Uønsket stoff i fôr
Kommisjonsanbefaling 2013/67/67 av 4. november 2013 som endrer anbefaling 2006/576/EF om T-2 og HT-2 toksin i fôrblandinger til katter...
Commission Recommendation 2013/67/67 of 4 November 2013 amending Recommendation 2006/576/EC as regards T-2 and HT-2 toxin in compound feed for cats...
EØS-notat | 11.02.2014 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 02.12.2013
Spesialutvalg: Matproduksjon
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 16.01.2014
Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og er til vurdering i EFTA/EØS-statene.
Sammendrag av innhold
T-2 og HT-2 er toksiner som produseres av ulike Fusarium-arter. T-2 toksinet omsettes raskt til ulike metabolitter, og HT-2 er den viktigste av dem. European Food Safety Authority, EFSA, har vurdert de anbefalte grenseverdiene for innhold av T-2 og HT-2 toksin i fôr til ulike dyrearter. Deres konklusjon er at gjeldende grenser for toksinene i fôr til drøvtyggere, kaniner og fisk vil ha ubetydelig effekt på dyrehelse og velferd. For gris, fjørfe, hester og hunder har innhold i fôret i tråd med de anbefalte grenseverdiene liten betydning for dyrehelse og velferd. Katter er imidlertid svært følsomme for T-2 og HT-2 toksin. Selv om det foreligger lite dokumentasjon, anbefaler EFSA at grensen for T-2 og HT-2 toksin i kattefôr, i sum, reduseres til 0,05 mg/kg fôr med vanninnhold på 12%.
Det pågår for tiden innsamling av analyseresultater i hele EØS-området for å få bedre informasjon om den relativt høge forekomsten av T-2 og HT-2 toksin i korn og kornprodukter og om konsekvensene av prosessering av korn til mat og fôr har.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører at Mattilsynet endrer anbefalt grenseverdi for T-2 og HT-2 toksin i fôr til katter i vår anbefaling om innhold av mykotoksiner i fôr. Rettsakten tas inn i EØS-avtalen, men endrer ingen forskrift. Det vil imidlertid bli orientert om endringen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ingen konsekvenser for Mattilsynets tilsynsaktivitet, da det allerede er prøvetaking og analyser for mykotoksiner i fôrvarer. Mattilsynet rapporterer allerede analyseresultatene til EFSA.
Produsenter av kattefôr må forholde seg til den anbefalte grenseverdien, men da det benyttes lite kornprodukter i fôret, skaper ikke endringen problemer for dem. Siden grenseverdien er en anbefaling, kan en ved fortynning tilpasse ferdigfôrblandingen ved å velge fôrmidler med lavt eller ubetydelig innhold av T-2 og HT-2 toksiner.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Anbefalte grenser for innhold av T-2 og HT-2 toksin i kattefôr reduseres, og det vil være en fordel for kattenes helse og velferd. Med muligheten til å blande ut fôret, slik at totalinnholdet av mykotoksiner i ferdigfôrblandingen ligger under anbefalt grense, er ikke anbefalingen begrensende for fôrindustrien. Rapportering til EFSA av analyseresultater for mykotoksininnhold i korn og kornprodukter er svært nyttig, og Norge bidrar årlig.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Rekommandasjon |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2013/637/EU |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32013H0637 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 27.11.2013 |
Frist returnering standardskjema: | 19.12.2013 |
Dato returnert standardskjema: | 20.01.2014 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |