TSI telematikkprogrammer - godstransport på jernba
Kommisjonsforordning om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet "telematikkprogrammer for godstrafikk" i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog...
Commission regulation concerning the technical specification for interoperability relating to the telematic applications for freight subsystem og the trans-European conventional rail system...
EØS-notat | 29.11.2007 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.04.2007
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 12.06.2007
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
Kommisjonsforordningen (EC)62/2006 ble vedtatt 23. desember 2005, og ble publisert i OJ 18. januar 2006. Forordningen trådde i kraft ved publisering i OJ.
Forskrift 26. oktober 2007 nr. 1197 om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet "telematikkprogrammer for godstrafikk" i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog (TSI-telematikkprogrammer) ble vedtatt 26. oktober 2007 med hjemmel i lov 11. juni 1993 nr 100 om anlegg og drift av jernbane og forstadsbane m.m. (jernbaneloven) § 5 og § 16 og forskrift 10. april 2006 nr. 411 om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystem (samtrafikkforskriften) § 3 sjette ledd. Forskriften er publisert i Norsk Lovtidend 2. november og trer i kraft straks.
Bakgrunn
Med bakgrunn i direktivet om interoperabilitet på det konvensjonelle europeiske jernbanenett 2001/16/EC, implementert i norsk rett i samtrafikkforskriften, forskrift nr. 411 fastsatt av Samferdselsdepartementet 10. april 2004, skal kommisjonen foreslå rettsakter for å fastsette tekniske spesifikasjoner til interoperabilitet/samtrafikkevne (TSI) på det konvensjonelle europeiske jernbanenett. TSIen er gitt i Kommisjonsforordning EC/62/2006 av 23. desember 2005, publisert i OJ 18. januar 2006, som adresserer markedsaktørene i godstransport på jernbane i Europa. Basisparametrene for TSIen ble gitt i Kommisjonsbeslutning 2004/446/EC, som er implementert i forskrift nr. 116 av 9. februar 2005, denne kommisjonsbeslutningen opphører etter at Kommisjonsforordning EC/62/2006 trer i kraft, jf. art. 4 i forordningen.
Sammendrag
TSIens hovedmål er å standardisere logiske grensesnitt (på applikasjonsnivå) og minimum informasjonsinnhold i telematikkapplikasjoner for godstransport på det konvensjonelle transeuropeiske jernbanenett, for å legge forholdene til rette for at godstransport på det europeiske jernbanenettet enklere kan gjøres sømløst med tanke på informasjonsutveksling, uavhengig av land og operatør. TSIen inneholder grunnleggende minimumskrav til systemer og grensesnitt som etableres av de ulike aktørene, og skal samle og binde sammen den informasjonen som disses systemene «genererer». Standardisering vil bidra til å åpne godsmarkedet for konkurranse og forbedre kvaliteten på internasjonal godstransport på jernbane i Europa, og dermed legge til rette for videre vekst i internasjonal godstransport på jernbane i Europa. TSIen er i prinsippet teknologinøytral. Innformasjonsmengden som omfattes av TSIen er i hovedsak relatert til den jernbanespesifikke delen av den operative driften av godstog, og er nært knyttet til den informasjonen som genereres av trafikkplanlegging og -styring. Aktører som er omfattet av TSIen er jernbaneforetak (godstransportører på jernbanen) og infrastrukturforvaltere som definert i interoperabilitetsdirektivet. TSIen omfatter også grensesnitt mot transportbrukere, og terminalforvaltere/eier i den grad dette ikke er jernbaneforetak eller infrastrukturforvaltere, samt grensesnitt mot andre definerte del-systemer av jernbanen, spesifikt styring, kontroll og signal (ERTMS/ETCS – trafikkstyring), «operation and trafic management» (drift og trafikkplanlegging++).
Et utgangspunkt for TSIen er at infrastrukturforvaltninger og berørte jernbaneforetak, som i dag har investert i aktuelle datasystemer, i størst mulig grad skal kunne benytte eksisterende systemer. Jernbaneforetak som ikke har investert i slike systemer vil måtte gjennomføre nyinvesteringer. Det er uklart hvordan TSIen er å forstå/omfatter jernbaneforetak/transporter som er en integrert del av en større virksomhet, og hvor jernbanetransporten som sådan ikke tilbys i et marked. Konkret gjelder dette f.eks. MTAS/MTAB sin transport av malm på Ofotbanen, hvor malmtransporten og jernbaneforetakene er en del av LKABs totale virksomhet. Vesentlige deler av TSIen synes å være rettet mot tradisjonell vognlast på jernbane, hvor distribusjon av gods gjennom jernbanenettet skjer ved distribusjon av godsvogner, kontra mer moderne driftsopplegg med kombitransport, hvor de enkelte togene består av en forholdsvis fast tog-/vognstamme hvor lasten er containere eller semi-hengere som transporteres fra punkt til punkt (alternativt «systemtog» som er tog tilpasset en bestemt godstype, for eksempel bulktransport av malm, tømmer, flis m.v.). De representative organer for jernbanesektoren/-industrien på et europeisk nivå (bl.a. UIC – den internasjonale jernbaneunionen og EIM – europeiske infrastrukturforvaltere) jf. art 3(2) i (EC)881/2004, skal innen ett år etter publiseringen av TSIen (dvs. et år fra 18. januar 2006) oversende en strategisk implementeringsplan for TSIen, jf. kap. 7.1 TSIen.
Merknader
Det er utarbeidet et nasjonalt rammeverk for bruk av IKT-systemer i forbindelse med multimodal transport – Arktrans. Det er foreløpig usikkert om/hvordan Arktrans tilfredsstiller/er kompatibel med kravene gitt i TSIen. Basisparametrene for TSIen ble som nevnt gitt i Kommisjonsbeslutning 2004/446/EC, som er implementert i forskrift nr. 116 av 9. februar 2005. Det er for øvrig ikke noen parallell norsk lovgivning/regulering/standard til TSIen.
Sakkyndige instansers merknader
Kommisjonsforordningen har vært forelagt Jernbaneverket og Statens jernbanetilsyn. Jernbaneverkets synspunkter/merknader er innarbeidet i dette notatet. Statens jernbanetilsyn har ikke merknader til kommisjonsforordningen.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentligheten ihht. offentlighetsloven § 5.1
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 62/2006 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32006R0062 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 19.01.2006 |
Frist returnering standardskjema: | 01.03.2006 |
Dato returnert standardskjema: | 15.06.2007 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 26.10.2007 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 144/2007 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 26.10.2007 |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 06.11.2007 |