Europaparlamentets og rådets forordning (EF) nr. 107/2008 av 15. januar 2008 om endring av forordning (EF) nr. 1924/2006 om ernærings- og helsepåstander på matvarer som angår Kommisjonens gjennomføringsmyndighet...
Europaparlamentets og rådets forordning (EF) nr. 107/2008 av 15. januar 2008 om endring av forordning (EF) nr. 1924/2006 om ernærings- og helsepåstander på matvarer som angår Kommisjonens gjennomføringsmyndighet...
Regulation (EC) No 107/2008 of the European Parliament and of the Council of 15 January 2008 amending Regulation (EC) No 1924/2006 on nutrition and health claims made on foods as regards the implementing powers conferred on the Commission...
EØS-notat | 02.07.2008 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 05.03.2008
Spesialutvalg: Næringsmidler
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 01.01.2079
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler
Status
Vedtatt 15.januar 2008. Skal ikke på høring.
Sammendrag av innhold
Endringsforordningen gjør ny komitologiprosedyre (vedtatt ved kommisjonsbestemmelse (EF) 2006/512) gjeldende for forordning (EF) nr. 1924/2006 om ernærings- og helsepåstander på matvarer. Den nye komitologiprosedyren (forskriftsprosedyre med kontroll) gir Parlamentet mulighet til å granske og nedlegge veto mot Kommisjonens vedtatte bestemmelser dersom
1) bestemmelsene går utover myndigheten gitt i rammeregelverket
2) bestemmelsen ikke er i samsvar med formålet eller innholdet i rammeregelverket
3) bestemmelsene ikke er i overensstemmelse med nærhetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet.
Forskriftsprosedyre med kontroll skal i henhold til endringsforordningen om ernærings- og helsepåstander på matvarer benyttes ved
- fastsettelse av tillatt tidsperiode for bruk av nasjonale bestemmelser for uinnpakkede matvarer (herunder friske varer som frukt, grønnsaker og brød) som omsettes til den endelig forbruker eller storkjøkken,
- om det ved bruk av generiske påstander skal tas hensyn til om et varemerke, en hendelsebetegnelse eller et fantasinavn som brukes i merkingen, presentasjonen eller reklame skal ledsages av en beslektet ernærings- eller helsepåstand
- vurdering av å angi næringsstoffer som ikke tilføres i tilstrekkelige mengder i et balansert og variert kosthold
- fastsettelse av ernæringsprofiler og betingelser for bruk av disse, samt unntak for visse matvarer eller matvaregrupper for bruk av ernæringsprofiler
- oppdatering av ernæringsprofiler og deres betingelser for bruk dersom slik oppdatering er basert på relevant vitenskapelig utvikling
- vurdering om andre matvarer eller matvarekategorier enn de som allerede er nevnt i påstandsforordningen(drikkevarer med alkoholinnhold over 1,2 % vol) skal være omfattet av begrensninger eller forbud
- endring i vedlegget (ernæringspåstander og betingelser for bruk av slike)
- godkjenning av listen over artikkel 13 påstander (helsepåstander i samsvar med betingelser beskrevet i forordningens artikkel 13)
- vurdere enhver endring i listen over artikkel 13 påstander
- vurdere søknader som mottas etter at listen over artikkel 13 søknader er vedtatt og hvor vitenskapelige data skal beskyttes i 5 år
- vurdere søknader som relateres til utvidelse av listen over artikkel 13 påstander
- vurdere avslag av påstander til artikkel 13 listen
- godkjenninger på bakgrunn av data med eiendomsrettigheter og begrensninger for anvendelse av andre aktører
- kommitologiprosedyre
- vurdering av påstander som er godkjent i ett medlemsland
Merknader
Rettsakten anses ikke EØS-relevant og skal ikke gjennomføres i norsk rett.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Myndigheter
Den nye beslutningsprosedyren gir Europaparlamentet større myndighet, og kan således redusere norsk innflytelse i EUs beslutningsprosedyre på ernærings- og helsepåstandsområdet. Endringsforordnigen pålegger ikke myndighetene nye tilsynstiltak.
Produsenter
Da Europaparlamentet vil få større myndighet i beslutninger vedrørende flere av søknadsprosedyrene i påstandsforordningen 1924/2006, kan det resultere i at Norge vil få redusert mulighet til å påvirke avgjørelser som gjelder norske produsenter. Dersom dette skulle bli aktuelt bør Norge opparbeide rutiner for påvirkning i Europaparlamentet via medlemsland eller via EFTA.
Forbrukerne
Endringsforordningen vil ikke ha betydning for forbrukerne.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 107/2008 |
Basis rettsaktnr.: | 1924/2006 |
Celexnr.: | 32008R0107 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.02.2008 |
Frist returnering standardskjema: | 26.03.2008 |
Dato returnert standardskjema: | 01.01.2079 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 01.01.2079 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 000/2079 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 01.01.2079 |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |