Felles format for sikkerhetssertifikater
Kommisjonsforordning nr. 653/2007 om bruk av felles europeisk format for sikkerhetssertifikat, herunder søknadsskjema iht. artikkel 10 i direktiv 2004/49/EC m.v....
Commission Regulation No 653/2007 of 13 June 2007 on use of a common European format for safety certificates and application documents in accordance with Article 10 of Directive 2004/49/EC etc ...
EØS-notat | 10.12.2007 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 26.06.2007
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 21.08.2007
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
Forordningen ble vedtatt av Kommisjonen 13. juni 2007, og publisert i OJ 14. juni 2007 med ikrafttredelse den sammen dagen.
Forordningen ble implementert i norsk rett 7. desember 2007.
Kommisjonsforordning nr. 653/2007 om felles europeisk format for sikkerhetssertifikater og søknadsskjemaer iht direktiv 2004/49/EF ble vedtatt 13. juni 2007. Forordningen er hjemlet i direktiv 2004/49/EF,særlig artikkel 10, og forordning 881/2004, særlig artikkel 7. Forordningen er behandlet i komiteen som er nedsatt iht. artikkel 21 i direktiv 96/48/EF, og er i tråd med komiteens synspunkter. Forordningen er publisert i OJ 14. juni 2007, og med ikrafttredelse den samme dagen.
Bakgrunn
For å få tilgang til jernbaneinfrastrukturen må et jernbaneforetak inneha et sikkerhetssertifikat. Formålet med sertifikatet er å dokumentere at jernbaneforetaket har utarbeidet et sikkerhetsstyringssystem og er i stand til å oppfylle kravene i gjeldende sikkerhets- og samtrafikkregelverk. Sikkerhetsmyndigheten i det land der jernbaneforetaket er etablert skal foreta sertifiseringen. Sertifikatet er inndelt i to deler; del a) som omhandler sikkerhetsstyringssystemer skal gjelde for jernbanetransport i hele EU/EØS-området. Del b), som skal vise at foretaket oppfyller de nasjonale sikkerhets- og samtrafikkravene i det land man skal trafikkere, må det søkes om i hvert land, en sk. tilleggssertifisering.
I ERA-forordningens artikkel 7 er det satt krav om at det europeiske jernbanebyrået ERA, skal utarbeide og anbefale et harmonisert format for sikkerhetssertifikater, herunder en elektronisk versjon, og et harmonisert skjema for søkander om sertifikater.
Gjennom å sette krav om et felles harmonisert format og søknadsskjema for sikkerhetssertifikatet, både del a) og del b), vil dette forenkle søkandsprosessen både for jernbaneforetakene og for sikkerhetsmyndighetene.
Sammendrag av innholdet
Forordningen inneholder 7 artikkler samt 4 vedlegg.
Det stilles i forordningen krav om at nasjonal sikkerhetsmyndighet skal bruke malen i vedlegg I for utstedelse av sikkerhetssertifikat for del a) av sertifikatet og malen i vedlegg II for del b) av sertifikatet, jf. omtalen ovenfor. Malene består kun av en side og skal inneholde opplysninger om hvem som får sertifikatet, hvem som har utstedt det, hvilken infrastruktur det gjelder for m.v.
Sikkerhetsmyndigheten er pålagt å gi sertifikatet et eget identifikasjonsnummer, jf. vedlegg IV. Dette harmoniserte identifikasjonsnummeret, European Identification Number (EIN) blir utformet etter regler fastsatt av ERA. Sikkerhetsmyndigheten skal informere ERA om utstedte sikkerhetssertifikater. ERA vil lagre sertifikatene i egen database.
Forordningen inneholder også en harmonisert mal som skal brukses i forbindelse med søkand om sikkerhetssertifikat, inkludert retningslinjer for hvordan en søkand skal utformas, vedlegg III.
Merknader
Krav om sikkerhetssertifikater for jernbaneforetak er hjemlet i lisensforskriften kapittel 5.
Endringer i norsk regelverk
Forordningen krever endringer i lisensforskriften som er fastsatt av Samferdselsdepartementet.
Sakkyndige instanser merknader
Bl.a. pga at konsekvensene antas å være marginale (se nedenfor), mener Samferdselsdepartementet at det ikke er nødvendig å sende forordningen på høring, jf. utredningsinstruksen pkt 5.4 c.
Til orientering kan nevnes at Samferdselsdepartementet og Statens jernbanetilsyn deltar som observatører i artikkel 21-komiteen som har blitt forelagt forordningen før den ble vedtatt av EU-kommisjonen.
Vurdering
Økonomiske og administrative konsekvenser
Samferdselsdepartementet mener at forordningen er et positivt bidrag for å lette søknadsprosessen for jernbaneforetakene og den etterfølgende behandlingen av søknader for sikkerhetsmyndighetene i de enkelte landene, og med det være et kostnadsbesparende tiltak for begge parter. Det er imidlertid dokumentasjonskravene i regelverket som er de mest ressurs- og kostnadskrevende for selskapene å oppfylle, slik at besparingene for selskapene gjennom å gjøre søknadsprosessen mer enhetlig og forutsigbar antas å være marginale i forhold til dette.
Konklusjon
Forordningen er implementert i norsk rett 7. desember 2007.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 653/2007 |
Basis rettsaktnr.: | 0049/2004 |
Celexnr.: | 32007R0653 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 15.06.2007 |
Frist returnering standardskjema: | 27.07.2007 |
Dato returnert standardskjema: | 06.09.2007 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 07.12.2007 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 163/2007 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 07.12.2007 |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 11.12.2007 |