Energimerking støvsugere
Delegert kommisjonsforordning (EU) nr. 665/2013 av 3. mai 2013 om utfylling av europaparlamentets-og rådsdirektiv 2010/30/EU med hensyn til energimerking av støvsugere
COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) No 665/2013 of 3 May 2013supplementing Directive 2010/30/EU of the European Parliament and of the Council with regard to energy labelling of vacuum cleaners
EØS-notat | 14.04.2020 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 11.10.2013
Spesialutvalg: Energi
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 12.12.2014
Hovedansvarlig(e) departement(er): Olje- og energidepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XXVI. Energi
Status
Energimerkeforordning for støvsugere 665/2013 ble annullert av EU-domstolen 8. november 2018, med virkning fra 18. januar 2019. Som en konsekvens av dette, tas rettsakten ut av EØS-avtalen.
Det kravforberedende produktstudie ble avsluttet i februar 2009. Forslagene til lovgiving har vært behandlet i Samrådsforum den 8. september 2011. Lovgivningen ble vedtatt i EU den 3. mai 2013.
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen har vedtatt lovgivning som stiller krav om energimerking av støvsugere. Lovgivningen bygger på en forberedende studie av støvsugere som har undersøkt potensialet for å stille krav om energimerking av produktene.
Lovgivningen ligger innenfor rammene av Energimerkedirektivet (2010/30/EU) om angivelse av energirelaterte produkters energi- og ressursforbruk ved hjelp av merking og standardiserte produktopplysninger.
Under energimerkedirektivet vedtas delegerte forordninger, som pålegger produsenter og importører i EU-markedet å kun markedsføre produkter som oppfyller kravene og er forsynt med en korrekt energimerking.
Energimerking av produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs vedtatte mål om innen 2020 å redusere klimagassutslippene med minst 20 %, øke andelen fornybar energi i vårt endelige energiforbruk til 20 %, og øke energieffektiviteten med 20 % (ikke bindende mål) i EU, sammenlignet med 1990. Kravene til støvsugere vil føre til at man i 2020 vil spare 19 TWh/år i EU.
Produktene som omfattes av kravet om energimerkning:
- Elektriske støvsugere som kan kobles til elnettet, herunder
- Hybridstøvsugere (kan drives fra elnett eller med batterier)
- Støvsuger til harde gulv (har kun munnstykke beregnet for harde gulv)
- Støvsuger til gulvtepper (har kun munnstykke til gulvtepper)
- Universalstøvsugere (har munnstykker både til harde gulv og gulvtepper)
Følgende typer støvsugere er unntatt fra kravet:
- Våtstøvsugere
- Våt- og tørrstøvsugere
- Batteridrevne støvsugere
- Robotstøvsugere
- Industristøvsugere
- Sentralstøvsugere
- Gulvpoleringsmaskiner
- Utendørs støvsugere
Krav om merking:
Alle produkter som omfattes av forordningen:
Det stilles krav om visning av følgende elementer på merket:
- energimerke /energieffektivitetsklasse
- Produktets årlige energiforbruk (kWh/år)
- Støvopptak
- Støv-gjenutslipp
- Produktets lydnivå
- Informasjonskrav til produsenter, importører og forhandlere
Merknader:
Hjemmel i EU-traktaten. Hovedrettsakten - direktiv 2010/30/EF (energimerkedirektiv II) - er hjemlet i Traktat om den Europeiske Unions Funksjonsmåte (TEUF- traktaten) artikkel 194 (2).
Gjeldende norsk lovgivning og politikk på området.
Gjeldende norsk lovgivning på området er LOV 1981-12-18 nr 90: Lov om merking av forbruksvarer m.v. (Lov om merking av forbruksvarer) med underliggende forskrift 2013.05.27 nr 0534:
Forskrift om energimerking av energirelaterte produkter (energimerkeforskriften for produkter).
Rettslige konsekvenser for Norge.
Energimerkedirektiv II ble innlemmet i EØS-avtalen i 07.12.2012 ved EØS-komite-beslutning 217/2012 og er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 27. mai nr 534 om energimerking av produkter (energimerkeforskriften for produkter) som trådte i kraft 1.6.2013.
Gjennomføring av delegert forordning nr. 665 /2013 vil skje gjennom endringer i energimerkeforskriften for produkter.
Gjennomføringen av stadig flere delegerte kommisjonsforordninger vil medføre behov for økte økonomiske og administrative ressurser grunnet nye forpliktelser forbundet med tilsyn og informasjon om regelverk (indirekte utgifter).
I de tilfeller hvor et produkt har vært gjenstand for tilsyn og resultatet viser at produktet er korrekt merket, vil staten måtte dekke utgiftene til tilsynet selv. I motsatt fall vil NVE kunne pålegge leverandøren å dekke kostnadene knyttet til tilsynet.
Rettsakten krever forskriftsendring som vurderes å ikke gripe vesentlig inn i norsk handlefrihet og kan derfor grupperes i gruppe 2.
Sakkyndige instansers merknader
b) EØS-relevant og akseptabel
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for energi, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Konklusjon om EØS-relevans og akseptabilitet.
Forslagene vurderes ikke å få særlige konsekvenser for Norge. Rettsakten vurderes å være EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
.
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: | 0030/2010 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | 17.01.2014 |
Høringsfrist: | 03.03.2014 |
Frist for gjennomføring: |