. Midlene skal gå til videreføring av byggetrinn 2 på Trondheim S.
  • 290 millioner kroner til Metrobuss. Midlene skal gå til oppstart på delstrekning 2 og 3 av gateprosjektet Kongens gate og sluttfinansiering av delstrekning 1 Nordre Ilevolden. I tillegg settes det av penger til videre utbygging av Innherredsveien og oppstart på Nyhavna og i Haakon VIIs gate.
  • 307 millioner kroner i belønningsmidler som blant annet vil bli brukt til drift av kollektivtrafikk, sykkeltiltak på fylkesvei og kommunal vei, informasjonsarbeid og mobilitetsrådgivning.
  • 60 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Pengene vil blant annet bli brukt til takstreduksjon for å øke passasjerbelegget i perioder med lav trafikk og for å få flere til å bruke kollektivtransport for reiser på fritida.
  • 80 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Midlene skal gå til Metrobuss.
  • 114 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak. Det er prioritert penger til oppstart av flere nye tiltak, blant annet for å bedre forholdene for kollektivtransporten og for gående og syklende på fv. 666 Singsakerringen og langs Brundalsforbindelsen i Trondheim kommune, forutsatt at det foreligger tilstrekkelige lokale avklaringer.

Jernbane

Fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som regjeringen varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Større fornyingstiltak i Trøndelag omfatter fornying av kontaktledningsanlegg, tiltak på overbygning og underbygning og øvrige fornyingstiltak på Dovrebanen. Den økte innsatsen vil bidra til å gi færre innstillinger, økt punktlighet og et bedre togtilbud, Et tverrfaglig fornyingsprosjekt på Trondheim stasjon som er planlagt ferdig i 2026, og fornying av Nidareid tunnel, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobil-nett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)

Trønder- og Meråkerbanen, Trondheim, Meråker, Stjørdal, Melhus, Midtre Gauldal og Steinkjer kommuner

Regjeringen prioriterer utbygging av Trønder- og Meråkerbanen. Dette omfatter følgende prosjekter:

  • Videreføre prosjektet med delelektrifisering og infrastruktur for nytt togmateriell på strekningen Støren–Steinkjer. Dagens trasé fra Trondheim til Hell, og videre fra Hell til henholdsvis Storlien (Meråkerbanen) og Stjørdal (Trønderbanen) skal elektrifiseres. I tillegg skal strekningen Stavne–Leangen elektrifiseres. Det anslås å bruke om lag 270 millioner kroner på tiltak i 2025.
  • Videreføre planlegging og bygging av tiltak som er nødvendig for å innføre to tog i timen på strekningen Melhus–Stjørdal i grunnrute og helt til Steinkjer i utvidet rush (begge retninger). Det totale anslaget for tiltakene i 2025 er på om lag 560 millioner kroner.
  • Videreføre planleggingen av elektrifisering av strekningen Stjørdal–Steinkjer. Det er satt av 25 millioner kroner til arbeidet i 2025.
  •  

ERTMS

ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS. I henhold til eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig på strekningen Grong–Bodø på Nordlandsbanen i 2025.

Økt kapasitet for kombigods Oslo–Trondheim med Åkersvika–Hamar

Effektpakken legger til rette for økt toglengde fra 480 meter til 650 meter. Dette vil gjøre det mulig å frakte 37 prosent mer godsvolum på jernbanen. Dette omfatter dobbeltspor Åkersvika–Hamar og tiltak på Hamar stasjon. Andre aktuelle tiltak for å oppnå effekten er flere forlengelser av kryssingsspor langs Dovrebanen og Hovedbanen nord, og stasjonstiltak. Det er samlet planlagt å bruke om lag 845 millioner kroner til effektpakken Økt kapasitet for kombitransport gods i 2025, som omfatter tiltak på strekningene Oslo–Trondheim og Oslo–Narvik.

Kjøp av persontransport med tog

Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Satsing på kysten

Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Regjeringen foreslår å øke makstaket for utbetalinger fra 220 000 til 225 500 kroner i samtlige tilskuddsmodeller, utenom i den generelle tilskuddsmodellen for skip i NIS hvor støttesatsen på 26 prosent holdes uendret.

Trøndelag fylkeskommune - regionale utviklingsmidler

Regjeringa foreslår å løyve 122,6 millionar kroner til Trøndelag fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva - selskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.

Universitet og høyskole

Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning

  • Regjeringen foreslår 30 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
  • Regjeringen foreslår 0,3 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 162,6 millioner kroner i rammebevilgning til Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning.

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

  • Regjeringen foreslår 20 nye studieplasser i IKT og 15 nye studieplasser i medisin for tilbudet i Ålesund og Levanger.
  • Regjeringen foreslår 13,1 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår å styrke bevilgningen til skrivesenteret med 5 mill. kroner.
  • Regjeringen foreslår å styrke bevilgningen til matematikksenteret med 5 millioner kroner til drift, og med 1 million kroner for å opprettholde program for lærerutdannere i matematikk.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 8,2 milliarder kroner i rammebevilgning til Norges-teknisk naturvitenskapelige universitet. NTNU har også studiested i Møre og Romsdal og Innlandet.