Statsbudsjettet 2025: Provenyvirkninger av vedtatte skatte- og avgiftsendringer for 2025

Tabellen gir en oversikt over provenyvirkningene av regjeringens forslag til skatte- og avgiftsendringer for 2025 slik de er omtalt i Prop. 1 LS (2024–2025) Skatter og avgifter 2025.

Påløpte virkninger er endringer i betalingsforpliktelse for inntektsåret 2025 som følger av regjeringens forslag, mens bokførte virkninger er endringer i innbetalinger samme år. Innbetalingsrutiner kan medføre avvik mellom påløpt og bokført virkning, for eksempel betaler selskaper inntektsskatt etterfølgende år, og ikke alle endringer kan fullt ut hensyntas i forskuddstrekket.

Provenyvirkningene av skatte- og avgiftsopplegget beregnes i forhold til et referansesystem for 2025. Referansesystemet er basert på 2024-regler oppjustert med i hovedsak anslått pris-, lønns- og formuesvekst. Fradrag og beløps-grenser mv. i den generelle satsstrukturen i personbeskatningen er justert til 2025-nivå med anslått lønnsvekst på 4,5 pst. i referansesystemet. Særskilte fradrag og andre grenser i personbeskatningen er hovedsakelig justert med anslått konsumprisvekst fra 2024 til 2025 på 3,0 pst.

En skattyter som kun har ordinære fradrag og en vekst i både alminnelig inntekt og personinntekt på 4,5 pst., får da om lag samme gjennomsnittlige inntektsskatt i referansesystemet for 2025 som i 2024. I referansesystemet er alle mengdeavgifter (for eksempel avgifter per kg eller liter) justert med anslått vekst i konsumprisene fra 2024 til 2025. Referansesystemet gir dermed reelt sett uendret skatte- og avgiftsnivå fra 2024 til 2025.

Anslåtte provenyvirkninger av regjeringens forslag til  skatte- og avgiftsopplegg for 2025.

Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til referansesystemet for 2025. Mill. kroner

 

2025

 

Påløpt

Bokført

Inntektsskatt for personer             

-1 330

-1 146

Endre bunnfradrag (personfradrag og minstefradrag)             

-130

-105

Redusere trygdeavgiften på lønn/trygd og næringsinntekt     

-2 245

-1 795

Justere trinnskatten         

1 580

1 265

Øke frikortgrensen til 100 000 kroner          

-515

-410

Fjerne toårs tidsavgrensning for pendlerfradrag for ansatte som bor på
brakke  

-100

-80

Lettelser i reisefradraget utover prisvekst   

-35

-30

Særskilte beløpsgrenser – øke grensen for ansatterabatter til 10 000 kroner     

-75

-60

Særskilte beløpsgrenser – øke grensen for lønnsopplysningsplikt til
2 000 kroner       

-50

-40

Særskilte beløpsgrenser – øke grensen for skattefritt salg av bær mv. til
10 000 kroner    

-6

-4

Skattlegge introduksjonsstønaden som lønn

40

32

Øke skattefri grense for utleie av egen fritidsbolig og korttidsutleie av egen bolig til 15 000 kroner    

-50

-40

Innføre skattefri beløpsgrense på 15 000 kroner for inntekter fra
husholdningers energiinstallasjoner            

0

0

Oppheve bostedsregelen for utsendte utenriksansatte mv.    

1

1

Nominell videreføring, samspillsvirkninger mv.         

180

140

Endre reglene for utflyttingsskatt  

100

0

Utvide særordningen for opsjoner i arbeidsforhold  

-25

-20

Formuesskatt     

75

60

Nominell videreføring og avrundinger         

75

60

Næringsbeskatning          

-20

0

Øke naturressursskatten for vannkraftverk1

0

0

Videreføre kontraktsunntak for fastprisavtaler (nord-/sør-unntak)       

-20

0

Klima-, miljø- og bilavgifter           

1 702

1 727

Øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp med 16 pst.          

2 235

2 050

Endre utslippsfaktor for avfallsavgiften       

50

45

Kompensere offentlige transportører med kontrakter med private aktører for økt CO2-avgift     

-100

-100

Innføre CO2-avgift på fiske i fjerne farvann (25 pst. av full sats)             

140

130

Innføre CO2-avgift på utenriks sjøfart (500 kroner per tonn CO2)          

500

450

Øke den reduserte satsen for mineralolje for å overholde minstesatsen
i energiskattedirektivet    

2

2

Redusere veibruksavgiften på biodiesel med 0,32 kroner per liter       

-80

-75

Redusere veibruksavgiften på bensin med 0,50 kroner per liter           

-270

-250

Redusere veibruksavgiften på drivstoff med 0,10 kroner per liter         

-300

-275

Redusere trafikkforsikringsavgiften på person- og varebiler med forbrenningsmotor      

-430

-210

Redusere satsen for kvotepliktig utslipp i sjøfarten   

-45

-40

Andre særavgifter            

-596

-547

Justere den reduserte satsen i el-avgiften som følge av valutakursendringer     

4

3

Redusere flypassasjeravgiften        

-600

-550

Merverdiavgift   

-2 750

-2 042

Redusere merverdiavgiften på gebyrer på vann og avløp til 15 pst. fra 1. mai 2025         

-2 700

-2 000

Øke beløpsgrensen for hva som regnes som bagatellmessig verdi i regelverket for merverdiavgift    

-50

-42

Sektoravgifter og overprisede gebyrer       

-507

-443

Øke sektoravgiften under NVE       

17

17

Fjerne overprisingen i Brønnøysundregistrene          

-128

-128

Fjerne overprisingen av utleggsgebyret       

-466

-402

Øke sektoravgiften under Finanstilsynet      

21

21

Øke sektoravgiften i Nkom             

6

6

Innføre ny sektoravgift under Havindustritilsynet     

10

10

Innføre ny sektoravgift under Sokkeldirektoratet      

45

45

Sette gebyrer på trafikant- og kjøretøyområdet under Statens vegvesen til selvkost        

-12

-12

Forslag til nye skatte- og avgiftsendringer i 20252    

-3 426

-2 391

Avvikle ekstra arbeidsgiveravgift (brutto)    

-12 030

-6 860

Sum skatte- og avgiftsendringer i 2025-budsjettet3 

-15 456

-9 251

1 Forslaget vil isolert sett redusere bokført statlig selskapsskatt i 2026 og øke naturressursskatten for kommuner og fylkeskommuner med om lag 50 mill. kroner. Statens og kommunesektorens samlede skatteinntekter vil samtidig ikke påvirkes. Det følger av målet om at kommunale skatteinntekter skal utgjøre 40 pst. av samlede inntekter innenfor kommuneopplegget. Økt naturressursskatt påvirker derfor bare sammensetningen av kommunesektorens samlede skatteinntekter, ikke nivået. Samlet kommer derfor både kommunesektoren og staten uendret ut. Naturressursskatten kommer til fratrekk krone for krone i selskapsskatten til staten, og utgjør derfor normalt ingen belastning for selskapene.

2 Samlet påløpt provenyvirkning er -5 501 mill. kroner når endringene er fullt innfaset. Avviket mellom dette tallet og påløpt provenyvirkning i 2025 skyldes i all hovedsak at forslagene om å redusere trafikkforsikringsavgiften og merverdiavgiften på gebyrer for vann og avløp har påløpt virkning også i påfølgende budsjettår.

3 Fullt innfaset er summen av skatte- og avgiftsendringer i 2025-budsjettet -17 531 mill. kroner. Dette er summen av nye skatte- og avgiftsendringer i 2025-budsjettet (-5 501 mill. kroner, se fotnote 2) og påløpt virkning av å avvikle den ekstra arbeidsgiveravgiften (-12 030 mill. kroner).

Kilde: Finansdepartementet.