Kommisjonsforordning 707/2006
Kommisjonsforordning nr. 707/2006 som endrer Kommisjonsforordning nr. 2042/2003 for såvidt angår godkjennelser for en begrenset tidsperiode og Annex I og III...
Commission Regulation (EC) No 707/2006 of 8 May 2006 amending Regulation (EC) No 2042/2003 as regards approvals of a limited duration and Annexes I and III...
EØS-notat | 25.08.2008 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 24.07.2006
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 15.09.2006
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Kommisjonsforordning 707/2006 ble vedtatt 8. mai 2006 etter forutgående politisk behandling i EASA-komiteen. Den trådte i kraft innen EU-området 10. mai 2006.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning 707/2006 innebærer mindre endringer i og tilføyelser til kommisjonsforordning 2042/2003 om kontinuerlig luftdyktighet for luftfartøyer og luftfartøyprodukter, -deler og -utstyr og om godkjenning av av organisasjoner og personell som deltar i disse oppgaver. Kommisjonsforordning 2042/2003 ble implementert i norsk rett ved forskrift 24. mai 2005 nr. 462 (vedlikeholdsforskriften). Kommisjonsforordning 2042/2003 ivaretar blant annet behovet for ensartede regler innen EØS-omnrådet for så vidt gjelder vedlikehold av luftfartøy og luftfartøyprodukter m.v.
Merknader
Kommisjonsforordning 707/2006 medfører for det første at artikkel 7(4) i kommisjonsforordning 2042/2003 endres slik at den enkelte stats luftfartsmyndighet kan utstede tidsbegrensede godkjenninger etter kommisjonsforordning 2042/2003 vedlegg II og IV frem til 28. september 2007. Adgangen til å utstede slike tidsbegrensede godkjenninger opphørte etter tidligere bestemmelse 28. september 2005. Det har vist seg at det er behov for ytterliger tid til å tilpasse seg det nye systemet med tidsubegrensede godkjennelser.
Videre tilføyes bokstavene (f) og (g) til kommisjonsforordning 2042/2003 vedlegg I artikkel M.A.302. Reglene som tilføyes fulgte tidligere av retningslinjene til kommisjonsforordning 2042/2003 vedlegg I. Ved kodifiseringen er ordlyden noe innskjerpet. Formålet er å bedre flysikkerheten ved at det stilles krav om at det enkelte luftfartøys vedlikeholdsprogram skal evalueres periodisk, samt krav om at vedlikeholdsprogrammet endres om nødvendig.
Endelig tilføyes artikkel 66.A.55 til kommisjonsforordning 2042/2003 vedlegg III. Bestemmelsen har sin paralell i Joint Aviation Requirements (JAR) 66 artikkel 66.55 siste setning. Bestemmelsen åpner for at luftfartsmyndigheten kan kreve å få fremlagt sertifikat fra sertifisert personell. Ordlyden er noe innskjerpet i forhold til JAR 66.
På bakgrunn av foranstående forventes kommisjonsforordning 707/2006 ikke å få nevneverdige rettslige, administrative eller økonomiske konsekvenser, verken for private eller norske offentlige myndigheter.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentligheten ihht. offentlighetsloven § 5.2.a
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 0707/2006 |
Basis rettsaktnr.: | 2042/2003 |
Celexnr.: | 32006R0707 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 06.06.2006 |
Frist returnering standardskjema: | 18.07.2006 |
Dato returnert standardskjema: | 13.07.2006 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 27.10.2007 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 132/2006 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 28.10.2006 |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |