Statsbudsjettet 2025: Vestfold

CO2-kompensasjonordning for fiskeflåten

Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å øke tilskuddet til Teater Ibsen med 1,5 millioner kroner til å styrke driften og opprettholde den kunstneriske aktiviteten.
  • å bevilge 3,9 millioner kroner til regionale kulturfond.

Samferdsel

Vei

Diverse tiltak

For å legge til rette for gående og syklende utenfor byområder, prioriteres det midler til å videreføre etablering av gang- og sykkelvei langs rv. 19 ved Skoppum jernbanestasjon i Vestfold.

Vedlikehold av fylkesvei

Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 6,7 millioner kroner til Vestfold. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 16,4 millioner kroner for Vestfold.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført. Også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig er videreført.

Byområder og kollektivtransport

Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
Regjeringen viderefører en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2025 blir det satt av 33 millioner kroner. Regjeringen legger samtidig til rette for å innføre en søknadsbasert ordning der de aktuelle byområdene kan søke om fireårige avtaler. Det vil gi økt langsiktighet og forutsigbarhet. Kriteriene for å få tildelt midler er blant annet at byområdene har forpliktet seg til å følge opp nullvekstmålet og har en bypakke som er behandlet i Stortinget.

Jernbane

Flere og raskere tog på Vestfoldbanen (Oslo–Tønsberg)
Det er anslått å bruke om lag 2 700 millioner kroner til utbygging på Vestfoldbanen i 2025. Effektpakken vil gi mulighet for kortere reisetid og kapasitet for inntil fire tog i timen hele dagen mellom Oslo og Tønsberg. Det var lagt til grunn at nytt togtilbud skulle realiseres fra desember 2025. Forsinkelser i ERTMS-prosjektet innebærer at tidspunkt for å realisere tilbudsforbedringen forskyves og det er ventet at tilbudsforbedringen tidligst kan realiseres desember 2026. Effektpakken omfatter: Utbygging av dobbeltspor Drammen–Kobbervikdalen med utvidelse av Drammen stasjon og tre nye spor fra Drammen til Sundhaugen (Buskerud), utbygging av dobbeltspor Nykirke–Barkåker og ny Horten stasjon, ombygging av Tønsberg stasjon, bygging av anlegg for togparkering ved stasjonene Tønsberg, Drammen, Dal, Hove, Eidsvoll, Kongsvinger og Kongsberg og bygging av nytt kontaktledningsanlegg Kobbervikdalen–Holm.

Vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som regjeringen varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Større fornyingstiltak i Vestfold omfatter tiltak på overbygning og underbygning og øvrige fornyingstiltak på Vestfoldbanen. Den økte innsatsen vil bidra til å gi færre innstillinger, økt punktlighet og et bedre togtilbud, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobilnett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)

ERTMS
ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS. I henhold til eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig på strekningen Tønsberg i 2025, og videre til Skien i 2030.

Kjøp av persontransport med tog
Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak om NTP

  • I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) ble det fattet flere anmodningsvedtak om endringer i Statens vegvesens og Jernbanedirektoratets prosjektporteføljer. I budsjettet for 2025 omtaler regjeringen hvordan den vil følge opp vedtakene. Oppstart av de enkelte prosjektene vil på vanlig måte avhenge av ressursbruken i det enkelte budsjettår, og forutsetter at Stortinget bevilger tilstrekkelig midler til samferdsel framover.
  • Stokke–Torp–Sandefjord på Vestfoldbanen tas inn i Jernbanedirektoratets portefølje. Målet er å starte opp prosjektet i første seksårsperiode av NTP. Det er behov for å jobbe videre med å optimalisere infrastrukturløsningen som vil gi to tog i timen i grunnrute til Skien, med sikte på å redusere kostnadene og bedre den samfunnsøkonomiske lønnsomheten.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Universitetet i Sørøst-Norge

  • Regjeringen foreslår 15 nye studieplasser i IKT og 10 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
  • Regjeringen foreslår 9,2 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår 1,3 millioner kroner i forbindelse med at de første studentene starter det fjerde studieåret i den nye, femårige lærerutdanningen i praktiske og estetiske fag.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 2,3 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Sørøst-Norge. USN har også studiested i Buskerud og Telemark.

Vestfold fylkeskommune - regionale utviklingsmidler

Regjeringa foreslår å løyve 14,8 millionar kroner til Vestfold fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva - seskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.