Slepeanordning og revers på traktor
Europaparlamentets og Rådets direktiv 2009/58/EF av 13. juli 2009 om slepeanordninger og reversgear på traktor (kodifisering)...
Directive 2009/58/EF of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 on the coupling device and the reverse of wheeled agricultural or forestry tractors...
EØS-notat | 17.04.2012 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.12.2009
Spesialutvalg: Handelsforenklinger
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 22.01.2010
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: II. Jord- og skogbrukstraktorer
Status
Direktivet ble vedtatt 13. juli 2009, og trer i kraft 1. januar 2010.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte av 30. mars 2012, beslutning nr. 42/2012. Ikrafttredelse ble satt til 1. mai 2012. Rettsakten ble implementert i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) ved endringsforskrift av 11. april 2012, med ikrafttredelse satt til 1. mai 2012.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2009/58/EF er en kodifisering av tidligere rettsakter, og omhandler slepeanordninger og reversgir for traktorer. Direktivet opphever direktiv 79/533/EØF. Direktiv 79/533/EØF er et særdirektiv til direktiv 74/150/EØF, som er erstattet av 2003/37/EF. Direktiv 79/533/EØF er endret flere ganger. For å klargjøre regelverket, samt av rasjonaliseringshensyn, kodifiseres direktivet med senerer endringer ved nytt direktiv 2009/58/EØF. Direktiv 2009/58/EF gjelder for traktor med en maksimum hastighet på 40 km/t.
Det foreligger ingen materielle endringer i direktivet. Det kan ikke nektes utstedelse av EF-typegodkjenning eller nasjonal typegodkjenning dersom traktorer har slepeanordninger og reversgir som tilfredsstiller bestemmelsene i direktivets vedlegg I og II.
Vurdering
Siden direktivet ikke medfører noen materielle endringer, medfører en implementering av direktivet ingen økonomiske konsekvenser for Norge. Det vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å endre dagens forskriftstekst.
Norge er positiv til forslaget, da regelverket blir enklere å forholde seg til. Direktivet anses for å være relevant og akseptabelt.
Forskrift av 4. oktober 1994 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kap. 38 må endres for å implementere direktivet, og eventuelle henvisninger til tidligere direktiv må endres eller suppleres med henvisning til direktiv 2009/58/EF.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | KOM(2007)319 |
Rettsaktnr.: | 2009/58/EF |
Basis rettsaktnr.: | 2003/37/EF |
Celexnr.: | 32009L0058 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.09.2009 |
Frist returnering standardskjema: | 19.10.2009 |
Dato returnert standardskjema: | 08.01.2012 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 30.03.2012 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 042/2012 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 17.12.2009 |
Høringsfrist: | 05.02.2010 |
Frist for gjennomføring: | 01.05.2012 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 11.04.2012 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 11.04.2012 |