TSI støy- Jernbane
Kommisjonsbeslutning om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevnen i forbindelse med delsystemet "rullende materiell - støy" til det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog...
Commission Decission concerning the technical specification for interoperability relating to the subsystem "rolling stock - noise" of the trans-European conventional rail system...
EØS-notat | 29.11.2007 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.04.2007
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 12.06.2007
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
Kommisjonsbeslutningen 2006/66/EC ble gjort 23. desember 2005, og ble publisert i OJ 6. januar 2006. Beslutningen trådde i kraft 6 måneder etter kommisjonens notifisering til medlemslandene.
Forskrift 28. september 2007 nr. 1102 om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevnen for delsystemet "rullende materiell - støy" i det transeuropeiske jernbanenettet for konvensjonelle tog (TSI-støy) ble vedtatt 28. september 2007 med hjemmel i lov 11. juni 1993 nr. 100 om anlegg og drift av jernbane og forstadsbane m.m. (jernbaneloven) § 5 og § 16 og forskrift 10. april 2006 nr. 411 om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystem (samtrafikkforskriften) § 3 sjette ledd. Forskriften er publisert i Norsk Lovtidend 5. oktober 2007 og trer i kraft straks.
Bakgrunn
Med bakgrunn i direktivet om interoperabilitet på det konvensjonelle europeiske jernbanenettet 2001/16/EC, implementert i norsk rett i samtrafikkforskriften, forskrift nr 411 fastsatt av Samferdselsdepartementet 10. april 2004, skal kommisjonen foreslå rettsakter for å fastsette tekniske spesifikasjoner til interoperabilitet/samtrafikkevne (TSI) på det konvensjonelle europeiske jernbanenettet. TSIen er gitt i Kommisjonsbeslutning 2006/66/EC av 23. desember 2005, og ble publisert i OJ 6. januar 2006. Basisparametrene for kommisjonsbeslutningen ble gitt i kommisjonsbeslutning 2004/446/EC, som er implementert i forskrift nr. 116 av 9. februar 2005, denne beslutningen (2004/446/EC) opphører etter at 2006/66/EC trer i kraft, jf. art. 4 i 2006/66/EC.
Sammendrag TSIens hovedmål er å regulere maksimalt tillat støyutslipp fra rullende materiell på det konvensjonelle europeiske jernbanenettet. TSIen inneholder konkrete spesifikasjoner for maksimalt tillatt støyutslipp for rullende materiell på jernbanenettet i ulike driftssituasjoner. Støykravene er angitt i form av stasjonær støy, start-støy, støy ved forbipassering og støy i førerrom. TSIen gjelder for alt nytt materiell, samt for ombygging/oppgradering av materiell som påvirker materiellets støyutslipp; i særdeleshet omfatter dette ombygging av bremsesystemer for eksisterende materiell, samt oppgradering/ombygging av ulike støykilder (kjøle-/varmesystemer, ventilasjonssystemer, motorsystemer m.v.). For ombygging/oppgradering av eksisterende materiell gjelder at ombygging/oppgradering av materiellets bremsesystemer krever ny godkjenning av materiellet for å ta dette i bruk, mens det for annen ombygging/oppgradering kun kreves at tiltaket ikke skal øke støyutslippet fra materiellet. For godsvogner som ved ombygging/oppgradering utrustes med nye støykilder er det likevel krav om at materiellet må tilfredsstille støykravene i TSIen for stasjonær støy. Sporgående arbeidsmaskiner reguleres som lokomotiver for ordinær transportkjøring. [1] TSIen regulerer ikke støy fra arbeidsmaskiner under arbeid (sporvedlikehold, nybygging etc.). TSIen er først og fremst en utfordring ift. godsvogner pga. bremseteknologien som benyttes (bremseklosser av støpejern direkte mot hjulbanen), da dette direkte påvirker overflaten på hjulbanene og materiellets rulle-støy (forbipasseringsstøy). Nye passasjertog og lok bruker skivebremser, en bremseteknologi som ikke gir de samme støyproblemene og utfordringene ift. TSIen. Godsvogner i Norge, Finland og de baltiske landene er unntatt fra støykravene, jf. TSIen, annekset pkt. 7.7.2.4. Tilsvarende unntak er inkludert i TSI om rullende materiell for godstransport. Unntaket gjelder til TSIene blir revidert, eller det enkelte land godkjenner bruk av alternativ bremseteknologi (bremseklosser av komposittmateriale). Det legges dog opp til at unntaket er tidsbegrenset til 2010 (unntaket er kategorisert som midlertidig). Det er uklart hvordan dette evt. er å forstå dersom TSIene ikke blir revidert innen 2010. Unntaket er basert på en teknisk vurdering av bremseegenskapene for materiellet under vinterforhold. TSIen pålegger medlemslandene å stille et «referansespor» (reference track) til disposisjon til trafikkutøverne på ikke-diskriminerende vilkår, til måling av materiellets støyutslipp. Det stilles spesifikke krav til standarden for et slikt «referansespor», som vil påvirke hvordan dette blir vedlikeholdt.
MerknaderDet pågår et arbeid i UIC for å utvikle komposittbremseklosser som er egnet for vinterdrift og som kan monteres på materiell som i dag benytter støpejernsklosser uten ombygging av materiellet. Komposittbremseklossene gir en annen påvirkning av hjulbanene og lavere støyutslipp. Eksisterende typer komposittbremseklosser krever ombygging av eksisterende materiell som benytter støpejernsklosser. Grove kostnadsanslag antyder ombyggingskostnader i størrelsesorden 60-100000 kr pr. vogn. Det er ikke kjent når utviklingsarbeidet i regi av UIC skal avsluttes. Det foreligger parallell regulering på området om støy i form av Forskrift om begrensning av forurensning, nr. 931 av 1. juni 2004, jf. del II, kap. 5 om støy, forrurensningsforskriften, fastsatt av Miljøverndepartementet. Jernbaneanlegg iht. jernbaneloven er omfattet av forurensningsforskriften, dvs. at anleggseier har tiltaksplikt - Jernbaneverket ift. støy fra det nasjonale jernbanenettet. Støykravene er relatert til innendørsstøy i boliger, barnehager, utdanningsinstitusjoner, helseinstitusjoner m.v. (langs jernbanelinjen). Reguleringsmetodikken/-innretningen er dermed ulik, og har litt forskjellig målsetninger. TSIen har som mål å redusere støyutslippene fra jernbanetrafikk, mens forurensningsforskriften har som mål å begrense støyplagene som følge av de samme utslippene.Sakkyndige instansers merknader Saken har vært forelagt Statens jernbanetilsyn og Jernbaneverket. EØS-notatet er basert på etatenes innspill. [1] Det er en uklarhet i TSIen på dette punkt: selvgående arbeidsmaskiner betraktes som lokomotiver ved ordinær transportkjøring, mens transportkjøring av arbeidsmaskiner uten egen framføringskapasitet (dvs. som trekkes av trekkaggregater/lokomotiver) tilsynelatende ikke reguleres.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentligheten ihht. offentlighetsloven § 5.1
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2006/66/EF |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32006D0066 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.02.2006 |
Frist returnering standardskjema: | 27.03.2006 |
Dato returnert standardskjema: | 07.05.2007 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 28.09.2007 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 117/2007 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 28.09.2007 |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 08.10.2007 |