Statsbudsjettet 2025: Provenyvirkninger av skatte- og avgiftsendringer for 2025
Dato: 01.12.2024
Tabellen gir en oversikt over provenyvirkningene av vedtatt 2025-budsjett.
Påløpte virkninger er endringer i betalingsforpliktelse for inntektsåret 2025 som følger av vedtatt 2025-budsjett, mens bokførte virkninger er endringer i innbetalinger samme år. Innbetalingsrutiner kan medføre avvik mellom påløpt og bokført virkning, for eksempel betaler selskaper inntektsskatt etterfølgende år, og ikke alle endringer kan fullt ut hensyntas i forskuddstrekket.
Provenyvirkningene av skatte- og avgiftsopplegget beregnes i forhold til et referansesystem for 2025. Referansesystemet er basert på 2024-regler oppjustert med i hovedsak anslått pris-, lønns- og formuesvekst. Fradrag og beløps-grenser mv. i den generelle satsstrukturen i personbeskatningen er justert til 2025-nivå med anslått lønnsvekst på 4,5 pst. i referansesystemet. Særskilte fradrag og andre grenser i personbeskatningen er hovedsakelig justert med anslått konsumprisvekst fra 2024 til 2025 på 3,0 pst.
En skattyter som kun har ordinære fradrag og en vekst i både alminnelig inntekt og personinntekt på 4,5 pst., får da om lag samme gjennomsnittlige inntektsskatt i referansesystemet for 2025 som i 2024. I referansesystemet er alle mengdeavgifter (for eksempel avgifter per kg eller liter) justert med anslått vekst i konsumprisene fra 2024 til 2025. Referansesystemet gir dermed reelt sett uendret skatte- og avgiftsnivå fra 2024 til 2025.
Anslåtte provenyvirkninger av vedtatt skatte- og avgiftsopplegg for 2025. Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til referansesystemet for 2025. Mill. kroner.
|
2025 |
|
|
Påløpt |
Bokført |
Inntektsskatt for personer |
-2050 |
-1721 |
Endre bunnfradrag (personfradrag og minstefradrag) |
-130 |
-105 |
Redusere trygdeavgiften på lønn/trygd og næringsinntekt |
-2 245 |
-1 795 |
Justere trinnskatten |
1 580 |
1 265 |
Opprettholde skattefrihet for minste pensjonsnivå for enslige når denne økes med 6 000 kroner fra 1. mai 2025 |
-720 |
-575 |
Øke frikortgrensen til 100 000 kroner |
-515 |
-410 |
Fjerne toårs tidsavgrensning for pendlerfradrag for ansatte som bor på |
-100 |
-80 |
Lettelser i reisefradraget utover prisvekst |
-35 |
-30 |
Særskilte beløpsgrenser – øke grensen for ansatterabatter til 10 000 kroner |
-75 |
-60 |
Særskilte beløpsgrenser – øke grensen for lønnsopplysningsplikt til |
-50 |
-40 |
Særskilte beløpsgrenser – øke grensen for skattefritt salg av bær mv. til |
-6 |
-4 |
Skattlegge introduksjonsstønaden som lønn |
40 |
32 |
Øke skattefri grense for utleie av egen fritidsbolig og korttidsutleie av egen bolig til 15 000 kroner |
-50 |
-40 |
Innføre skattefri beløpsgrense på 15 000 kroner for inntekter fra |
0 |
0 |
Oppheve bostedsregelen for utsendte utenriksansatte mv. |
1 |
1 |
Nominell videreføring, samspillsvirkninger mv. |
180 |
140 |
Endre reglene for utflyttingsskatt |
100 |
0 |
Utvide særordningen for opsjoner i arbeidsforhold |
-25 |
-20 |
Formuesskatt |
75 |
60 |
Nominell videreføring og avrundinger |
75 |
60 |
Næringsbeskatning |
-20 |
0 |
Øke naturressursskatten for vannkraftverk1 |
0 |
0 |
Videreføre kontraktsunntak for fastprisavtaler (nord-/sør-unntak) |
-20 |
0 |
Klima-, miljø- og bilavgifter |
1 804 |
1 816 |
Øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp med 16 pst. |
2 235 |
2 050 |
Øke CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten med 16 pst. |
- |
- |
Endre utslippsfaktor for avfallsavgiften |
50 |
45 |
Kompensere offentlige transportører med kontrakter med private aktører for økt CO2-avgift |
-100 |
-100 |
Innføre CO2-avgift på fiske i fjerne farvann (25 pst. av full sats) |
140 |
130 |
Innføre CO2-avgift på utenriks sjøfart (500 kroner per tonn CO2) |
500 |
450 |
Øke den reduserte satsen for mineralolje for å overholde minstesatsen |
2 |
2 |
Redusere veibruksavgiften på biodiesel med 0,32 kroner per liter |
-80 |
-75 |
Redusere veibruksavgiften på bensin med 0,50 kroner per liter |
-270 |
-250 |
Redusere veibruksavgiften på drivstoff med 0,10 kroner per liter |
-300 |
-275 |
Redusere trafikkforsikringsavgiften på person- og varebiler med forbrenningsmotor |
-430 |
-210 |
Redusere innslagspunktet i CO2-komponenten i engangsavgiften til 60 g/km fra 1. april 2025 |
8 |
7 |
Øke CO2-komponenten i engangsavgiften for varebil med 10 pst. fra 1. april 2025 |
75 |
65 |
Fjerne de negative satsene for ladbare hybridbiler, virkning fra 1. april 2025 |
19 |
17 |
Redusere satsen for kvotepliktig utslipp i sjøfarten |
-45 |
-40 |
Andre særavgifter |
-596 |
-547 |
Justere den reduserte satsen i el-avgiften som følge av valutakursendringer |
4 |
3 |
Redusere flypassasjeravgiften |
-600 |
-550 |
Merverdiavgift |
-2 750 |
-2 042 |
Redusere merverdiavgiften på gebyrer på vann og avløp til 15 pst. fra 1. mai 2025 |
-2 700 |
-2 000 |
Øke beløpsgrensen for hva som regnes som bagatellmessig verdi i regelverket for merverdiavgift |
-50 |
-42 |
Sektoravgifter og overprisede gebyrer |
-507 |
-443 |
Øke sektoravgiften under NVE |
17 |
17 |
Fjerne overprisingen i Brønnøysundregistrene |
-128 |
-128 |
Fjerne overprisingen av utleggsgebyret |
-466 |
-402 |
Øke sektoravgiften under Finanstilsynet |
21 |
21 |
Øke sektoravgiften i Nkom |
6 |
6 |
Innføre ny sektoravgift under Havindustritilsynet |
10 |
10 |
Innføre ny sektoravgift under Sokkeldirektoratet |
45 |
45 |
Sette gebyrer på trafikant- og kjøretøyområdet under Statens vegvesen til selvkost |
-12 |
-12 |
Forslag til nye skatte- og avgiftsendringer i 20252 |
-4 044 |
-2 877 |
Avvikle ekstra arbeidsgiveravgift (brutto) |
-12 030 |
-6 860 |
Sum skatte- og avgiftsendringer i 2025-budsjettet3 |
-16 074 |
-9 737 |
1 Forslaget vil isolert sett redusere bokført statlig selskapsskatt i 2026 og øke naturressursskatten for kommuner og fylkeskommuner med om lag 50 mill. kroner. Statens og kommunesektorens samlede skatteinntekter vil samtidig ikke påvirkes. Det følger av målet om at kommunale skatteinntekter skal utgjøre 40 pst. av samlede inntekter innenfor kommuneopplegget. Økt naturressursskatt påvirker derfor bare sammensetningen av kommunesektorens samlede skatteinntekter, ikke nivået. Samlet kommer derfor både kommunesektoren og staten uendret ut. Naturressursskatten kommer til fratrekk krone for krone i selskapsskatten til staten, og utgjør derfor normalt ingen belastning for selskapene.
2 Statens inntekter fra CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen inngår i kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten som i sin helhet overføres til Statens pensjonsfond utland (SPU). Provenyøkningen som følger av økt avgift (1 260 mill. kroner påløpt og 1 155 mill. kroner bokført i 2025), påvirker dermed ikke det oljekorrigerte budsjettet for 2025, men vil øke handlingsrommet i fremtidige budsjetter gjennom økte inntekter til SPU. Inntektsøkningen kan derfor ikke brukes som inndekning i 2025-budsjettet.
3 Samlet påløpt provenyvirkning er -6 086 mill. kroner når endringene er fullt innfaset. Avviket mellom dette tallet og påløpt provenyvirkning i 2025 skyldes i all hovedsak at forslagene om å redusere trafikkforsikringsavgiften og merverdiavgiften på gebyrer for vann og avløp har påløpt virkning også i påfølgende budsjettår.
3 Fullt innfaset er summen av skatte- og avgiftsendringer i 2025-budsjettet -18 116 mill. kroner. Dette er summen av nye skatte- og avgiftsendringer i 2025-budsjettet (-6 086 mill. kroner, se fotnote 2) og påløpt virkning av å avvikle den ekstra arbeidsgiveravgiften (-12 030 mill. kroner).
Kilde: Finansdepartementet.