Farlig gods på jernbane
Den 7.tekniske tilpasning til direktiv 96/49/EF om transport av farlig gods på jernbane...
Adapting for the seventh time to technical progress Counsil Directive 96/49/EC on the approximation of the laws of the member States with regard to the transport of dangerous goods by rail...
EØS-notat | 02.05.2007 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 09.11.2006
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 24.11.2006
Hovedansvarlig(e) departement(er): Justis- og politidepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
I Norge reguleres jernbanetransport av farlig gods gjennom forskrift av 1. desember 2006 nr 1331 om transport av farlig gods på veg og jernbane (landtransportforskriften). Gjennom forskriftens § 1-2 fremkommer det at jernbanetransport av farlig gods skal skje i samsvar med den til enhver tid gjeldende utgave av RID.
Som følge av den tekniske revisjonen av RID og ADR ble omstruktureringer m.m. i landtransportforskriften sendt på høring 4. juli 2006, med høringsfrist 4. oktober 2006. Ny samlet forskrift med tilhørende vedlegg trer i kraft 1. januar 2007. Som følge av direktivene 2006/89/EF og 2006/90/EF gjelder disse tekniske endringene også for nasjonal transport.
Det er snakk om teknisk tilpasning for å oppnå samsvar med de til enhver tid gjeldende anbefalinger fra FNs ekspertkomite på transport av farlig gods, og med den generelle tekniske utviklingen på området. Reviderte utgaver av Det internasjonale reglement for transport av farlig gods på jernbane (RID) foreligger derfor normalt annet hvert år.
Kommisjonens direktiv 2006/90/EC vedrørende teknisk justering av Rådsdirektiv 96/49/EC om medlemsstatenes tilpassning av nasjonale regelverk for transport av farlig gods på jernbane ble vedtatt 3. november 2006. Basisirektivet 96/49/EC om transport av farlig gods på jernbane trådte i kraft 23. juli 1996, og innebar at bestemmelsene om internasjonal transport av farlig gods på jernbane slik de fremkommer i Annex 1 til Vedlegg B i COTIF (RID), også ble gjort gjeldende for transport av farlig gods innen eller mellom landene i EØS-området.
Direktiv 2006/90/EC endrer vedlegget til direktiv 96/49 slik at dette nå samsvarer med de tekniske bestemmelsene som er vedtatt i RID og som vil gjelde fra 1. januar 2007.
Vurdering
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap(DSB) er representert i de aktuelle fora som utarbeider endringene. Norge er allerede forpliktet til å implementere de tekniske justeringene for intenasjonal transport gjennom COTIF. Det er bare en fordel at de samme regler gjelder for nasjonal transport.
Andre opplysninger
Innholder informasjon unntatt offentligheten ihht. offentlighetsloven § 5.1
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2006/90/EF |
Basis rettsaktnr.: | 1996/49/EF |
Celexnr.: | 32006L0090 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 09.11.2006 |
Frist returnering standardskjema: | 20.12.2006 |
Dato returnert standardskjema: | 19.12.2006 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 27.04.2007 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 025/2007 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 01.01.2007 |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 30.04.2007 |