Markedsmisbruksforordningen (MAR)
Europaparlaments- og rådsforordning om markedsmisbruk
Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council on market abuse (market abuse regulation) and repealing Directive 2003/6/EC of the European Parliament and of the Council and Commission Directives 2003/124/EC, 2003/125/EC and 2004/72/EC
EØS-notat | 30.10.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 22.04.2012
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 19.11.2018
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Forordningen om markedsmisbruk ble vedtatt i EU 16. april 2014 og trådte i kraft i EU 3 juli 2016.
Finansdepartementet fremmet forslag for gjennomføring av MAR i norsk rett i Prop. 96 LS (2018-2019). Dette er nå vedtatt av Stortinget, men endringsforslagene har ikke trådt i kraft i norsk rett.
MAR ble innlemmet i EØS-avtalen den 25.10.2019. EØS-reglene vil tre i kraft når alle EØS/EFTA statene har løftet sitt konstitusjonelle forbehold.
Ny forordning om markedsmisbruk (MAR) som erstatter direktiv 2003/6/EU. Hovedformålet med reguleringen er å bidra til velfungerende og trygge markeder med økt investorbeskyttelse og innebærer blant annet:
- Utvidelse av virkeområde til å omfatte flere handelsplasser og instrumenter.
- Forbudet mot innsidehandel og markedsmanipulasjon opprettholdes, med et utvidet anvendelsesområde.
- Nye regler om markedssonderinger.
- Endringer i regulering om føring av innsidelister.
- Endringer i regulering vedørende meldepliktig verdipapirhandel.
- Presisering av at algoritmehandel og såkalt "high frequency trading" omfattes av markedsmanipulasjonsbestemmelsen.
- Ytterliggere regulering av kompetente myndigheters kompetanse, sanksjonsmuligheter og samarbeid mellom kompetente myndigheter.
- Beskyttelsesordning for varslere ("whistle blowing").
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, med konstitusjonelt forbehold. Når det konstitusjonelle forbeholdet er løftet vil forordningen gjennomføres i verdipapirhandelloven ved inkorporasjon. Dvs at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
MAR inneholder nye krav for en utvidet krets av markedsaktører som blant annet vil kreve kompetanseheving og investeringer i systemer hos de private aktørene som er omfattet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant.
Gjennomføring av EØS-regler som svarer til forordningen vil kreve endringer i verdipapirhandelloven.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 596/2014 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32014R0596 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.06.2014 |
Frist returnering standardskjema: | 25.07.2014 |
Dato returnert standardskjema: | 29.10.2014 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 18.07.2017 |
Høringsfrist: | 31.10.2017 |
Frist for gjennomføring: |