Kriterier for klasseselskapers arbeidsinnsats
Kommisjonsvedtak 16. juni 2009 om kriterier som legges til grunn for å bestemme om arbeidsinnsatsen til et klasseselskap som opptrer på vegne av en flaggstat kan vurderes som en uakseptabel trussel mot sjø- og miljøsikkerheten...
COMMISSION DECISION of 16 June 2009 on criteria to be followed in order to decide when the performance of an organisation acting on behalf of a flag State can be considered an unacceptable threat to safety and the environment...
EØS-notat | 09.02.2010 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 21.07.2009
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og handelsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport
Status
KOM(2009)491 ble vedtatt av Kommisjonen den 16. juni 2009.
Norge har deltatt i EMSAs arbeide vedrørende kriteriene som er inntatt i vedlegg I til vedtaket.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsvedtaket som vurderes i notatet her bestemmer kriterer som skal legges til grunn for å vurdere om et klasseselskaps arbeidsinnsats på tilsynsområder hvor flaggstatene har delegert tilsynskompetanse, er av en slik karakter at det skapes en uakseptabel trussel for sjø- og miljøsikkerheten.
I vedtakets artikkel 2 vises det til vedlegg I som inntar målekriterier utarbeidet av EMSA. Kriteriene får anvendelse for å avgjøre om et klasseselskaps arbeidsinnsats på tilsynsområder som er delegert av en flaggstat, utgjør en trussel mot sjø- og miljøsikkerheten.
I vedtakets artikkel 3 første ledd gis Kommisjonen kompetanse til også å ta hensyn til resultatet av domstolsbehandling hvor et klasseselskaps culpøse handling eller unnlatelse (forsett/grov uaktsomhet) er vurdert som den sannsynlige årsaken til en sjøulykke og hvor handlingen/unnlatelsen skyldes systemsvikt.
I artikkel 3 andre ledd skal Kommisjonen se hen til sakens alvorlighet og om det foreligger gjentakelse eller andre forhold som avdekker klasseselskapets forsømmelse av å reparere systemsvik angitt i første ledd.
Artikkel 4 gis Kommisjonen kompetanse til å vurdere kriterene som fremgår av vedlegg I.
Artikkel 5 bestemmer at medlemsstatene skal benytte en rapporteringsmal inntatt i vedlegg II.
Merknader
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige vil være begrenset til selve gjennomføringen av vedtaket i norsk rett, samt nødvendige endringer i avtaler som Nærings- og handelsdepartementet har inngått med anerkjente klassifiseringsselskaper.
Artikkel 14 første ledd bokstavene a) og b) i forordning 391/2009/EF (klasseforordningen) hjemler Kommisjonsvedtak 2009/491.
Vedtaket utfyller bestemmelser tatt inn i direktiv 94/57 (klassedirektivet) artiklene 4 og 12. Direktiv 94/57 oppheves ved direktiv 2009/15/EF artikkel 14 som sammen med klasseforordningen viderefører gjeldende rett vedrørende klasseselskaper som er delegert tilsynskompetanse og medlemsstatenes tilhørende forpliktelser.
Sakkyndige instansers merknader
Komiteen for sjøsikkerhet og hindring av havforurensning (COSS) har vurdert og anbefalt kriteriene som inntas i vedlegg I til vedtaket.
Vurdering
Vedtak KOM(2009)491 vurderes i sammenheng med forording 391/2009 og direktiv 2009/15 (se eget EØS-notat om disse rettsaktene). Et felles overvåkningsregime, jf. kriterier inntatt i vedlegg I til vedtaket, som baserer seg på opplysninger som fremkommer fra Paris MOUs, Tokyo MOUs og US Coast Guards tilbakeholdelse av skip pga. manglene oppfyllelse av bestemmelser hjemlet i internasjonale konvensjoner som Norge har sluttet seg til, vurderes som et nyttig verktøy for å bedre klasseselskapenes fokus og tilhørende arbeidsinnsats for derigjennom å øke sjø- og miljøsikkerheten.
Andre opplysninger
Kommisjonsvedtaket er EØS-relevant og akseptabelt.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | KOM(2009)491 |
Rettsaktnr.: | 2009/0491/EF |
Basis rettsaktnr.: | 0391/2009/EF |
Celexnr.: | 32009D0491 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |