Flaggstatskriterier(havnestatskontroll)
Kommisjonsforordning 801/2010 om flaggstatskriterier ...
Commission Regulation (EU) No 801/2010 of 13 September 2010 implementing Article 10(3) of Directive 2009/16/EC of the European Parliament and of the Council as regards the flag State criteria...
EØS-notat | 08.10.2013 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.10.2010
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 01.12.2010
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og handelsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport
Status
Forordningen ble vedtatt av Kommisjonen 13. september 2010, og forordningen er innlemmet i EØS-avtalen i vedlegg XIII nr. 56d.
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har vedtatt en forordning ” implementing Article 10(3) of Directive 2009/16/EC of the European Parliament and of the Council as regards the flag State criteria” og utfyller det nye havnestatskontrolldirektivet 2009/16/EC. Det nye direktivet legger blant annet opp til at skip med høy risiko skal kontrolleres oftere enn skip som har lav risiko. Et av flere kriterier for utvelgelse er flaggstatens prestasjoner, jf havnestatskontrolldirektivet art 10 og det er disse kriteriene forordningen fastsetter.
Forordningen fastsetter kriterier for vurdering av flaggstatens prestasjoner og flaggstatene blir oppført på ulike lister: svartelisten, grålisten og hvitlisten, se forordningen art 1.
Det nye inspeksjonsregimet i havnestatskontrolldirektivet er utarbeidet av Paris Memorandum of Understanding om havnestatskontroll (Paris MoU; frivillig avtale om samarbeid om havnestatskontroll mellom 27 stater) og Kommisjonen/EMSA. Regimet forutsetter tettere samarbeid mellom medlemsstatene ved informasjonsutveksling gjennom en ny informasjonsdatabase (THETIS). Norge er fullt medlem av Paris MoU.
Vurdering
Forordningen utfyller kriteriene for utvelgelse av skip for kontroll av havnestaten som framgår av havnestatskontrolldirektivet 2009/16 artikkel 10. Havnestatskontrolldirektivet er vurdert som relevant og akseptabelt for EØS-avtalen. Bedømmelse av flaggstatene vil blant annet avhenge av forholdet mellom antall inspeksjoner som er gjennomført i havnestatskontroll på dets skip og tilbakeholdsraten.
Forordningen er gjennomført i forskrift 30. desember 2010 nr 1849 om kontroll med fremmede skip og flyttbare innretninger i norsk havn mv (havnestatskontrollforskriften) § 5, med endringsforskrift 2011-10-31-1059 som trådte i kraft 01.11.2011.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 801/2010 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32010R0801 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.09.2010 |
Frist returnering standardskjema: | 26.10.2010 |
Dato returnert standardskjema: | 01.12.2010 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 21.10.2011 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 119/2011 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 15.11.2010 |
Høringsfrist: | 28.12.2010 |
Frist for gjennomføring: | 01.11.2011 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 01.11.2011 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 01.11.2011 |