Direktiv om bilbelters forankring i motorvogner
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2005/41/EF om endring av Rådets direktiv 76/115/EØF om tilnærmelse av medlemslandenes lovgivning om bilbelters forankring i motorvogner...
Directive 2005/41/EC of the European Parliament and of the Council of 7 September 2005 amending Council Directive 76/115/EEC on the approximation of the laws of the Member States relating to anchorages for motor-vehicle Safety belts....
EØS-notat | 15.12.2009 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 09.11.2005
Spesialutvalg: Handelsforenklinger
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 19.12.2005
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Norge har vært representert i arbeidsgruppen som har utarbeidet endringsdirektivet og har deltatt aktivt underveis.
Forskrift 4. oktober 1994 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) har i kap.16, bestemmelser om bilbelter og disses festepunkter. Her er Rådsdirektiv 76/115/EØF, som senest endret ved Kommisjonsdirektiv 96/38/EF, innarbeidet.
Ved kunngjøring av endringsforskrift er direktiv 2005/41/EF implementert i kjøretøyforskriften §§ 16-3, 16-6, 16-8.
Direktivet er en endring av direktiv 76/115/EØF, som senest endret ved direktiv 96/38/EF, for å pålegge montering av bilbelter i andre motorvogner enn M1-biler (personbiler). I dag er det etter EU-regelverket bare M1-biler som har et obligatorisk krav om bilbelter. Direktivet fastsetter at de tre direktivene om bilbelter, om disses festepunkter og om seter, endres samtidig med tanke på obligatorisk krav om bilbelter i alle kategorier biler.
Bakgrunnen for direktivet er ønsket/behovet for å redusere antall drepte og alvorlig skadede etter trafikkulykker. I Europa er 1,64 millioner mennesker drept i trafikken siden 1970, og trafikkulykker krevde i år 2000 over 40 000 dødsofre og mer enn 1,7 millioner hardt skadede. Én av tre vil bli hardt skadet i trafikken i løpet av livet.
Direktivets artikkel 2 har tre datoer for innføring:
Fra 20. april 2006 skal medlemslandene akseptere biler godkjent etter direktivet.
Fra 20. oktober 2006 skal nye typer biler i de aktuelle grupper biler oppfylle bestemmelsene i direktivet.
Fra 20. oktober 2007 skal alle nye biler tilhørende allerede eksisterende typer oppfylle bestemmelsene i direktivet.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | KOM(2003)0364 |
Rettsaktnr.: | 2005/41/EF |
Basis rettsaktnr.: | 1976/115/EØF |
Celexnr.: | 32005L0041 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.10.2005 |
Frist returnering standardskjema: | 16.11.2005 |
Dato returnert standardskjema: | 20.12.2005 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 08.07.2006 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 077/2006 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 27.02.2006 |
Høringsfrist: | 10.04.2006 |
Frist for gjennomføring: | 20.06.2006 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 18.08.2006 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 11.09.2006 |