FICOD II
FICOD II - Revisjon av konglomeratdirektivet
FICOD II - Review of the Financial Conglomerates directive
EØS-notat | 20.11.2015 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 19.10.2012
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 19.04.2013
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner
Status
Det foreligger så langt ingen konkrete forslag til direktivendring, og kommisjonen har ikke kommet med noen oppfølging etter rapporten 20. desember 2012.
EU-kommisjonen ba i februar 2012 interesserte parter fremme sine synspunkter på et eventuelt behov for en fundamental gjennomgang av konglomeratdirektivet (2002/87/EC) som sist ble endret ved endringsdirektiv 16. november 2011. Initiativet begrunnes delvis i å vurdere behov for justeringer for å etterkomme internasjonale standarder (fra Joint Forum og FSB), delvis en vurdering av hensiktsmessigheten av dagens konglomeratdirektiv, bl.a. hensyntatt den vesentlige omlegging av sektorregelverkene (CRR/CRDIV og Solvens II). Av hovedtemaer i konsultasjonen nevnes følgende
-
- Bør direktivets virkeområde gjøres mer fleksibelt enn etter gjeldende regler, slik at det overlates mer til tilsynsmessig skjønn hvorvidt en finansiell gruppe skal underkastes konglomeratdirektivet, eller kun omfattes av sektordirektivene.
- Bør SPV-strukturer og lignende virksomheter som grenser opp mot det konsesjonspliktige omfattes?
- Hvorvidt og i hvilken grad reguleringen skal gjøres gjeldende på holdingselskaper og andre eiere samt ikke-finansiell virksomhet som inngår i konglomeratene.
- Hvilke tilsyns"verktøy" som bør være tilgjengelige på konglomeratnivå og fordeling av tilsynsansvar mellom involverte myndigheter i grensekryssende grupper.
- Hvorledes kapital- og likviditetskrav og -styring skal gjøres gjeldende på konglomerater.
- Prinsipper for god virksomhetsstyring og risikostyring på konglomeratnivå.
Norske myndigheter ga ikke merknader til konsultasjonsdokumentet. Høringsmerknadene som kom inn i konsultasjonsrunden kan finnes på Kommisjonens nettsider.
På bakgrunn av høringen vedtok Kommisjonen 20. desember 2012 en rapport om konglomeratdirektivet. Kommisjonen peker i rapporten at kriteriene for definisjon og identifikasjon av et konglomerat, samt spørsmål om identifikasjon av, og styrking av krav til, det øverste holdingforetaket i gruppen er de mest relevante temaene for en revisjon av konglomeratdirektivet. Kommisjonen viste imidlertid i rapporten til at det regulatoriske og tilsynsmessige rammeverket for kredittinstitusjoner, forsikringsforetak og verdipapirforetak er under utvikling. I tillegg blir det tilsynsmessige rammeverket endret ved innføringen av bankunionen. På den bakgrunn kom Kommisjonen til at den ikke ville fremme forslag til direktivendringer i 2013. Kommisjonen ville holde situasjonen under "constant review" og vil senere fastsette en "appropriate timing" for revisjon av direktivet.
Vurdering
Gjeldende konglomeratdirektiv er gjennomført i norsk rett hovedsakelig gjennom bestemmelser i finansieringsvirksomhetsloven (finansforetaksloven f.o.m. 1. januar 2016) med tilhørende forskrift.
Det legges til grunn at et eventuelt nytt konglomeratdirektiv vil være EØS-relevant og at det kan medføre behov for endringer i norsk regelverk.
Mulighetsrommet for utfallet av den pågående vurdering i EU-kommisjonen er relativt vidt, herunder om det i det hele tatt kan ventes noe direktivutkast de nærmeste årene.
Andre opplysninger
Kommisjonen vedtok 21. januar 2014 en kommisjonsforordning med utfyllende bestemmelser til konglomeratdirektivet. Se eget EØS-notat om denne forordningen her: https://eosnotat.no/notat/details?notatId=16444
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | KOM(2012)0785 |
Basis rettsaktnr.: | 2002/87/EU |
Norsk regelverk
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |