TSI TAF
Kommisjonsforordning (EU) nr. 280/2013 om endring av forordning (EC) nr. 62/2006 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet "Telematikkprogrammer for godstrafikk" i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog...
Commission regulation (EU) No 280/2013 amending Regulation (EC) No 62/2006 concerning the technical specification for interoperability relating to telematic applications for freight subsystem of the trans-European conventional rail system...
EØS-notat | 17.12.2014 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 18.04.2013
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 14.06.2013
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
Forordningen ble vedtatt 22. mars 2013, publisert i OJ 23. mars 2013 og trådte i kraft i EU-landene neste dag. Implementering av forordningen i EØS-avtalen ble betinget av implementering av kommisjonsforordning (EU) No. 328/2012, pga artikkel 103-forbehold vedrørende denne rettsakten.
Rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, og ble gjennomført i norsk rett ved forskrift 8. desember 2014 nr. 1529 Forskrift om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet telematikkapplikasjoner for godstransport i det transeuropeiske jernbanesystemet for konvensjonelle tog (TSI - telematikkapplikasjoner for godstransport)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning (EU) No. 280/2013 (heretter forordningen), ble vedtatt 22. mars 2013 og publisert dagen etter. Forordningen gjelder endringer i Kommisjonsforordning (EC) No. 62/2006 av 23. desember 2005 om tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet «telematikkprogrammer for godstrafikk» i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog (TSI-TAF). Forordning (EC) No. 62/2006 er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett i forskrift 26. oktober 2007 nr. 1197 fastsatt av Statens jernbanetilsyn.
Forordningen gjør endringer i Bilag A med henvisninger til fire nye versjoner av tekniske dokumenter/spesifikasjoner for utviklingen av TAF systemet. Bilaget til forordningen erstatter Bilag A til forordning (EC) No. 62/2006, senere endret i kommisjonsforordning (EU) No. 328/2012. Forordningen er et ledd i fase 1 av 3 i implementeringen av TSI-telematikkprogrammer. Fase 1 gjelder detaljerte IT-spesifikasjoner og «Strategic European Deployment Plan». Dokumentene er oppdatert etter forslag fra det Europeiske Jernbanebyrået/ European Railway Agency (ERA) i henhold til den såkalte «change management prosess». De fire oppdaterte tekniske underlagsdokumentene omfatter «endelige» spesifikasjoner for 1) godsvogndatabase, 2) referansefiler med krav til funksjonalitet og ytelse til «assosierte» data, 3) data for begrensninger i infrastrukturen og 4) modell for datautveksling. Deler av oppdateringen gjelder sletting av overflødige data og oppdatering av henvisninger.
Merknader
Forordningen er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 8. desember 2014 nr. 1529 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet telematikkapplikasjoner for godstransport i det transeuropeiske jernbanesystemet for konvensjonelle tog (TSI - telematikkapplikasjoner for godstransport), og med ikrafttredelse 1. januar 2015. De materielle kravene for aktørene følger av forordning (EC) No. 62/2006 som allerede er implementert gjennom forskrift av 26. oktober 2007 nr. 1197 om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet «Telematikkprogrammer for godstrafikk» i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog (TSI-TAF). ERA konkluderte i sin anbefaling til Kommisjonen «ERA/REC/06a-2012/INT» av 24. juli 2012 med at de foreslåtte endringer ikke har noen direkte innvirkning på det sosiale miljøet eller arbeidsvilkårene for arbeiderne i industrien og heller ikke på kunder eller passasjerer innen godstrafikk på jernbane. ERA anså det derfor ikke nødvendig å gjennomføre konsultasjoner.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har ikke vært på høring da den er vurdert å være av rent teknisk karakter uten vesentlig økonomiske og administrative konsekvenser.SJT vurderer at endringene i forordningen i seg selv ikke medfører vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Kommisjonsforordningen ble ansett som EØS-relevant og akseptabel for Norge. Det ble ikke ansett å være behov for tilpasningstekst. Kommisjonsforordningen er vurdert ikke å ha vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 280/2013 |
Basis rettsaktnr.: | Direktiv 2008/57/EF |
Celexnr.: | 32013R0280 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 26.03.2013 |
Frist returnering standardskjema: | 24.04.2013 |
Dato returnert standardskjema: | 18.06.2013 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 27.06.2014 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 133/2014 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 01.01.2015 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 01.01.2015 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 17.12.2014 |