Statsbudsjettet 2025: Samlede skatte- og avgiftsendringer
Dato: 01.12.2024
Regjeringen Støres forslag til skatte- og avgiftsopplegget for 2025 er tilpasset den økonomiske situasjonen. Budsjettet viser at regjeringen tar tydelige politiske valg og fører en trygg og ansvarlig økonomisk politikk. Målet er at folk skal få bedre råd. Budsjettenigheten legger ikke opp til større skattereformer i 2025-budsjettet, men fortsetter arbeidet med å gjøre skattesystemet mer omfordelende.
Samlede netto skatte- og avgiftslettelser i regjeringens forslag er 18,1 mrd. kroner, fullt innfaset. Utover avviklingen av den ekstra arbeidsgiveravgiften foreslår regjeringen netto skatte- og avgiftslettelser på om lag 6,1 mrd. kroner, når endringene er fullt innfaset.
I budsjettenigheten med SV ble CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten økt med 1 260 mill. kroner påløpt og 1 155 mill. kroner bokført i 2025. Beløpet inngår i kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten påvirker dermed ikke det oljekorrigerte budsjettet for 2025, men vil øke handlingsrommet i fremtidige budsjetter gjennom økte inntekter til SPU. Inntektsøkningen kan derfor ikke brukes som inndekning i 2025-budsjettet, og inngår derfor ikke i regnestykket for samlede lettelser i 2025-budsjettet.
Inntektsskatt for personer
Endringene i inntektsskatten anslås samlet å redusere skatteprovenyet med om lag 2,1 milliarder kroner påløpt og 1,7 milliarder kroner bokført i 2025. Med forslaget vil det samlet være gitt 11,6 milliarder kroner i inntektsskattelettelser for personer, når anslåtte lettelser i de enkelte budsjettene summeres.
Trygdeavgiften på lønn/trygd og næringsinntekt reduseres med 0,1 prosentpoeng til henholdsvis 7,7 og 10,9 prosent. Trygdeavgiften vil med dette være redusert med 0,5 prosentpoeng siden 2021. For en person som tjener 600 000 kroner, betyr det 3 000 kroner lavere skatt. Satsen i trinnskattens trinn 3-5 økes med 0,1 prosentpoeng. I tillegg økes innslagspunktet i trinn 3 og 4 noe mindre enn anslått lønnsvekst. Endringene bidrar til å finansiere lettelser for personer med lave og middels høye inntekter, og gjør inntektsskatten mer omfordelende.
Personfradraget økes kraftig. Samtidig reduseres maksimalt minstefradrag i lønn og pensjon om lag tilsvarende. Dette gagner personer med lave inntekter, og sikrer at det ikke betales skatt på alminnelig inntekt under 200 000 kroner. Med forslaget er denne grensen mer enn doblet siden 2021. En person med 200 000 kroner i lønn uten andre inntekter eller fradrag vil betale over 10 000 kroner mindre skatt enn med lønnsjusterte 2021-regler. Frikortgrensen økes fra 70 000 kroner til 100 000 kroner. Dermed blir det mulig å tjene 30 000 kroner mer enn i dag uten å betale skatt. Det er særlig unge som drar nytte av frikortet.
Beløpsgrenser inntektsskatt
Utvalgte beløpsgrenser i skattesystemet som har stått stille i mange år, økes.
- Beløpsgrensen for skattefrie ansatterabatter økes til 10 000 kroner.
- Den generelle beløpsgrensen for lønnsopplysningsplikt økes til 2 000 kroner.
- Beløpsgrensen for skattefritt salg av bær og hageprodukter mv. økes til 10 000 kroner.
- Grensen for skattefri utleie av egen fritidsbolig og korttidsutleie av egen bolig økes til 15 000 kroner.
I tillegg blir det i 2025 lettelser i reisefradraget og lemping av toårsregelen for pendlere som bor på brakke. Det etableres en gunstigere og enklere beskatning av salg av overskuddsstrøm i privat bolig, ved å innføre en skattefri beløpsgrense på 15 000 kroner for slike inntekter.
Avgifter
Merverdiavgiften på vann- og avløpstjenester reduseres fra 25 prosent til 15 prosent fra 1. mai 2025. Det reduserer provenyet fra merverdiavgiften med anslagsvis 4 milliarder kroner i helårsvirkning og bidrar til å redusere levekostnadene for mange husholdninger som har opplevd å få kjøpekraften redusert som følge av høy prisvekst og økt rente.
Utflyttingsskatt
Utflyttingsskatten endres slik at reglene virker etter sin hensikt, og bygger opp under et robust, omfordelende og rettferdig skattesystem. Regjeringens forslag har vært på høring. Etter høringsrunden er det gjort noen justeringer og endringene som nå vedtas er noe lempeligere enn det opprinnelige forslaget.
Næringsliv
Som varslet i Revidert nasjonalbudsjett 2024 avvikles en midlertidige ekstra arbeidsgiveravgiften fra 1. januar 2025. Lettelsen anslås til om lag 6,9 milliarder kroner bokført og 12 milliarder kroner påløpt i 2025.
Klima og tilbakeføring
Planen for opptrapping av klimaavgifter videreføres, blant annet ved at klimaavgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp økes med 16 pst. utover prisstigning i tråd med en jevn opptrapping mot 2 000 2020-kroner per tonn CO2 i 2030 (tilsvarer 2 400 2025-kroner). I budsjettenigheten ble CO2-avgiften på petroleumsvirksomheten også økt med 16 pst.
Den grønne omstillingen må også ta hensyn til de økte levekostnadene store grupper har opplevd over flere år. Provenyet fra økte klimaavgifter i veitrafikken tilbakeføres gjennom å redusere veibruksavgiften og trafikkforsikringsavgiften.
Regjeringen er positive til at den såkalte CBAM-forordningen (Carbon Border Adjustment Mecanism) innføres i Norge. Det gjenstår fortsatt en rekke avklaringer mellom EFTA-landene og EU, og det er derfor for tidlig å si når forordningen kan iverksettes. I 2025-budsjettet bevilges det likevel 50 millioner kroner til de forberedelser og investeringer som vil være nødvendige for å få ordningen på plass.
Overprisede gebyrer
I 2025 fjernes gjenstående overprising av gebyrfinansierte tjenester. Dette gjelder i Brønnøysundregistrene, på trafikant- og kjøretøyområdet under Statens vegvesen og utleggsgebyr. Det kommer både enkeltpersoner og næringsliv til gode at gebyrene for offentlige tjenester settes på kostnadsriktig nivå.
Andre utvalgte endringer i skatte- og avgiftssystemet
- Introduksjonsstønaden skattlegges som lønn.
- Bostedsregelen for utsendte utenriksansatte mv. endres, slik at de ansatte anses skattemessig bosatt i Norge.
- Enkelte beløpsgrenser i inntekts- og formuesskatten videreføres nominelt.
- Suppleringsskatteloven endres slik at skattefordelingsregelen og den tilhørende forenklingsregelen blir innført.
- Naturressursskatten for vannkraftverk økes til 0,21 øre per kWh til fylkeskommuner og 1,13 øre per kWh til kommuner.
- Kontraktsunntaket for fastprisavtaler i grunnrenteskattene på vannkraft og vindkraft videreføres uten tidsbegrensning.
- Utslippsfaktoren for avfallsavgiften endres.
- Det innføres CO2-avgift på fiske og fangst i fjerne farvann med 25 prosent av full sats.
- Det innføres CO2-avgift på utenriks sjøfart på 500 kr per tonn CO2.
- Avgiften på avfallsforbrenning holdes reelt uendret i 2025.
- Flypassasjeravgiften reduseres.
- Innslagspunktet i CO2-komponenten i engangsavgiften reduseres til 60 g/km fra 1. april 2025
- CO2-komponenten i engangsavgiften for varebil økes med 10 pst. fra 1. april 2025
- De negative satsene for ladbare hybridbiler fjernes, med virkning fra 1. april 2025
- Beløpsgrensen for hva som regnes som bagatellmessig verdi i regelverket for merverdiavgift økes til 200 kroner. Skattedirektoratet har sendt forslaget på høring med sikte på endring fra 1. januar 2025.
- Sektoravgiften under Norges vassdrags- og energidirektorat og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet økes, mens det innføres nye sektoravgifter under Havindustritilsynet og Sokkeldirektoratet.
Provenyvirkninger av regjeringens forslag til skatte- og avgiftsendringer for 2025
Regjeringen foreslår skatte- og avgiftslettelser på til sammen 5,5 milliarder kroner (helårsvirkning) i 2025-budsjettet, utover avviklingen av den ekstra arbeidsgiveravgiften. Med regjeringens forslag til skatte- og avgiftsopplegg for 2025 er skatte- og avgiftsnivået for folks inntekter og forbruk redusert med om lag 10,9 milliarder kroner i denne Stortingsperioden.
Anslåtte provenyvirkninger av regjeringens forslag til skatte- og avgiftsopplegg for 2025.
Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til referansesystemet for 2025. Mill. kroner
2025 |
Fullt innfaset |
|||
|
Påløpt |
Bokført |
Påløpt |
|
Inntektsskatt for personer |
-2 050 |
-1 721 |
-2 050 |
|
Endre bunnfradrag (personfradrag og minstefradrag) |
-130 |
-105 |
-130 |
|
Redusere trygdeavgiften på lønn/trygd og næringsinntekt |
-2 245 |
-1 795 |
-2 245 |
|
Justere trinnskatten |
1 580 |
1 265 |
1 580 |
|
Opprettholde skattefrihet for minste pensjonsnivå for enslige når denne økes med 6 000 kroner fra 1. mai 2025 |
-720 |
-575 |
-720 |
|
Øke frikortgrensen til 100 000 kroner |
-515 |
-410 |
-515 |
|
Fjerne toårs tidsavgrensning for pendlerfradrag for ansatte som bor på brakke |
-100 |
-80 |
-100 |
|
Lettelser i reisefradraget utover prisvekst |
-35 |
-30 |
-35 |
|
Særskilte beløpsgrenser - øke grensen for ansattrabatter til 10 000 kroner |
-75 |
-60 |
-75 |
|
Særskilte beløpsgrenser - øke grensen for lønnsopplysningsplikt til 2 000 kroner |
-50 |
-40 |
-50 |
|
Særskilte beløpsgrenser - øke grensen for skattefritt salg av bær mv. til 10 000 kroner |
-6 |
-4 |
-6 |
|
Skattlegge introduksjonsstønaden som lønn |
40 |
32 |
40 |
|
Øke skattefri grense for utleie av egen fritidsbolig og korttidsutleie av egen bolig til 15 000 kroner |
-50 |
-40 |
-50 |
|
Innføre skattefri beløpsgrense på 15 000 kroner for inntekter fra husholdningers energiinstallasjoner |
0 |
0 |
0 |
|
Oppheve bostedsregelen for utsendte utenriksansatte mv. |
1 |
1 |
1 |
|
Nominell videreføring, samspillsvirkninger mv. |
180 |
140 |
180 |
|
Endre reglene for utflyttingsskatt |
100 |
0 |
100 |
|
Utvide særordningen for opsjoner i arbeidsforhold |
-25 |
-20 |
-25 |
|
|
|
|
|
|
Formuesskatt |
75 |
60 |
75 |
|
Nominell videreføring og avrundinger |
75 |
60 |
75 |
|
|
|
|
|
|
Næringsbeskatning |
-20 |
0 |
-20 |
|
Øke naturressursskatten for vannkraftverk1 |
0 |
0 |
0 |
|
Videreføre kontraktsunntak for fastprisavtaler (nord-/sør-unntak) |
-20 |
0 |
-20 |
|
|
||||
Klima-, miljø og bilavgifter |
1 804 |
1 816 |
1017 |
|
Øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp med 16 pst. |
2 235 |
2 050 |
2 235 |
|
Øke CO2-avgiften på petroleumsvirksomheten med 16 pst. 2 |
- |
- |
- |
|
Endre utslippsfaktor for avfallsavgiften |
50 |
45 |
50 |
|
Kompensere offentlige transportører med kontrakter med private aktører for økt CO2-avgift |
-100 |
-100 |
-100 |
|
Innføre CO2-avgift på fiske i fjerne farvann (25 pst. av full sats) |
140 |
130 |
140 |
|
Innføre CO2-avgift på utenriks sjøfart (500 kr/tCO2) |
500 |
450 |
500 |
|
Øke den reduserte satsen for mineralolje for å overholde minstesatsen i energiskattedirektivet |
2 |
2 |
2 |
|
Redusere veibruksavgiften på biodiesel med 0,32 kroner per liter |
-80 |
-75 |
-80 |
|
Redusere veibruksavgiften på bensin med 0,50 kroner per liter |
-270 |
-250 |
-270 |
|
Redusere veibruksavgiften på drivstoff med 0,10 kroner per liter |
-300 |
-275 |
-300 |
|
Redusere trafikkforsikringsavgiften på person- og varebiler med forbrenningsmotor |
-430 |
-210 |
-1 250 |
|
Redusere innslagspunktet i CO2-komponenten i engangsavgiften til 60 g/km fra 1. april 2025 |
8 |
7 |
10 |
|
Øke CO2-komponenten i engangsavgiften for varebil med 10 pst. fra 1. april 2025 |
75 |
65 |
100 |
|
Fjerne de negative satsene for ladbare hybridbiler, virkning fra 1. april 2025 |
19 |
17 |
25 |
|
Redusere satsen for kvotepliktig utslipp i sjøfarten |
-45 |
-40 |
-45 |
|
|
||||
Andre særavgifter |
-596 |
-547 |
-596 |
|
Justere den reduserte satsen i el-avgiften som følge av valutakursendringer |
4 |
3 |
4 |
|
Redusere flypassasjeravgiften |
-600 |
-550 |
-600 |
|
|
|
|
|
|
Merverdiavgift |
-2 750 |
-2 042 |
-4 050 |
|
Redusere merverdiavgiften på gebyrer på vann og avløp til 15 pst. fra 1. mai 2025 |
-2 700 |
-2 000 |
-4 000 |
|
Øke beløpsgrensen for hva som regnes som bagatellmessig verdi i regelverket for merverdiavgift |
-50 |
-42 |
-50 |
|
|
|
|
|
|
Sektoravgifter og overprisede gebyrer |
-507 |
-443 |
-462 |
|
Øke sektoravgiften under NVE |
17 |
17 |
17 |
|
Fjerne overprisingen i Brønnøysundregistrene |
-128 |
-128 |
-128 |
|
Fjerne overprisingen av utleggsgebyret |
-466 |
-402 |
-466 |
|
Øke sektoravgiften under Finanstilsynet |
21 |
21 |
21 |
|
Øke sektoravgiften i Nkom |
6 |
6 |
6 |
|
Innføre ny sektoravgift under Havindustritilsynet |
10 |
10 |
10 |
|
Innføre ny sektoravgift under Sokkeldirektoratet |
45 |
45 |
90 |
|
Sette gebyrer på trafikant- og kjøretøyområdet under Statens vegvesen til selvkost |
-12 |
-12 |
-12 |
|
Forslag til skatte- og avgiftsendringer i 20253 |
-4 044 |
-2 877 |
-6 086 |
|
|
||||
Avvikle ekstra arbeidsgiveravgift (brutto) |
-12 030 |
-6 860 |
-12 030 |
|
|
||||
Sum skatte- og avgiftsendringer i 2025-budsjettet4 |
-16 074 |
-9 737 |
-18 116 |
|
1 Forslaget vil isolert sett redusere bokført statlig selskapsskatt i 2026 og øke naturressursskatten for kommuner og fylkeskommuner med om lag 50 mill. kroner. Statens og kommunesektorens samlede skatteinntekter vil samtidig ikke påvirkes. Det følger av målet om at kommunale skatteinntekter skal utgjøre 40 pst. av samlede inntekter innenfor kommuneopplegget. Økt naturressursskatt påvirker derfor bare sammensetningen av kommunesektorens samlede skatteinntekter, ikke nivået. Samlet kommer derfor både kommunesektoren og staten uendret ut. Naturressursskatten kommer til fratrekk krone for krone i selskapsskatten til staten, og utgjør derfor normalt ingen belastning for selskapene.
2 Statens inntekter fra CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen inngår i kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten som i sin helhet overføres til Statens pensjonsfond utland (SPU). Provenyøkningen som følger av økt avgift (1 260 mill. kroner påløpt og 1 155 mill. kroner bokført i 2025), påvirker dermed ikke det oljekorrigerte budsjettet for 2025, men vil øke handlingsrommet i fremtidige budsjetter gjennom økte inntekter til SPU. Inntektsøkningen kan derfor ikke brukes som inndekning i 2025-budsjettet.
3 Samlet påløpt provenyvirkning er -6 086 mill. kroner når endringene er fullt innfaset. Avviket mellom dette tallet og påløpt provenyvirkning i 2025 skyldes i all hovedsak at forslagene om å redusere trafikkforsikringsavgiften og merverdiavgiften på gebyrer for vann og avløp har påløpt virkning også i påfølgende budsjettår.
4 Fullt innfaset er summen av skatte- og avgiftsendringer i 2025-budsjettet -18 116 mill. kroner. Dette er summen av nye skatte- og avgiftsendringer i 2025-budsjettet (-6 086 mill. kroner, se fotnote 3) og påløpt virkning av å avvikle den ekstra arbeidsgiveravgiften (-12 030 mill. kroner).
Kilde: Finansdepartementet.