Markedsmisbruksforordningen (MAR)
Europaparlaments- og rådsforordning om markedsmisbruk
Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council on market abuse (market abuse regulation) and repealing Directive 2003/6/EC of the European Parliament and of the Council and Commission Directives 2003/124/EC, 2003/125/EC and 2004/72/EC
EØS-notat | 24.02.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 22.04.2012
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 19.11.2018
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Forordningen om markedsmisbruk ble vedtatt i EU 16. april 2014 og trådte i kraft i EU 3 juli 2016. MAR ble innlemmet i EØS-avtalen den 25.10.2019 og trådte i kraft etter at alle EØS/EFTA-statene løftet sine konstitusjonelle forbehold (1. januar 2021).
Finansdepartementet fremmet forslag for gjennomføring av MAR i norsk rett i Prop. 96 LS (2018-2019). Endringene trådte i kraft i norsk rett 1. mars 2021.
Forordningen om markedsmisbruk (MAR) erstatter direktiv 2003/6/EU. Hovedformålet med reguleringen er å bidra til velfungerende og trygge markeder med økt investorbeskyttelse og innebærer blant annet:
- Utvidelse av virkeområde til å omfatte flere handelsplasser og instrumenter.
- Forbudet mot innsidehandel og markedsmanipulasjon opprettholdes, med et utvidet anvendelsesområde.
- Nye regler om markedssonderinger.
- Endringer i regulering om føring av innsidelister.
- Endringer i regulering vedørende meldepliktig verdipapirhandel.
- Presisering av at algoritmehandel og såkalt "high frequency trading" omfattes av markedsmanipulasjonsbestemmelsen.
- Ytterliggere regulering av kompetente myndigheters kompetanse, sanksjonsmuligheter og samarbeid mellom kompetente myndigheter.
- Beskyttelsesordning for varslere ("whistle blowing").
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, og gjennomført i verdipapirhandelloven ved inkorporasjon, jf. § 3-1.
Økonomiske og administrative konsekvenser
MAR inneholder nye krav for en utvidet krets av markedsaktører som blant annet vil kreve kompetanseheving og investeringer i systemer hos de private aktørene som er omfattet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant.
EØS-regler som svarer til forordningen er gjennomført i verdipapirhandelloven, jf. § 3-1.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 596/2014 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32014R 0596 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.06.2014 |
Frist returnering standardskjema: | 25.07.2014 |
Dato returnert standardskjema: | 29.10.2014 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 25.10.2019 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 259/2019 |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 18.07.2017 |
Høringsfrist: | 31.10.2017 |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |