BAT-konklusjoner for glassindustri
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2012/134/EU av 28. februar 2012 som etablerer konklusjoner for beste tilgjengelige teknikker (BAT-konklusjoner) for glassindustri under direktiv 2010/75/EU om industriutslipp (IED)
Commision implementing Decision 2012/134/EU of 28 February 2012 establishing the best available techniques (BAT) conclusions under Directive 2010/75/EU of the European Parliament and of the Council on industrial emissions for the manufacture of glass
EØS-notat | 24.11.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 23.04.2012
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 13.09.2012
Hovedansvarlig(e) departement(er): Miljøverndepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: I. Generelt
Status
Industriutslippsdirektivet er gjennomført i forurensningsforskriften og avfallsforskriften i norsk rett og trådte i kraft 1. august 2016.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2010/75/EU (industriutslippsdirektivet) erstatter det nåværende direktiv 2008/1/EF om integrert forebyggelse og bekjempelse av forurensing. IPPC-direktivet ble innlemmet i EØS-avtalen 25. september 2015. Industriutslippsdirektivet er gjennomført i forurensningsforskriften og avfallsforskriften i norsk rett og trådte i kraft 1. august 2016. Et grunnleggende prinsipp i industriutslippsdirektivet er bruk av beste tilgjengelige teknikker (BAT) til forebygging og begrensning av forurensning. EU utarbeider såkalte BAT-referansedokumenter (BREF) for de aktuelle typene industrivirksomheter for å bestemme om noe skal anses som beste tilgjengelige teknikk. BREF for aktuelle industrier er resultatet av informasjonsutveksling organisert i samsvar med industriutslippsdirektivet artikkel 13, og beskriver status for anvendte teknikker i sektoren, aktuelle utslipp og forbruk teknikker som er vurdert med sikte på å bestemme BAT, samt BAT-konklusjoner og eventuelle nye BAT-teknikker som er under utvikling. I tillegg er oppfølging og kontroll som henger sammen med BAT, og behovet for relevante tiltak for å bekjempe forurensningsskade, en del av BREF. Den viktigste delen av BREF er BAT-konklusjonene, som skal vedtas gjennom en komiteprosedyre med medlemslandene, jf. industriutslippsdirektivet artikkel 75 ("artikkel 75-komiteen"). BAT-konklusjoner skal utformes med en del som beskriver generelle BAT-konklusjoner for virksomhet som omfattes av det aktuelle BREF, og en del som omfatter prosess-spesifikke BAT-konklusjoner for hver type prosess.
BREF-dokumentene er juridisk bindende. Nasjonale myndigheter må sørge for at alle tillatelser er oppdatert i henhold til - og de aktuelle anleggene følger - oppdaterte BAT-konklusjoner innen fire år etter at BREF-dokumentene har blitt publisert. Rammen i direktivet er at BREF-dokumentene skal revideres med en frekvens på åtte år.
BAT-konklusjonene for produksjon av glass er inndelt i en generelle del som omhandler alle typer prosesser for produksjon av glass, herunder produksjon av mineralull, og prosesspesifikke deler.
Merknader
Rettsakten er gitt med hjemmel i artikkel 192 TEUF.
Direktiv 2010/75/EU (industriutslippsdirektivet) er gjennomført i forurensningsforskriften og avfallsforskriften i norsk rett og trådte i kraft 1. august 2016.
Norge er observatør i "Artikkel 75-komiteen", men har ikke stemmerett.
Industriutslippsdirektivet anses for det vesentlige å ligge innenfor gjeldende norsk regelverk og praksis. Prinsippet om beste tilgjengelige teknikker ble innført i Norge ved forurensningsloven i 1981, men er mer detaljert beskrevet i EU/EØS-regelverket.
Etter forureningsloven § 18 kan tillatelse til forurensing endres eller trekkes tilbake. Ved den nasjonale gjennomføringen må det vurderes hvordan kravet om å oppdatere tillatelsene i henhold til nye og oppdaterte BAT-konklusjoner forholder seg til denne bestemmelsen.
Det er antatt at gjennomføring av industriutslippsdirektivet, herunder beslutning 2012/134/EU, ikke vil innebære vesentlig økte administrative byrder.
I Norge omfattes seks virksomheter av BAT-konklusjonene for produksjon av glass. Disse virksomhetene ble vurdert i forhold til BAT ved forurensningsmyndighetenes gjennomgang av tillatelser per 31. oktober 2007. Forurensningsmyndighetene vil innen 4 år vurdere å endre vilkårene som er stilt i tillatelsene i samsvar med de nå vedtatte BAT-konklusjonene.
Det er for tidlig å anslå konkrete kostnader ved å tilpasse kravene til vedtatte BAT-konklusjoner ettersom det kan tenkes iverksatt ulike tiltak for å tilpasse seg eventuelle innstramminger. Dette kan for eksempel være forbedrede renseteknikker eller omlegging av prosesser for å minske eller unngå visse typer forurensing.
Rettsakta skal grupperast i gruppe 3. Ved gjennomføringa av industriutsleppsdirektivet vil forureiningsforskrifta endrast slik at BAT-konklusjonar som er tekne inn i EØS-avtalen skal leggjast til grunn ved fastsetjing av vilkår i utsleppsløyve. BAT-konklusjonane vil også verte publisert på heimesidene til Miljødirektoratet.
Sakkyndige instansers merknader
I juni 2012 ble rettsakten behandlet ved skriftlig prosedyre i Spesialutvalget for miljøsaker, der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Olje- og energidepartementet og Miljøverndepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsbeslutningen anses EØS-relevant og akseptabel. Kommisjonsbeslutningen ble vedtatt 28. februar 2012.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2012/134/EU |
Basis rettsaktnr.: | 2010/75/EU |
Celexnr.: | 32012D0134 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 08.03.2012 |
Frist returnering standardskjema: | 19.04.2012 |
Dato returnert standardskjema: | 13.09.2012 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 01.08.2016 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 229/2015 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |