TSI-styring, kontroll og signal for konvensjonelle
- Kommisjonsvedtak 2006/679/EF om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne som gjelder for delsystemet "styring, kontroll og signal" i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog - Kommisjonsvedtak 2006/860/EC om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne som gjelder f...
- Commission decision of 28 March 2006 concerning the technical spesification for interoperability relating to the control-command and signaling subsystem of the trans-European conventional rail system - Commission Decision of 7 November 2006 concerning a technical specification for interoperabi...
EØS-notat | 07.12.2007 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 04.06.2007
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 12.06.2007
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
Kommisjonsbeslutningen 2006/679/EC ble vedtatt og notifisert til EU-landene 28. mars 2006, og ble publisert i Official Journal (OJ) 16. oktober 2006. Beslutningen trådde i kraft seks måneder etter notifiseringen.
Kommisjonsbeslutningen 2006/860/EC ble fattet 7. november 2006, publisert i Official journal 7. desember 2006, og trådde i kraft ved notifisering til medlemslandene.
Kommisjonsbeslutningen 2007/153/EC ble fattet 6. mars 2007, publisert i Official journal 7. mars 2007, og trådde i kraft ved notifisering til medlemslandene.
Kommisjonsvedtakene er implementert gjennom følgende forskrifter:
forskrift 26. oktober 2007 nr. 1194 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevnen for delsystemet "styring, kontroll og signal" i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog (TSI-styring, kontroll og signal)
forskrift 26. oktober 2007 nr. 1195 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevnen for delsystemet "styring, kontroll og signal i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. Forskriftene ble kunngjort i Norsk Lovtidend 2. november 2007 og trådte i kraft straks.
Med bakgrunn i direktivet 2001/16/EC om interoperabilitet i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet, implementert i norsk rett i forskrift 10. april 2006 nr. 411 om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften), skal Kommisjonen foreslå rettsakter som skal fastsette tekniske spesifikasjoner for interoperabilitet/samtrafikkevne (TSI) i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystem.
Kommisjonsbeslutning 2006/679/EC, om tekniske spesifikasjonen for interoperabilitet (TSI) på det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet med hensyn om trafikkstyring, togkontroll og signalering i (CR TSI CCS) ble vedtatt av Kommisjonen og notifisert til EU-landene 28. mars 2006 og publisert i Official Journal (OJ) 16. oktober 2006. Beslutningen erstatter tidligere Kommisjonsbeslutning 2004/447/EC, som er implementert i forskrift 9.februar 2005 nr.117 om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane.
Kommisjonsbeslutningene 2006/860/EC ble publisert i Official Journal L 342 7. desember 2006 og 2007/153/EC ble publisert i Official Journal L 67, 7. mars 2007, begge om revisjon av anneks A til CR TSI CCS (2006/679/EC). 2006/860/EC innebærer at spesifikasjonene for ERTMS/ETCS på høyhastighetsjernbane og konvensjonell jernbanen er identiske. 2007/153/EC er en oppgradering av ERTMS/ETCS til versjon 2.3.0.
Bakgrunn
Hvert land i Europa har bygget opp sine egne trafikkstyrings-, togkontroll- og signalsystemer, og derav også trafikkeringsregler, på sine jernbanenett. Dette utgjør både en teknisk og en operasjonell hindring for samtrafikk mellom landene. Manglende internasjonal standardisering gir også høyere investerings- og driftskostnader for disse signalanleggene og for det rullende materiellet (lokomotiver og persontogsett) som er tilpasset de respektive signalanleggene. For å legge til rette for en effektiv trafikkflyt i det europeiske konvensjonelle jernbanenett er det helt avgjørende å harmonisere trafikkstyrings-, togkontroll- og signalsystemer i Europa. Kommisjonsbeslutningen spesifiserer et nytt felles europeisk systemet for trafikkstyring, togkontroll og signalering, ERTMS/ETCS (European Rail Traffic Management System/European Train Control System). Utbygging av ERTMS/ETCS vil også innebære en standardisering av ombordutrustning i lokomotiver, persontogsett, selvdrevene arbeidsmaskiner og lignende. Dette antas å ville bidra til et mer effektivt annenhåndsmarked for materiellet.
Et eksempel på dagens problemstilling er «Thalys-togene» som trafikkerer Paris/Brussel/ Amsterdam og Paris/Köln. Disse togene er utstyrt med ombordutrustning for å håndtere 7 ulike togkontrollsystemer. Dette er kostnadsdrivende både ift. investering i togsett, og ift. drift og vedlikehold og senere oppgradering av systemene. I tillegg medfører det en unødvendig operasjonell risiko og sikkerhetsrisiko for internasjonal trafikk.
Sammendrag av innhold
TSIens hovedmål er å spesifisere en felleseuropeisk teknologisk og funksjonell plattform for framtidens trafikkstyrings-, togkontroll- og signalsystemer, slik at togene kun trenger ombordutrustning for ett system for å trafikkere i Europa. Tilsvarende vil togfører kun måtte forholde seg til ett felleseuropeisk signalsystem. ERTMS er delt inn i tre implementeringsnivåer som bygger på hverandre: Nivå 1 innebærer at signalinformasjon overføres til toget via balliser i sporet, dvs. med bestemte sjekkpunkter, utvendig (ift. toget) signalering langs sporet vil bli opprettholdt (nivå 1 er det som i dag ligger nærmest de eksisterende systemene i Norge), Nivå 2 innebærer at all kommunikasjon skjer over GSM-R-nettet direkte til toget, hvor toget har et display i førerkabinen som viser relevante trafikkstyringssignaler og de fysiske lyssignalene langs sporet kan fjernes; Nivå 3 innebære at jernbanene får en dynamisk/flytende blokkinndeling (dvs. «blokkinndelingen» avhenger av avstanden mellom togene og togenes hastighet, og ikke av den fysiske/logiske oppdelingen av sporet i blokker), nivå 3 er pt. ikke ferdig utviklet. Fra og med ERTMS nivå 2 vil det bli etablert felleseuropeiske operasjonelle regler (trafikkregler m.v.). TSIen omfatter både markutrustning og ombordutrustning.
I henhold til Kommisjonsbeslutningen art. 3 skal medlemsstatene utarbeide en nasjonal implementeringsplan for TSIen iht. kriteriene i vedleggets kap.7. Implementeringsplanen skal oversendes Kommisjonen senest ett år etter ikrafttredelse av TSIen. Basert på de nasjonale implementeringsplanene skal Kommisjonen lage et utkast til en «EU master plan».
I henhold til Kommisjonsbeslutningen art. 4 pålegges medlemsstatene å opprettholde sine eksisterende systemer inntil ERTMS/ETCS er utbygd uten å gjøre funksjonelle endringer i systemet eller endringer i grensesnitt, med unntak av endringer som er nødvendige av hensyn til sikkerheten. For Norge omfatter dette ATC systemet Ebicab 700.
I henhold til Kommisjonsbeslutningen art. 5 pålegges medlemsstatene og utvikle en «Specific transmission module» (STM) som skal gjøres tilgjengelig for jernbaneforetakene. STMen skal gjøre det mulig for togsett utrustet med ERTMS/ETCS å trafikkere infrastruktur som er utrustet med nasjonal ATC.
2007/153/EC, beskriver endringer i Anneks A både i 2006/860/EC og 2006/679/EC. Endringen omfatter oppdatering av systemkravspesifikasjonene (SRS) for ERTMS/ETCS til versjon 2.3.0. Oppdateringene omfatter i hovedsak programvareendringer.
Merknader
Det norske jernbanenettets forbindelse til Europa går via Sverige. Sverige er i ferd med å iverksette utrulling av ERTMS/ETCS. Botniabanen utbygges med ERTMS nivå 2 og skal ferdigstilles i 2010. Videre har det svenske Banverket utarbeidet en implementeringsplan for baner/strekninger som signalmessig skal fornyes i perioden 2010-2030. Jernbaneverket og Banverket har et nært samarbeid om ERTMS/ETCS som framtidig system for både Norge og Sverige. Samarbeidet omfatter utveksling av planer og kompetanse for implementering av ERTMS/ETCS, tilpasning av ERTMS/ECTS ombordutrustning i tog, og utvikling av oversettingsmodul - STM.
Den funksjonelle betydningen av oppdateringen i 2007/153/EC innebærer at en del funksjonalitet som er i dagens ATC i Norge erstattes av og ivaretas på en bedre måte i ERTMS/ETCS, endringene ventes for øvrig ikke å ha noen vesentlig betydning for norsk posisjon ift. ERTMS/ETCS og 2006/679/EC. Kommisjonsbeslutning 2006/860/EC vil på det nåværende tidspunkt ikke få noen konsekvenser for Norge ettersom det pr i dag ikke finnes høyhastighetsbaner i Norge.
Gjeldende norsk regelverk
Kommisjonsbeslutningen erstatter tidligere beslutning 2001/260/EC som i Norge er implementert i forskrift 9.februar 2005 nr.117 om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane.
Kommisjonsbeslutningen vil på sikt, når ERTMS/ETCS tas i bruk i Norge, medføre behov for tilpassninger i forskrift 4. desember 2001 nr. 1335 om trafikkstyring og togframføring på statens jernbanenett og tilknyttede private spor (togframføringsforskriften) og i forskrift 4. desember 2001 nr. 1336 om signaler og skilt på statens jernbanenett og tilknyttede private spor (signalforskriften). Togframføringsforskriften og signalforskriften er under revisjon, og ny forskrift om trafikkregler for jernbanen er forventet å bli vedtatt i desember 2007 med ikrafttredelse 1. januar 2009.
Sakkyndige instansers merknader
Kommisjonsforordningen har vært forelagt Jernbaneverket og Statens jernbanetilsyn. Jernbaneverkets og Statens jernbanetilsyns synspunkter og merknader er i hovedsak innarbeidet i dette notatet.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentligheten ihht. offentlighetsloven § 5.1
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2006/679/EF |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32006D0679 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 18.03.2007 |
Frist returnering standardskjema: | 18.04.2007 |
Dato returnert standardskjema: | 15.06.2007 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 26.10.2007 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 144/2007 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 26.10.2007 |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 06.11.2007 |